[AR] Ringrijden: Waarom staan de palen rechts en niet links?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Ringrijden: Waarom staan de palen rechts en niet links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 16:35

En wat ik echt niet begrijp bij ringrijden met de koets: waarom staan die palen rechts?! :o?

De koetsier zit rechts en de remmen zitten ook rechts, dus van plaats wisselen is lastig om zo'n parcours waar je remmen toch wel fijn zijn als ze in de buurt van je voeten zitten.

Het lijkt mij zinniger om de palen links te zetten. Iemand die dat weet?

ThinkAgain

Re: Ringrijden: Waarom staan de palen rechts en niet links?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:39

bij marathonwagens kan ik me nog voorstellen dat je als prikker (ik neem dan maar aan dat de groom dat doet) achterop staat en niet voorop

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:14

Volgens mij komt dat doordat bij de boeren aanspanningen de menner altijd links zat/zit, net zoals je in een auto zit. Je kunt dan het beste zien of er iets aan komt, je hebt een beter overzicht. Het rechts mennen komt uit Engeland, is hier in Nederland waar je tenslotte rechts rijdt, eigenlijk heel onlogisch. In Engeland zijn ze echter nooit aan het ringsteken, in Nederland wel en dan naar de oude "boeren" gewoontes, tenslotte is het ringsteken eigenlijk ook een boeren traditie.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:24

Zoals ik het begrepen heb, en wat mij ook vrij logisch lijkt, is het omdat de meeste 'stekers' rechtshandig zijn. Met je rechterhand kun je beter steken. Overigens, bij het ringsteken in de buurt, kun je aangeven of je rechts of linkshandig bent. Als de rechtshandigen geweest zijn worden de palen omgewisseld! Zelf vind ik het ook vrij irritant, al heb ik er bij mijn nieuwe marathonwagen geen last van gezien het bokkussen in het midden geplaatst is.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:28

Omdat het bij ons in t dorp op de weg gedaan wordt. Lijkt me logisch als de palen dan rechts aan de kant van de weg staan en niet midden op de weg. Als er dan twee spannen komen en ze passeren elkaar (helemaal als er ook nog een tweespan bij is) is het heeeeel onhandig dat er ook nog een paal in jet midden staat :=

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:10

maar als de weg toch gebruikt wordt voor ringsteken maakt het niet uit of ze links of rechts staan, dan kun je ook allebei links rijden ipv rechts :')