[AR] shetlander beleren/zelf ook nog leren mennen?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucaa2

shetlander beleren/zelf ook nog leren mennen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 09:02

hallo
ik heb een redelijk dikke verzorgshetlander van 90cm, ze is een merrietje en ze heet tinkie.
Als ik op haar wil rijden moet ik met haar meelopen, ik ben dus te groot... :j
ik heb echter een oplossing gevonden: Tinkie beleren voor een karrejte/sulky en dan zelf nog leren mennen :P
maar het probleem is, tegenwoordig is er zo veel keuze in wagentjes dat ik geen idee meer heb wat nou goed voor haar is. verder mag het wagentje eignelijk niet duurder zijn dan €150,00 als het exlusief tuigje is. hmm, lastige opgave
weet iemand wat ik voor Tinkie het beste kan gebruiken?? (als je zelf nog iets hebt staan? graag! ;) )

yvje86

Re: shetlander beleren/zelf ook nog leren mennen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:15

Hey,
Helaas heb ik net mijn shetlander karretje weggedaan inclusief tuig, maar daar heb je nu dus niets aan.

Zelf ben ik begonnen met eerst wennen aan het tuig, dan eens erachter lopen met de leidsels en zo proberen te sturen. Als dat goed gaat, een band erachter knopen...zodra dat lukt eerst eens naar buiten om te proberen door de berm. daarna kan je het karretje eraan vast maken (niet meteen op de bok gaan zitten!!), maar vraag iemand om mee te lopen en de shet vast te houden (je weet maar nooit!! En probeer ook eens over een bultje of putje te lopen zodat je kar een beetje beweegt, meestal vinden ze dat eng) zodra dat goed gaat kunnen ze de shet nog eens aan een halstertouw vast houden zodat jij (op de bok) kunt sturen. en als dat ook nog eens goed gaat dan zou ik het los proberen. Ik zou zelf altijd voor een geremd karretje kiezen, of er eventueel een rem in laten maken. Ik ben zelf eens een keer met shetlander en kar in volle galop de sloot ingevlogen omdat de shet schrok en ik niet meer kon remmen (hij gaf er niets om toen ik in zijn mond trok om 'm af te remmen).
Succes!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:33

Aangezien er genoeg te vinden is over karretjes voor shetlanders in de vele AR-topics, hier een slotje.