Geschikte afwisseling in training?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Geschikte afwisseling in training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:41

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal niet bekend op dit deel van het forum, maar er zijn vast mensen die mij kunnen helpen. Het zit zo: mijn paard, een 7-jarige KWPN-merrie, heeft een blessure aan de rug, waarvan ze herstellende is. Soms zijn er mindere dagen en soms gaat het heel goed. Meestal merk ik dat aan haar humeur. Doordat ze een hoop pijn heeft gehad, is het soms niet het vrolijke paard dat ik graag zou willen dat ze zou zijn. Ik vind dit heel moeilijk, ik wil graag een blij paard en wil hier ook graag tijd in stoppen. De dierenarts en fysio hebben aangegeven dat ik haar straks gewoon weer kan oppakken als wedstrijdpaard. (Ik ben een echte dressuurruiter :) ) Maar ik zou, naast het voor haar soms 'saaie' frustrerende werk, graag iets anders met haar doen. Iets wat zij leuk vindt (waardoor ik het ook leuk vind) en iets waardoor we misschien kunnen werken aan onze vertrouwensband.

Nou heb ik alleen geen idee of elk paard geschikt is voor dingen als vrijheidsdressuur, clickertraining e.d. wat het meest geschikt is voor ons en waar ik moet beginnen. Is er iemand met een idee en tips?

NH_trainer

Re: Geschikte afwisseling in training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:49

Er zijn verschillende dingen die je naast het rijden tevens met je paard kunt doen. Denk aan loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen, schriktraining. Dit zijn allemaal zeer zinvolle onderdelen die bijdragen aan een goede relatie tussen jou en haar. Ook op z'n tijd een buitenrit is uiteraard ook een goede afwisseling op het reguliere trainen in de bak voor wedstrijden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:54

Adh werk en langteugelen,beide uitermate geschikt om onbelast te trainen en komt je dressuurtraining alleen maar ten goede.
Paar lesjes kom je al een heel eind met de basis ervan én je krijgt een veel duidelijker beeld van fortes/zwaktes van je paard en hoe die te verbeteren

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:16

Vrijheidsdressuur is voor élk paard geschikt, heb nog nooit een paard in handen gehad die niet met weinig moeite een brokje wilde verdienen :)) Het is alleen per paard verschillend hoe je ze moet motiveren en moet aanpakken :)

Daarnaast is grondwerk leuk, alle vormen ervan, kun je zelf je weg een beetje in zoeken :j En agility natuurlijk, maar daar heb je grondwerk als basis voor nodig :)

Lekker buitenrijden is ook heerlijk, gewoon stapvoets door de omgeving kan al zoveel rust geven :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:18

Buitenritjes maken?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 15:45

Bedankt voor jullie reacties!

Buitenritjes zijn leuk en ik sta sinds kort op een stal waar ik zo een keer een makkelijk rondje kan maken zonder dat ik direct op de weg zit. Dus dat is fijn. Dit oproepje had ik meer geplaatst om te kijken wat ik met haar kan doen als ik er naast sta. Er zijn namelijk nog best wel eens dagen dat ik aan haar merk dat ze gevoelig is op de rug. Ik wil op die dagen wel graag met haar aan de slag, maar dan op een manier dat het niet belastend is voor haar rug. Dan kan ik de longeerlijn wel weer pakken, maar het lijkt mij wel interassant om mijn paard op een andere manier uit te dagen. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik had al wel een handige website gevonden met wat meer info. Ik zal me in ieder geval eens wat meer verdiepen in vrijheidsdressuur en misschien is het werken met lange lijnen ook wel interessant.

Tips over hoe te beginnen zijn meer dan welkom!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:08

Hanneke Reitsma zit "redelijk" bij jou in de buurt en geeft les in het werk aan de lange teugel. Je zou eens met haar contact op kunnen nemen zodat je een goed begin en mooie basis hebt. Lijkt me een prima revalidatie/herstel training.