Ik verzorg nu een jaarling. Hij vind het super leuk om in de bak met mij rond te rennen en te knuffelen. Maar hij is ontzettend leergierig !
Ik heb hem los in de bak lopen en samen met brokjes heeft hij nu al netjes achteruit lopen geleerd, begin van het voetje en begin van targetten.. Hij vind het super super ! Kan dit kwaad ?
Als je het maar rustig opbouwd en gewoon rustig oefenend en niet al te vaak, kan het volgens mij wel
Alleen zou niet gelijk elke dag gaan oefenen, hij is nog jong, en moet genieten van ze jongeren jaren dus ook gewoon dagen rustig niks doen en dan alleen poesten ofzo
maar het oefenen gaat niet echt onder dwang.. sinds hij gewoon weg kan lopen als hij wilt.
Mandy66
Geplaatst: 23-09-12 20:39
Zolang je het hier bij houd kan het wel neem ik aan Niet dat hij nog niet eens twee is en dan al bijna alle oefeningen kent, ik zal eerst als hij wat ouder is bezig gaan met de basis.
Nista_RX
Geplaatst: 23-09-12 21:52
Zolang t bij kleine kunsten blijft kan het absoluut
xMiinh
Geplaatst: 24-09-12 16:52
Zoals hierboven word gezegd, kunnen kleine kunstjes vast geen kwaad
kan prima... gewoon de basis dingen... zolang het maar niet te lang duurt... maar zoals wij hier zeggen alles met TE er voor is niet goed.. of het nou om een volwassen paard gaat of een jaarling...
ik heb hier ook een jaarling die ik wel eens even mee neem de bak in.. sws 2x in de week om haar een beetje bezig te houden en wil binnenkort beginnen met een clicker om haar dingetjes aan te leren zoals stoppen en terug enzo... gewoon rustig aan kan er heel veel
Het is vaak zo dat jaarlingen of jonge paarden een hele korte concentratieboog hebben. Ze leren wel heel snel, maar zijn ook vaak eerder uit de concentratie en zijn snel geneigd over hun lichamelijke en geestelijke grens heen te gaan. Kleine oefeningen zoals die genoemd zijn, zijn prima te doen hoor! Daarbij, vrijwel álle oefeningen uit de VD zijn natuurlijke bewegingen die je op een commando zet.
Niks mag overvraagd worden, maar bij aangeboden gedrag (stel: je jaarling gaat voor je voeten rollen en jij besluit dit te belonen) mag je zelf bepalen of je hierop ingaat of niet. Steigeren zou ik nog éven mee wachten (stel je had dit in gedachten als je pony 't aanbied), maar vooral omdat je jonge paarden gaan puberen en dan is het steigeren natuurlijk bést handig om eventueel te misbruiken!
Zo lang jij vrijwillig, rustig en kort op aanbod van je pony speelt, hoef je je geen zorgen te maken. Mijn shetlander was ook een dik half jaar toen hij al wat dingetjes kende, puur omdat hij zich aanbood en ik hier met mate op in ging. Succes!
Noblesse_
Geplaatst: 12-10-12 20:06
Als je niet te lang werkt, en geen al te grote oefeningen doet, kan het volgens mij geen kwaad.