Matador aan de longe.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Matador aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 16:14

Matador heeft een poosje stil gestaan, omdat ik door het studeren opeens weinig tijd heb. Daarom heb ik besloten hem te verkopen. maarja, je brengt geen paard aan de man wat alleen maar stil heeft gestaan. Dus maak ik mijn vrije uurtjes klaar voor Matador om hem lekker aan het werk te zetten. :)

Hij heeft een 3 weken stil gestaan, en het is nog een jong dier. Hij moet nog meer kracht en balans krijgen, maar gelukkig leer hij heel erg snel en pakt hij dingen erg makkelijk op!

Ik merkte de volgende dag gelijk aan hem dat hij ohz een stuk fijner liep. Echt super :)

Een berichtje zou leuk zijn :)

En bij intresse even een PB!

Peelie

Re: Matador aan de longe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:29

Niemand die mij misschien een tip wil geven om hem mooi krachtig en in balans te krijgen aan de longe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:32

Het is raadzaam om je hulpteugel echt een heel stuk losser te doen. Ik zie alleen maar een paard die wel wilt ontspannen maar niet kan omdat de teugel te strak zit. Dan heeft de teugel geen enkel effect. Je moet nog geen hogere instelling willen maar juist lang en ontspannen, zo wordt een paard sterker in de rug en kan hij beter in balans komen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:37

De rede dat dat ik hem omhoog heb ingesteld is omdat hij overbouwd is, en op deze manier komt hij mooi 'omhoog'.

De teugel staat niet zo heel strak, dat valt reuze mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:39

Wat is dan de functie van het hoger komen? Een paard kan pas voor oprichten en achter gaan zakken als hij sterk genoeg is in de achterhand, dat kun je alleen bereiken door eerst laag in te stellen zodat die rugspier oprekt en leert te ontspannen in de rug. Zo komt een paard ook beter in balans.
Ik zie je paard erg veel moeite hebben met de teugel op deze manier, dus het lijkt me voor je paard niet prettig.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:40

Ik zou nog wel even wachten met de galop tot hij helemaal lekker en evenwichtig in draf loopt.
En inderdaad lang en laag instellen en dan vanachter actief genoeg houden zodat hij niet op de voorhand duikt....

picaslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:46

weet niet waarom maar kan hem niet zien :s

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:49

Joolien schreef:
Het is raadzaam om je hulpteugel echt een heel stuk losser te doen. Ik zie alleen maar een paard die wel wilt ontspannen maar niet kan omdat de teugel te strak zit. Dan heeft de teugel geen enkel effect. Je moet nog geen hogere instelling willen maar juist lang en ontspannen, zo wordt een paard sterker in de rug en kan hij beter in balans komen.

Beter kan ik het niet verwoorden. +:)+

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:55

was ook mijn eerste gedachte na paar sec kijken.... hij staat erg kort
hij wil graag zakken maar kan niet
hij oogt erg onrustig vind ik
als ik mijn paard longeer wil ik juist dat hij laag gaat lopen met mooie ronde rug
ik longeer met dezelfde teugel als jij maar dan op de laagste stand en veel losser
helemaal met zo`n jong paard, hij moet eerst balans vinden

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 17:56

Ik zal zo even een filmpje uploaden van het lang en laag :)

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:59

He dat is op Vermeer :) Ik rij Bo van Claudia :j

Het ziet er netjes uit, de teugel zit niet veel te strak, ietsjes losser zou wel kunnen. Het lijkt alleen in het begin van de draf dat hij onregelmatig loopt? Of misschien wat stijf? Hij knikt erg met zijn hoofd of ik zie het verkeerd :o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:03

ZUCHT....... paard heeft een aantal weken stil gestaan en word nu maar even aan het werk gezet met de bij behorende hulpteugels!
Mijn eerste reactie....ach arm dier... zoveel onkunde... sorrie ts... ik word van dit soort topics moedeloos!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 24-09-12 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:04

Hij heeft ruim 3 weken stil gestaan, dus hij is erg aan het zoeken. Gistere ohz liep hij al veeeeel rustiger.

Hij moet gewoon weer aan de bak :)

Andere filmpjes worden geüpload nu :)
Ardenhout, ieder zo zijn eigen manier :)

Misschien had ik de rest van de filmpjes er gelijk bij moeten plaatsen :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:07

Zou hem ook lekker laag doen hoor..

heb mijn jonge beest een jaarlang alleen maar laag gelongeerd en met rijde vroeg ik wat meer omhoog heb hem verkocht aan een springstal waar ik enorm veel complimente van kreeg over hoe sterk hij was etc

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:08

Als jij je paard hiervoor als hebt gelongeerd zonder iets eraan, dan mijn excuus, als jij na een aantal weken stilstaan zo begint met longeren, dan snap je het hele paarden gebeuren niet!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:11

Ardenhout, uiteraard heeft hij ook lekker los gelopen. Ik ben wel goed, maar niet gek.

Zoals ik al zei, de filmpjes van het lang en laag worden op dit moment geüpload. Dit hoog ingestelde heb ik maar heel even gedaan. Voor de rest lekker lang en laag :)

Wel weer heerlijk overhaaste generalisaties over het algemeen :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:16

Peelie schreef:
Ardenhout, uiteraard heeft hij ook lekker los gelopen. Ik ben wel goed, maar niet gek.

Zoals ik al zei, de filmpjes van het lang en laag worden op dit moment geüpload. Dit hoog ingestelde heb ik maar heel even gedaan. Voor de rest lekker lang en laag :)

Wel weer heerlijk overhaaste generalisaties over het algemeen :)

Omdat te verkomen misschien volgende keer er bij zette dat hij eerst lang en laag gelopen had :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:22

Als je bij Vermeer staat, kun je ook les nemen van Geerte of een ander laten komen. Ik zou daar nu in investeren, i.p.v. zelf een beetje aanrommelen en het risico lopen dat je het niet goed doet, waardoor het paard minder goed verkoopbaar is.

Verder ben ik het wel met de anderen eens, eerst moet je paard voorwaarts neerwaarts krachten ontwikkelen voordat je hem tot meer gedragenheid kan trainen. Het is niet voor niets zo dat in de lagere dressuurklassen de paarden nog niet opgericht hoeven lopen.

(ps, als je nog instructie of doorrijden zoekt, ik hou me aanbevolen!)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:22

Goh, mensen lezen écht niet tegenwoordig.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:23

Je kunt het ook anders formuleren, mensen schrijven niet duidelijk meer tegenwoordig...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:28

Heb toch duidelijk neergezet nav een opmerking van ardenhout dat hij ook los gelopen heeft. En op de filmpjes te zien ook lang en laag.

Kleinvosje. Ik heb (wanneer ik kan) les van Geerte. Alleen niet met dit paard. Ik rij ook niet meer op dit paard omdat ik er vanuit het zadel geen klik mee heb.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:31

Ja, dat heb ik gelezen, maar je kunt van een jong paard niet verwachten dat hij binnen 3 weken compleet in balans en opgericht kan lopen. En ik lees wel uit je woorden, zoals je ze schrijft, dat dat is wat je wilt/verwacht. Meer tijd nemen is dan het beste.

Als je geen klik met het dier hebt in het zadel, is er dan niemand anders die het dier kan rijden?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:39

Mmmmm, ziet er wel beter uit, maar ik zie nog steeds een hele hoop haast en onrust. Op de momenten dat hij inderdaad laag gaat is het even netjes, maar dit is duidelijk nog moeilijk voor hem.

Ik zou dan ook eerst wat rustiger in stap en draf zorgen dat hij zijn balans kan houden (ook tijdens de overgangen), dan hem zo te laten zoeken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:49

Ik heb ondertussen gemerkt dat hij in het hoge tempo makkelijker zijn balans kan vinden. En daarbij is matador redelijk flegmatisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:19

Peelie schreef:
Ik heb ondertussen gemerkt dat hij in het hoge tempo makkelijker zijn balans kan vinden. En daarbij is matador redelijk flegmatisch

Dat is vrij onlogisch, een paard kan namelijk alleen maar in zijn eigen tempo balans vinden. Als hij in hoger tempo loopt gaat hij zijn lijf eerder vast zetten, dan kan het ogen dat hij meer balans heeft omdat hij bijv zn hoofd stiller houdt maar dat is schijn. Ik vind het eerste filmpje al een stuk beter maar hij is nog heel onrustig in het lijf. Ik zou er denk ik persoonlijk voor kiezen om hem anders bij te zetten, namelijk zonder de band onder de kont, enkel touwtjes aan de singel. Dan geef je een paard een rustigere aanleuning en kan hij zelf ook rustiger worden in de aanleuning. Een Pessoa zal altijd onrust geven doordat hij met zijn achterbenen tegen de band aan loopt. Sommige paarden gedijen daar goed op, jouw paard naar mijn idee minder. Je kunt 4,5 meter touw kopen bij de bouwmarkt en 4 haken, dan flans je dat zo in elkaar. Dan bijzetten zo hoog mogelijk op de singel en tussen de benen door. Dan kan jouw paard in alle rust op zoek gaan naar balans en zo makkelijker zijn lijf loslaten.
Als hij dan meer balans vind en sterker wordt kun je de pessoa er evt weer aan hangen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt :)