[AR] Frequentie mennen, bijna vierjarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Frequentie mennen, bijna vierjarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 19:57

Inmiddels hebben wij onze tweede pony zo'n twee mnd in ons bezit. Het is een kruising Shetlander/Welsh ruin van ongeveer 1.10 cm. Het is ons opgevallen bij aankoop dat hij al vroeg beleerd is, zowel onder het zadel als voor de wagen. Ik vind dat er eigenlijk al teveel mee is gedaan, wij hebben de frequentie behoorlijk verminderd. Ik denk dat hij rond 2,5 of 3 jaar beleerd is onder het zadel en voor de kar.

Wij mennen per week 1 tot 2 keer met hem, een klein uurtje per keer. Maar het hangt een beetje af van zijn gemoedstoestand en zijn energie level. Daarnaast longeer ik hem ook 1 tot 2 keer per week. Als we 1 keer mennen, dan longeer ik 2 keer per week en andersom. Ik warm hem links en rechtsom op, daarna vijf minuten per kant met elastische halsverlenger en daarna uitstappen. Dat is dus zo'n 20 minuten longeren per keer. Ook rustig aan om hem aan alles te laten wennen. Daarnaast staat hij de hele dag en nacht in de wei, wandelen we met hem en gaat hij soms mee met de trailer om ergens anders te wandelen voor de gewenning aan andere omgevingen en situaties.

Hij is bijna vier, ik vroeg me af hoe andere mensen het mennen met een jonge pony/paard opvoeren en wat teveel of te weinig is.

Dennis

Re: Frequentie mennen, bijna vierjarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:04

Mijn 3,5 jarige doet max 2x in de week iets. Meestal aan de lange teugel of aan de dubbele longe met het tuig er op. Afgelopen week voor het eerst voor de sleep. Vind ik meer dan genoeg.

Haar broer van 4,5 loopt nu 2 á 3x in de week. Meestal 1x voor de wagen (kwartiertje tot 20 minuten) en 1x aan de dubbele longe. En 1x 'overig' (onder het zadel, aan de lange teugel, agility). Van de winter zal 1 of 2x vaker voorkomen dan 3x ivm het weer en vroeg donker.

Eerdere jonge pony's werden ongeveer met 3,5 betuigd, dan lekker de winter vakantie vieren en in het voorjaar dat ze 4 worden weer rustig op pakken om dan 2 á 3x in de week wat te doen.

Mijn oudere pony's lopen ook niet extreem veel. Meestal 2 tot 4x in de week, dressuur en longeer training meestal een half uurtje. Naar buiten wel vaak langer.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:57

Mijn nu bijna 3,5 jarige loopt 1 tot 2 keer per week voor de wagen klein half uur. Daarnaast longeer ik hem nog zo'n 20 minuten 1 of 2 keer per week. Mijn andere pony's lopen max 4 keer per week en die gaan ook mee naar les.

Ik denk dat je wel goed bezig bent en bijvoorbeeld een vakantie van 1 maand kan ook geen kwaad.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 21:00

@Maisie, ook een goed idee om een maandje vakantie aan hem te geven. Zou het kwaad kunnen dat hij zo vroeg beleerd is onder het zadel en voor de kar? Wij vonden het zo vroeg en vandaar dat wij alles hebben teruggeschroefd.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:48

Pony's knappen vaak erg op na een tijdje vakantie, en het dan weer rustig oppakken. Meestal gaat het daarna een heel stuk beter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:56

mijn driejarige (van juni 2009,) doet nu max 2 maal per week iets.
Waarvan eens per week 10 minuten op de trailer, een halfuurtje les onder het zadel (heel rustig aan, vooral sturen in stap en draf), en dan 10 minuten terug op de trailer.
vaak blijft het hierbij, meestal probeer ik nog eens per week een kwartiertje te longeren, of gaan we een halfuurtje gaan wandelen langs de weg.
ik wil dat het leuk blijft, en daarnaast moet mijn oudste ook gewerkt worden, en is mijn vrije tijd wat zeldzamer geworden :D

Mijn paarden staan eigenlijk maar een keer of 4 per week max in het werk (mijn oudste), maar komt er meer op neer dat ik ze gewoon in het werk zet wanneer ik tijd heb. soms dus eens 2-3 dagen na elkaar, of een week dat ze 5 keer werken, en soms staan ze eens een week of zelfs twee stil.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:49

Mijn merrie met 3,5 jaar beleerd en ze liep toen een keer in de week een half uurtje (tot 3 kwartier) mee in de menles, wat voor haar al meer dan genoeg was, daarnaast vnl longeerwerk.
Nu voorjaar niet zoveel gedaan en ondertussen drachtig, dus ze krijgt zometeen een jaartje verlof. Heb inmiddels een bijna 3 jarige hengst staan waar ik in het voorjaar rustig aan mee begon, gok dat hij in het najaar voor de wagen komt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:05

Een a 2x per week half uurtje / drie kwartier mocht je rustig aan buiten rondje doen is voor 3.5 jarige meer dan genoeg dus dat doe je prima in mijn ogen. Ben net weer bezig met 3 jarige wat te betuigen. Doen we ook maar 2x per week 'iets' serieus mee (lange lijnen nu, ik longeer dat jonge spul nooit, ga liever wandelen (en dan leer je ze commando's halt/voorwaarts/terug enz, schrikparcourtje aan de hand dat soort dingen, kan ook prima met dat kleinere spul) voor de rest lekker groeien, de wei, en wat poetsen / knuffelen. En als het een keer een week of twee weken er niet van komt, maakt niet uit hoor ze kunnen hun hele leven nog aan het werk.

Of het 'erg' is dat ze zo vroeg beleerd is (jouw pony) dat weet je nooit omdat je er niet bij bent geweest... je weet niet hoe veel ze hebben gedaan / hoe intensief.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 07:55

@vanhuisuit, dan gaan we rustig zo door met hem. Het is inderdaad een verschil met onze eerste pony, die hebben we zelf beleerd en veel lessen mee gehad. We weten precies wat hij kan en hoe het geleerd is, dan is het best wel wennen met de tweede dat we de geschiedenis niet weten van het beleren. Maar het komt goed, we hopen dat hij nu rustig verder kan opgroeien zonder teveel belasting.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:32

Als hij het werken gewoon leuk vind dan zal het ook wel gaan alleen moet je dan wel oppassen dat je niet gaat overvragen.

Kocht robijn op 2,5 jarige leeftijd beleerd. Hij had een aantal keer dubbelspan gelopen weet niet of hij ook enkelspan had gelopen maar
goed hij was beleerd. Hem heb ik op 1 feb opgehaald en toen lekker tot maart-april op de wei laten lopen beetje poetsen beetje wandelen.

Daarna ben ik weer begonnen met longeren enkele en dubbele lijnen en daarna de sleep er achter. En toen hij dus de 3 jaar gepasseerd was
de kar er weer achter gehangen. Inmiddels is hij 6 en loopt M dressuur en Z vaardigheid en is kampioen mendistrict west klasse 1
samengesteld. Trainen doe ik hem 3-4x in de week. Vind het ook wel fijn dat mijn pony's makkelijk een paar dagen stil kunnen staan
zonder gelijk te gaan stuiteren.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:12

Mijn vierjarige (juni) is in het voorjaar beleerd in het enkelspan en loopt nu 2x per week een uur in het tweespan.

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:20

Hallo,
mijn mini is van de zomer beleerd op 3,5 jarige leefdtijd
vooraf vooral gelongeerd, gewandeld, lange lijnen etc.
ze loopt nu 2x in de week in het enkelspan, resterende dagen wat afwisseling en veel weidegang.
ik vond het genoeg voor dat kleine lijfje;)