Onzeker paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 17:23

Beste bokkers,

Ik heb een pony(ruin, rond de 20 jaar) die bij ons zo'n 4 a 5 jaar geleden enorm getraumatiseerd kwam.
Enorme stresser,verlatingsangst, binnen vetter en onzeker.

Na een aantal jaar ben ik met hem aan de slag gegaan met NH lessen want hij liep mij zo omver als hij bang was.
Wat bleek, Hij zag mij als zijn veulentje en had het idee dat hij mij moest beschermen i.p.v ik hem.
Nu dat verholpen is loop is nog steeds tegen een aantal puntjes aan die ik eigenlijk niet begrijp en
ik ben daarom enorm benieuwd naar jullie ervaringen of ideeën erover.

Mijn pony is nog steeds best wel onzeker en durft nog steeds niet zo goed alleen weg te gaan(het erf af sowieso niet) maar af en toe staakt hij alsnog als hij de wei uit moet of als ik met hem naar de paddock wil lopen, iemand ervaringen/tips?
Ook duwd mijn pony heel veel met zijn neus, bijv: als je voor hem staat duwd hij je opeens, en soms heel vaak achter elkaar.
Ook doet hij dit met bij weigenootjes. Iemand enig idee wat dat kan voorstellen? ruimte verdedigen? kijken of ik wel als ''baas'' optreed?
ken je dit bij je paard/pony?

en stel dat ik met mijn pony ga oefenen met enge dingen zoals bijvoorbeeld een skippybal, hoe doe je zoiets en hoe vang je je pony daarbij op als hij echt bang is? Als hij écht bang is gaat hij doordrammen en niks of niemand houdt hem tegen nl.
Hij draait ook vaak zijn hoofd van me weg als we in de paddock zijn en let niet op.

Ook is mijn pony enorm snel in zichzelf gekeerd, zou het helpen als ik met hem ga oefenen met die enge dingen? of zou hij daar nog onzekerder van worden?;)

Ik zit er sowieso weer aan te denken om nog weer wat lessen te nemen, maar ik hoor graag jullie tips & ervaringen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:47

Je zegt het zelf al, neem les. En dan liefst bij een no-nonsense instrukteur :j .
Merrie walst over je heen en zou jou als haar veulen zien :roll: .

Rizette

Re: Onzeker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:56

De oorzaken kun je niet zo heel veel mee denk ik , je zult moeten starten waar je nu staat .
En hij zal gecorrigeerd moeten worden in zijn gedrag wat dan ook de oorzaak is .
Dat is niet altijd leuk om te doen en als je zelf onzeker bent duur het te lang dat je reageert of je weet niet wat te doen en gaat het mis voor je het weet.
Dominant gedrag slijt heel snel in en als een paard eenmaal zijn eigen kracht kent ( ik kan mij losrukken wanneer ik mij dat bedenk bijv.)
Heropvoeding kan alleen gedaan worden door iemand die niet hoeft te denken maar meteen kan doen .
En dan ook geen schuldgevoel krijgt om eens streng te zijn ,maar ook op het juiste moment kan belonen dus ook een rots in de branding voor het paard is.
Jouw pony is het gewoon nodig dat hij een echte leider krijgt .
Misschien kan het met les op den duur ,maar nu op het moment zal het denk ik overgenomen moeten worden voordat het gedrag ingesleten is ( als dat nog niet het geval is )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:57

Het maakt niet uit hoe oud een paard of pony is, je bent nooit te laat om aan Parelli te beginnen. In mijn ogen de beste methode om een schrikkerig paard te desensibiliseren, en hem vertrouwen te laten krijgen in jou....

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:59

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit hoe oud een paard of pony is, je bent nooit te laat om aan Parelli te beginnen. In mijn ogen de beste methode om een schrikkerig paard te desensibiliseren, en hem vertrouwen te laten krijgen in jou....

Er is zoveel van parelli, heb je een suggestie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:22

Er is niet veel van Parelli. De basis is de 7 games, en daarna moet je naar je paard kijken en de trainingsmethode daarop aanpassen. Het is een leerproces en een opleidingstraject, en geen quick fix.

Je zou kunnen beginnen met het lezen van zijn boek, verder staat er heel veel gratis informatie op Bokt.

Ik zou beginnen met dit topic en even alle links daarin bekijken.

[NH] Boeken???

En waar je uiteindelijk naartoe kunt is

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

http://www.youtube.com/watch?v=49bvp7tgsnM

En nog een kleine aanvulling. Timing is belangrijk bij het aanleren van dingen. Weten wanneer je door MOET gaan en wanneer je op kunt houden maakt het hele verschil tussen het sensibiliseren en het desensibiliseren van paarden.

Voor het gemak een quote uit een ander topic. Het ging hier over angst voor de zweep. Maar dat kun je invullen met andere dingen. Bekijk de filmpjes die in het topic staan, inclusief de filmpjes die ik er niet met link in heb gezet. Veel kijkplezier.

Cassidy schreef:
Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.

Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".

Dus desensibliseren is idd de oplossing.

Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.

Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.

Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.

En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.

Maar goed, zie hier de filmpjes....

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En op de filmpjes van dag 1 tm 4 zie je het voorbereidende grondwerk. Links te vinden via het youtube kanaal van Second Chance Equine Association...

Als je alle filmpjes bekijkt, ga je vanzelf die skippybal langs zien komen....
Methode bij de filmpjes van second chance equine is die van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:46

Deijs schreef:
Cassidy schreef:

Er is zoveel van parelli, heb je een suggestie?

Je kunt je 30 dagen gratis aanmelden voor Parelli Connect, een afgeschermd (betaald) internet gedeelte.
Heel level 1 staat erop, en dat zou je kunnen zien als een soort 'handleiding' hoe te beginnen, met filmpjes en uitleg. :)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:19

Mijn advies zou zijn om grondwerk les te nemen. Hiermee kun je o.a. leren je persoonlijke ruimte op een correcte en respectvolle wijze aan je paard aan te geven. Verder helpt grondwerk ook om het wederzijds vertrouwen te vergroten zodat je paard bijvoorbeeld de skippybal op den duur minder eng gaat vinden.
Het grondwerken gebeurd met een freestyle (touw)halster en een leadrope, met dit halster kun je je hulpen nauwkeurig aangeven, wellicht gaat dit dan ook voorkomen dat je paard door je heen wil in geval van enige paniek.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 09:59

NH_trainer schreef:
Mijn advies zou zijn om grondwerk les te nemen. Hiermee kun je o.a. leren je persoonlijke ruimte op een correcte en respectvolle wijze aan je paard aan te geven. Verder helpt grondwerk ook om het wederzijds vertrouwen te vergroten zodat je paard bijvoorbeeld de skippybal op den duur minder eng gaat vinden.
Het grondwerken gebeurd met een freestyle (touw)halster en een leadrope, met dit halster kun je je hulpen nauwkeurig aangeven, wellicht gaat dit dan ook voorkomen dat je paard door je heen wil in geval van enige paniek.

Yep en dan houdt ik hem niet meer want hij stiert er dan vandoor. Wat moet je in vredesnaam op zo'n moment doen?=o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:03

Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Touwhalster en grondwerkstokje zijn idd fijne hulpmiddelen, maar je moet zo ook weten te gebruiken. Een paard gaat zich niet ineens anders gedragen omdat hij nu een touwhalster omheeft en jij met een grondwerkstokje staat.

Zorg verder voor een goede omgeving waarin je kunt werken. Een afgezet stukje bak is niet voldoende. Een longeerkraal met een hoge en stevige omheining zonder harde hoeken en scherpe randen. Dan kan hij niet anders dan in een cirkel om je heen lopen. En de grondwerkstok heb je in handen (en ga je gebruiken) om je eigen ruimte te bepalen.

Een paard corrigeren houdt in dat je een flinke portie lef moet hebben. Dat je je niet laat intimideren door reacties van je paard. Dat houdt niet in dat je meteen maar moet gaat rammen en meppen, maar dat je door durft te grijpen en in durft te komen in een intensiteit die op dat moment nodig is. Hoeft doorgaans maar een keer.

Ik vraag me af of je de filmpjes die ik heb aangegeven allemaal hebt bekeken. Wat vond je ervan?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:56

Cassidy schreef:
Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Touwhalster en grondwerkstokje zijn idd fijne hulpmiddelen, maar je moet zo ook weten te gebruiken. Een paard gaat zich niet ineens anders gedragen omdat hij nu een touwhalster omheeft en jij met een grondwerkstokje staat.

Zorg verder voor een goede omgeving waarin je kunt werken. Een afgezet stukje bak is niet voldoende. Een longeerkraal met een hoge en stevige omheining zonder harde hoeken en scherpe randen. Dan kan hij niet anders dan in een cirkel om je heen lopen. En de grondwerkstok heb je in handen (en ga je gebruiken) om je eigen ruimte te bepalen.

Een paard corrigeren houdt in dat je een flinke portie lef moet hebben. Dat je je niet laat intimideren door reacties van je paard. Dat houdt niet in dat je meteen maar moet gaat rammen en meppen, maar dat je door durft te grijpen en in durft te komen in een intensiteit die op dat moment nodig is. Hoeft doorgaans maar een keer.

Ik vraag me af of je de filmpjes die ik heb aangegeven allemaal hebt bekeken. Wat vond je ervan?

Over de filmpjes, ik heb ze gezien en ze zijn erg handig! Alleen reageerd mijn pony op alles héél dramatisch en heftig of hij blijft verstijfd staan en loopt geen meter meer.
Maar ik ga het uiteraard gewoon eens proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:26

Verkeerde instelling. Niet proberen, gewoon doen. Weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je kunt stoppen. En verdiep je in de horsenalities, binnenvetters ga je anders benaderen dan extroverte paarden.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:49

Cassidy schreef:
Verkeerde instelling. Niet proberen, gewoon doen. Weten wanneer je door moet gaan en weten wanneer je kunt stoppen. En verdiep je in de horsenalities, binnenvetters ga je anders benaderen dan extroverte paarden.

Klopt haha! je hebt gelijk, heb je toevallig een site die me wat kan vertellen over horseanalities en dan met name de binnenvetters?

xx

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:23

De binnenvetters zijn doorgaans heel subtiel met hun signalen, tot dat dat niet meer werkt en dan zijn het 'kippen zonder koppen'. Een paard wat zich afgesloten heeft, moet je niks meer vragen en moet voor jou een teken zijn dat je teveel wilt en vraagt.

Voordat je aan de gang gaat met je paard, zou ik eerst werken aan begrip. Begrijp je wat jouw paard je probeert te vertellen? Wat hij de paarden in de wei probeert te vertellen? Zie je de subtiele signalen zoals verandering van adem, spierspanning en grootte van zijn pupil?
Ook kun je al beginnen met een stukje zelfreflectie. Waarom doe jij de dingen zoals je ze doet? En waarom in die volgorde? Heb je daar eigenlijk wel een goeie reden voor of is het gewoon ingesleten? Is het eigenlijk wel handig hoe jij die dingen doet of is er ruimte voor verbetering?

En vooral wil ik je meegeven: een paard is een paard en geen mens. De meeste gemaakte fout van beginnende NH-ers is dat ze gaan vermenselijken. Emoties toekennen aan een paard die die niet ervaart. Een paard is een vrij simpel dier, zoals vrijwel alle dieren en een prooidier. Iets totaal anders als een mens dus.

Kennis vergaren en filmpjes kijken is natuurlijk nooit verkeerd. Maar voor je er echt mee aan de slag gaat, zou ik toch een instructeur zoeken. Een goed begin is het halve werk.

En wat Cassidy zegt: niet proberen maar doen. Als jij iets probeert doe je het altijd maar half. Terwijl als je het doet, doe je het met volle overtuiging. Kan het nog steeds het verkeerde zijn, maar dat laat je paard je wel weten en dan moet je het gewoon niet meer doen.