Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.
Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".
Dus desensibliseren is idd de oplossing.
Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.
Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.
Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.
En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.
Maar goed, zie hier de filmpjes....
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA
En op de filmpjes van dag 1 tm 4 zie je het voorbereidende grondwerk. Links te vinden via het youtube kanaal van Second Chance Equine Association...
Deijs schreef:Cassidy schreef:Het maakt niet uit hoe oud een paard of pony is, je bent nooit te laat om aan Parelli te beginnen. In mijn ogen de beste methode om een schrikkerig paard te desensibiliseren, en hem vertrouwen te laten krijgen in jou....
Er is zoveel van parelli, heb je een suggestie?
NH_trainer schreef:Mijn advies zou zijn om grondwerk les te nemen. Hiermee kun je o.a. leren je persoonlijke ruimte op een correcte en respectvolle wijze aan je paard aan te geven. Verder helpt grondwerk ook om het wederzijds vertrouwen te vergroten zodat je paard bijvoorbeeld de skippybal op den duur minder eng gaat vinden.
Het grondwerken gebeurd met een freestyle (touw)halster en een leadrope, met dit halster kun je je hulpen nauwkeurig aangeven, wellicht gaat dit dan ook voorkomen dat je paard door je heen wil in geval van enige paniek.
Cassidy schreef:Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Touwhalster en grondwerkstokje zijn idd fijne hulpmiddelen, maar je moet zo ook weten te gebruiken. Een paard gaat zich niet ineens anders gedragen omdat hij nu een touwhalster omheeft en jij met een grondwerkstokje staat.
Zorg verder voor een goede omgeving waarin je kunt werken. Een afgezet stukje bak is niet voldoende. Een longeerkraal met een hoge en stevige omheining zonder harde hoeken en scherpe randen. Dan kan hij niet anders dan in een cirkel om je heen lopen. En de grondwerkstok heb je in handen (en ga je gebruiken) om je eigen ruimte te bepalen.
Een paard corrigeren houdt in dat je een flinke portie lef moet hebben. Dat je je niet laat intimideren door reacties van je paard. Dat houdt niet in dat je meteen maar moet gaat rammen en meppen, maar dat je door durft te grijpen en in durft te komen in een intensiteit die op dat moment nodig is. Hoeft doorgaans maar een keer.
Ik vraag me af of je de filmpjes die ik heb aangegeven allemaal hebt bekeken. Wat vond je ervan?
Cassidy schreef:Verkeerde instelling. Niet proberen, gewoon doen. Weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je kunt stoppen. En verdiep je in de horsenalities, binnenvetters ga je anders benaderen dan extroverte paarden.