[AR] Geschikt voor een tinker van 1.40?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Geschikt voor een tinker van 1.40?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 12:53

Vanwege gezondheidsredenen ga ik binnenkort overstappen van het rijden onder het zadel naar het aangespannen rijden. Momenteel wordt mijn tinkerruin beleerd en hij pakt het heel goed en ook snel op. Ik heb al helemaal zin om straks ook te gaan beginnen natuurlijk! Maar nu dus eerst nog op zoek naar een wagen en tuig voor mijn ventje. Even wat info over Gammon (die dus voor de wagen gaat komen haha):

Tinkerruin
1.40 stokmaat(wel stevig cob type)
5,5 jaar oud ongeveer

Wat wil ik er mee gaan doen? Vooral recreatief buiten rijden, dus dat betekent op het harde rijden (over de weg) hij is inmiddels ook op ijzers gezet. Verder gaan we ook op onverharde wegen rijden en ook (mulle) zandpaden zullen we waarschijnlijk wel gaan tegen komen. Ik wil sowieso graag dat er minimaal vier personen in totaal mee kunnen. Nu heb ik bijvoorbeeld ook een clever wagonette gezien die voor 6 personen is. Ook dit lijkt me erg leuk maar is dit wel te doen voor een tinkersmurf van maar 1.40? Het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven voor hem.

Ik hou qua uiterlijk wel een beetje van de marathonwagens maar achterop moeten wel rugleuningen zitten voor de medepassagiers zodat ze ook een beetje comfortabel kunnen zitten.

Wat denken jullie? Wat zou het beste zijn voor Gammon? 4- of 6-persoons? En hebben jullie eventueel nog meer tips en adviezen voor me? Het is voor mij dus allemaal nieuw dus ik ben echt nog een groentje ;).

KootMiraDrum

Re: Geschikt voor een tinker van 1.40?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:16

Ik denk dat 4persoons zat is. Ik zelf zou nooit meer een 4 wieler kopen, heb meerdere keren meegemaakt dat mijn Fjordenman ineens naast me stond in plaats van voor me :+ Toen ben ik overgestapt op een 2wieler (zie onderschrift) maar we hebben besloten dat mennen niks voor ons is.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:28

Ik ga wel eens mee met anderen die met een flinke Tinker van bijna 1,60m mennen.
Zei hebben een 4 persoons kar maar we zitten er altijd met z'n tweeen op en dan heeft ie het al moeilijk zat.
Ik zou zeker niet voor meer dan een 4 persoonskar gaan.

MyNameIs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:44

4-persoons lijkt me mooi om mee te beginnen. Leuk dat je ook over gaat op mennen. Veel veilige en mooie ritten toegewenst straks! :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:02

Bedankt voor jullie reacties, ik twijfelde al heel erg tussen de 6 en 4 persoons maar ik denk dat ik dan toch maar voor een 4 persoons ga. Nu nog even op zoek naar een leuke, heb al wel wat op marktplaats zien staan. Helaas alleen niet in de omgeving maar ja, dan maar een stukje rijden haha.

Iemand eventueel nog een paar leuke adressen rondom Assen waar ik zou kunnen gaan kijken voor een leuke wagen? Mijn budget voor een wagen gaat tot 2000 euro.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:36

Als je een beetje handig bent, en wilt klussen, heb ik misschien nog wel een goedkope kar te koop. Is een soort van wagonette. Onderstel is gemaakt voor HCA wagenmakers. Hout enzo moet wel allemaal gedaan worden.
(Haha en heb anders ook nog een mooi bruin tuig te koop! Ben je in 1x klaar :D)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 07:53

Haha wel een mooi aanbod en ook in de buurt maar ik ben niet van het klussen :p. En tuig heb ik inmiddels gevonden.... Maar wel bedankt voor het meedenken ;).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:18

Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-09-12 02:25, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:24

Je zou hier eens kunnen informeren: http://www.dehoogheacker.nl/index.php, ze hebben daar ook menlessen en cursussen en kennen vast nog wel mensen die iets te koop hebben staan.
Vorige keer dat ik er langs kwam hadden ze een 2 persoonswagentje te koop staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 02:28

Oh en verder tips en adviezen, tja ben zelf nog vrij nieuw met het mennen, maar heb ondertussen geleerd dat van die wagens met van die brede autobanden/kruiwielwagens echt not done is, dit trekt namelijk veel zwaarder! En dus voor wagens gaan zoals in de links die ik gaf, iets in die richting moet je echt nemen, ga echt voor kwaliteit en koop geen rommel voor 500 euro.

Mag ik trouwens vragen wat voor tuig je hebt? Ook dat is namelijk heel belangrijk, dat je goed en fatsoendelijk tuig koopt! Ideal staat heel goed bekend en is echt kwaliteit! Merkloze troep zou ik m'n vingers niet vuil aan willen maken :n En momenteel 1 voor 250 op bokt die denk ik wel past op je tinker. Maargoed, ik zeg maar :D
http://www.bokt.nl/markt/ad/63986/ideal ... -enkelspan

En verder, je 'tinkersmurf' zou opzich best 6 personen kunnen trekken hoor, ligt wel een beetje aan het gewicht van de wagen en wat voor wegen je op rijd. Maar vuist regel is dat een paard op de verharde weg 3x z'n eigen gewicht kan trekken en op echt mulle zandpaden is dat maar 1x. Mijn kleine shettesmurf trekt op de harde weg ook gewoon 4 personen en soms stukjes op harde zandpaden ook, geen probleem!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 09:27

Bedankt voor jullie reacties (en linkjes). Ik ben inderdaad op zoek naar zo'n soort wagen. Die eerste link daar heb ik al contact mee gehad. Ik heb inmiddels 'gefilterd' naar een paar mogelijkheden en denk dat ik deze week knopen door ga hakken wat het gaat worden ;).

Tuig ga ik van de week halen, maar dat wordt een Ideal tuig inderdaad en dan de kunststof versie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:44

Ah ja, dan heb je inderdaad een prima tuig :j en makkelijk ook in onderhoud

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:54

ze kunnen het misschien wel trekken, maar als het zand heel mul is, is het met 2 personen op de wagen al zo hard ploeteren... Vooral als ze nog de bespiering en ervaring moeten krijgen.
Mijn persoonlijke keuze zou het dan niet zijn, om met 6 personen(!) te gaan rijden.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:04

Ja klopt, dat heb ik ook hoor, hij mist zeker nog de bespiering en ervaring. Ik ga nu voor een vier persoons wagen. En normaal gesproken zullen we er met z'n tweeën en later als alles goed gaat ik alleen er mee rijden. En dan een keer in het weekend met vier man bijvoorbeeld.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:12

nou... op marktplaats niet echt veel soeps in de buurt
hmm niet het goede jaargetijde;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:14

Nee klopt, ik vond het aanbod in wat ik zoek ook niet denderend op Marktplaats. Maar ik ga morgen naar een nieuwe wagen kijken die me ook wel wat toe lijkt dus wie weet ;).

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:04

En dit is hem geworden:

Afbeelding

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:25

heel netjes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:43

Ziet er goed uut! Hoeveel heeft die je uiteindelijk gekost?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:45

Nou dat gaat vast wel goedkomen dan *D
Heel veel plezier met mennen, is ontzettend leuk om te doen. Rustig opbouwen en dan heerlijke kilometers maken :j