Bang voor zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 18:13

Heey,
Ik wil mijn pony leren dat die niet zo moet schrikken/bang moet zijn voor de zweep maar wie weet hoe je dat moet doen? tis een mini shetlander

Groetjes!

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:33

Mn paard was het ook, ik heb vaak geoefend om hem te laten Wenen.
Eerst heb de zweep vast gehouden wel zo dat m gewoon langs mn lichaam hangt.
Dan naar me toe roepen en belonen met iets een snoepje of een schijfje wortel of iets.
Het zweepje heb ik dan niet bewogen als het goed gaat, dan kun je proberen het zweepje iets naar hem toe te brenge zodat hij eraan kan ruiken en weer belone en dan ga je verder om hem te aaien met het zweepje op zn zij. Zo heb ik het de
Mijne geleerd. Je moet niet te snel willen geef hem de tijd, doordat je hem beloont
Met iets lekkers gaat hij het zweepje, associeeren met iets lekkers.

Lange teks misschien kan je er iets mee.

_nvds

Re: Bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:43

Ik heb mijn pony dat ook geleerd.. Ik ging met de zweep over der hoofd , rug , kont enz. Op een gegeven moment ook voor der gelegd en toen wist ze dat die niks deed!

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:34

Klopt zo heb ik het ook gedaan, nu vindt hij het niet zo erg meer .en ik kan
Nu een zweepje gebruiken als hulp middel gebruiken als het nodig is. :P

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:46

Sowieso heel veel geduld hebben! ;p

WGNJ1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:47

Soort van aaien met je zweep! helpt altijd. Als hij zich goed gedraagt kun je hem belonen! succes!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:49

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:00

Doe je paard een touwhalster om. Knoop of clip daar een leadrope aan. Handig, want die is wat langer dan een halstertouw. Houd je paard vast, niet strak, maar juist losjes. Pak je zweep en aai in een krachtige,( niet twijfelen!) beweging over je paard. Rug, kont, benen, hals...alles! Je paard zal draaien en weg willen lopen, dus let goed op. Zodra je paard stlstaat, meteen belonen. En nog een paar keer doen, zodat ie stil blijft staan als je hem met de zweep aait. Niet bang zijn, dan werkt het niet.
Als dat goed gaat ( je stopt pas als het goed gaat, dus neem je tijd) Ga je met de zweep knallen. Voor hem, achter hem, boven hem. Je raakt je paard niet, hij mag ook niet aan de zweep komen. De zweep is van jou!!! Let op je timing! Ontspannen = belonen!
Concentreer je tijdens deze oefening, niet kletsen met mensen langs de kant, niet denken: dat vind ie eng, niet giebelen. Stilte en rust en concentratie.

Ik ben zelf ook bezig met het laten wennen aan rare dingen aan mijn jonge paard. Ik heb les genomen om hier veel over te leren. Dat kan ik je echt aanraden!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:05

Hierin word verteld wat je moet doen :) Het eerste stuk over onze pony hoef je niet te luisteren/bekijken, maar als hij bezig gaat met aanraken, dan verteld Luuk Teunissen wat hij doet en waarom hij dat doet.
Het komt neer op; Aanraken - stress - Zweep bij je paard houden tot hij/zij ontspant. Wanneer hij/zij ontspannen is beloon je niet, maar haal je de zweep weg en loop een stukje.

Annie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:08

geduld hebben. en inderdaad gewoon proberen. leg desnoods een paar zwepen neer en loop daar langs. laat hem/haar ruiken en kijken en tot je merkt dat ie wat rustiger is zweep in je hand er bij pakken en uiteindelijk (niet gelijk rustig aan beginnen) proberen of je hem/haar aan mag raken met de zweep en dan zo rustig oefenen. vooral niet te snel willen

SM96T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:23

Hey,
Wat ik heb gedaan (mijn paardje was ook heel bang voor de zweep). De zweep gewoon ergens in de bak leggen (longeerzweep, lange zweep, korte zweep noem maar op) en dan er langs lopen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en dan als je pony daar niet meer bang voor is wat ik deed de zweep vast houden en vanuit daar kun je hem/haar laten zien dat het helemaal niet eng is en daarna is wat ik deed me paardje er aan laten ruiken en haar aanraken met de zweep. En nu kan ik alles doen dus bij mij heeft het heel goed geholpen dus hopelijk heb je hier iets aan zag in berichten hier boven dat ongeveer het zelfde werd gezegt. Suc6 er mee hopelijk is ze snel wat minder bang voor de zweep.