Natural dressage + vd met Otje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Natural dressage + vd met Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 22:16

Afbeelding
Hoi! :D

Sinds een poosje zijn Otje en ik bezig met natural dressage, en deze zomer iets serieuzer. En het gaat steeds beter :# naast het volgen in draf en stap, snel halt houden en achterwaarts lopen, kwam ik maandag tot een nieuwe ontdekking, haar hoofd kwam steeds lager, en als ze dat een beetje deed dan beloonde ik haar natuurlijk goed! En vandaag ging het weer super, ik kon haar makkelijk laten verzamelen en ze was er echt goed bij! Soms dan loopt ze een beetje achter me aan te hollen en dan is t "hee een vogeltje" "ooh een grassprietje" "hoor ik daar mijn vriendje" "laat ik eens gaan uhh rennen? :D" 8)7
Dus mn zusje opgebeld dat ze moest komen, en ze heeft even een paar plaatjes geschoten! Ik kan niet meer zeggen dan dat ik heeel trots ben op mijn knappe knollie! *\%/*

Als eerste, Otje's nieuwe kunstje, de spagaat! :D Mag minder wijd, maar wilde even kijken hoe ver ze kwam!
Afbeelding
Ook het begin van een (correcte) buiging. Want eerst deed ik niet meer dan een snoepje tussen haar benen voeren zonder spagaat, heel slecht dus.
Afbeelding
Even de energie eruit!
Afbeelding
Meedraven, die oortjes <3
Afbeelding
Een beetje verzamelen, spieeertjes!
Afbeelding
En dan weer wat harder! Trotss
Afbeelding

Helaas niet zoveel foto's, fotografe had het wel gehad want ze had ook al rijfoto's gemaakt.. :+ maarja, als een leuke afsluiter
Afbeelding

Tips zijn welkom!

:evaw:

Nista_RX

Re: Natural dressage + vd met Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:00

Wat goed! :)

Voor de klassieke buiging kun je eventueel met een hand druk geven op de singelplek. De natuurlijke reactie is om tegendruk te geven, dus zal het paard gaan zakken! :)
Verder zou ik voordat je je paard nagevelijk vraagt te lopen, onder het zadel, met hoofdstel alles correct op zn plaats zetten. In het lichaam zie ik op het moment weinig actie, terwijl dat juist het eerste is waar je aan hoort te trainen. :)

Die laatste foto, Wauw! <3

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 09:55

Dankjewel! :D wat bedoel je precies met alles eerst op z'n plaats zetten met rijden? (:
Dat met de buiging zal ik eens gaan proberen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:57

Wat ben je met die vuist aan het doen tijdens het ''Natural Dressage''?

Ik heb mijn mening er al over gegeven en vind het er zeker niet lekker uit zien. Die verzamelfoto is echt geen verzamelen ook. Ik zie vooral op de laatste twee foto's een paard die zijn lichaam niet goed gebruikt. Misschien is gewoon rijden met hoofdstel en les een beter idee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:09

Ik zeg mooie pony!

Ik zou eerst lekker lang laag naar voeren draven, en daarna vanuit achter steeds een beetje meer oprichtig vragen, Je ziet dat pony het nu nog niet kwijt kan in haar lijf, gaat dus kort en uit balans lopen ookal heeft de hals een mooi krulletje

nieuwe kuntjes ziet er goed uit!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:15

Het verzamelen kun je niet zo noemen, het is enkel afbuigen. Verzameling komt van achteruit en niet van vooruit.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:47

lailapri schreef:
Ik zeg mooie pony!

Ik zou eerst lekker lang laag naar voeren draven, en daarna vanuit achter steeds een beetje meer oprichtig vragen, Je ziet dat pony het nu nog niet kwijt kan in haar lijf, gaat dus kort en uit balans lopen ookal heeft de hals een mooi krulletje

nieuwe kuntjes ziet er goed uit!

Ga ik helemaal in mee. Ik vind het er niet zo fijn uitzien, je paard loopt in een krulletje, er is echt geen sprake van enige vorm van verzameling. Ik hoop echt dat je in gaat zien dat dit niet de weg naar een los en gegymnastiseerd paard is. Hij zet zich namelijk juist helemaal vast nu! Lekker voorwaarts neerwaarts met je paardje!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 06:43

Ik oefenen het met mijn twenter nu los, eerst lekker naar voor en als die warm is dan wat terug in tempo, maar met kracht en voorwaartse drang. Als je ziet waar nu zijn grens licht wat hij in balans kan (en geloof me hij doet me graag na, maar kan gewoon niet meer) verschilt niet niet veel met arbeidsdraf. Maar ben er tevreden mee, meer hoeft niet op die leeftijd, hij doet zijn best, gebruikt meer of andere spieren bij het voorwaarts, en blijft ondertreden/in balans. Zijn hoofdje zit ergens in de lucht en bij kracht inspanning (die nu natuurlijk maar 1 seconde duren) knikt hij wat naar het krulletje.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:29

Ziet er heel leuk uit!
Veel plezier nog :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:23

Bedankt voor de reacties, en de tips!

Wat ik met mijn vuist aan het doen ben is eigenlijk niet zo veel, er zit denk ik een stukje appel of een clicker in. Weet ik niet meer precies. Over dat ze zich nog vast houd, daar ben ik het wel mee eens jammer genoeg.

Ik wil in ieder geval wel zeggen dat ik haar nooit eerst met een touwtje ofzo in deze houding heb gekregen, ik ging best vaak met haar spelen in de bak en dan rent ze dus met me mee. Toen heb ik netjes op commando gezet dat ze op de juiste plaats naast mij blijft lopen (als ze me inhaalt stilzetten) en dat ging wel goed. Op een gegeven moment (vorige week een keer) toen begon ze een beetje een houding te zoeken met haar hoofd, en op het moment dat ze haar hoofd laag hield heb ik met de clicker geklikt en beloond. En toen snapte ze het een beetje dat ik als ik een beetje met mijn hand naar mij, een soort schudden) toe bewoog(dus ik lok haar niet ofzo) dat ze zelf ook omlaag gaat met haar hoofd, en dan klikte ik weer. En met het "verzamelen" bedoel ik gewoon vertragen, dan ga ik langzamer lopen en loopt otje ook minder snel.
Maarja, ik begrijp wel dat er nog veel werk te doen is. Ik ga gewoon verder maar zal het kunstje om netjes te lopen (Want ik heb het haar inderdaad gewoon als een kunstje aangeleerd.) even achterwege laten om haar zelf meer balans te laten vinden. :j

Geryon:Ik rij ook gewoon met een hoofdstel dressuur, zowel met bit als bitloos. En ik heb 2x per week een uur les daarin. Dus ik snap niet waarom je zo snel conclusies trekt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:03

Mooi! Die eerste foto vind ik erg mooi! :j

rosalie_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:28

Waauuuw!

Jullie passen super goed bij elkaar laatste foto is zoo mooie!!

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:18

leuke foto's

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:49

Mooie foto's ziet er vriendelijke uit en de belangrijkste tips zijn al gegeven hierboven :)

sammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:50

leuke foto's ! ziet er ontspannen uit :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:39

Ik zag de naam otje en verwachte een shetlander :D Leuk paard heb je! Ziet er goed uit