[AR] Tuig voor mini appaloosa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

Tuig voor mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 21:24

Hallo

ik ga binnenkort ,als ik een tuige gekocht heb met men mini gaan rijden met de sulky .
de sulky mag ik lenen van waar hij op stal staat ,maar zij hebben geen tuig voor zo'n klein ding . :D

heeft er iemand ervaring met dit tuig ?
http://hypostore.nl/enkelspantuig-standaard-maten-mini-mini-shetlander-t-m-shetlander.html

hierbij moet ik (denk ik toch) alleen het hoofdstelletje nog kopen omdat er staat 'zonder bit' .
mijn mini is het gewoon van voor een sulky te lopen omdat hij al in de draversport heeft gezeten
en de reden dat ik met hem wat ga doen is om te verkomen dat ie een buikje krijgt en dat hij niet alleen op
stal en op de wei staat .

Mvg

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:31

Een mini die in de draversport heeft gelopen?? := weet je dat zéker?

Tuig heeft een redelijke prijs/kwaliteit verhouding..... heb 't laatst nog in 't echt gezien en vond met name de strengen toch vrij smal en dun, de draagriem vond ik ook wat magertjes.
Niet echt een super kwaliteitstuig...... (dat kan ook niet voor die prijs).

'zonder bit' betekent letterlijk; zonder bit. Dus mét hoofdstel, maar zonder bit. Dat is vrijwel altijd zo als je nieuwe tuigen koopt.
Dus je hoeft geen hoofdstel te kopen, maar wél een bit.
:+

Sandravm

Re: Tuig voor mini appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:33

Wij hebben een paar maand geleden een combinatie tuig gekocht voor onze mini's van Ideal. Goede kwaliteit, maar wel duurder dan dit.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 21:41

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:48

Wat voor tuig dit is? Geen volgens mij. Eerder een constructie om mee te proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 01:48

Sandravm schreef:
Wat voor tuig dit is? Geen volgens mij. Eerder een constructie om mee te proberen.

Volgens mij ook ja. Daarnaast is de sulky die achter de pony hangt op de foto, een echte draverssulky volgens mij, in de grote paarden maat. Niet geschikt voor shetten.

Als je echt van die draverssulky's hebt, dan wordt er vaak ook een 'kliktuig' gebruikt:
Afbeelding

Zou ik echter niet voor kiezen, pony trekt dan voornamelijk met z'n schoftje/rug en voor 'de gewone (recreatie) mensport' wil je dat juist niet hebben.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:11

Ik heb voor mijn mini appaloosa een tuigje van Ideal maat mini shet
Afbeelding

Ik heb er geen dichtbij foto's van, maar zo zie je het een beetje.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 00:16

Jaja het bestaat echt hoor. Hier in leek hebben we meestal tussen de zeg maar echte dravers door 1 of meerdere amateur wedstrijden van de frieze dravers dus frieze paarden voor een ouderwetse houten 2wiel sulky. En dus ook de mini races. Wat echt prachtig is om te zien. Het gaat dan wel niet zo hard maar het is een pracht spectakel. Teminste dat vind ik dan :P Maar goed ikzelf heb mijn tuig grotendeels van agradi. Ze zijn heel divers in grotes en bij mij waren de pasvormen dus echt precies goed. Ik heb trouwens nooit iets bij agradi gehad wat raar zat of niet goed was.
Ik zou sowieso als je echt mini dravers races goed opletten dat je niet een standard tuig neemt. Shetlanders en mini pony's trekken makkelijk met hun rug en dat moet absoluut niet! het verkeerde tuig en je kan je mini zo zijn pensioen in jagen.
Misschien een idee om contact op te nemen met iemand die al aan deze sport doet. Zelf heb ik er geen ervaring in ik kijk er alleen naar :P en mijn shet heeft een standard tuig met een oudboeren voorstuk dus eigenlijk vrijwel normaal maar een bredere voorband. Dit is echter minder geschikt als je serieus gaat races dit schuift makkelijk naar boven als hij niet precies goed past.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:14

Ik heb het tuig (van in de OP) voor mijn shetlander van 80 cm groot & ben er heel teveden over :)
Heb het zeker al een jaar in gebruik (waarvan enkele maanden mennen, de andere gewoon langelijnen).
Met het hoofdstelletje geen ervaring, heb het nooit gebruikt (heb een gewoon hoofdstel, zonder oogkleppen)

Afbeelding

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 20:12

Hallo
ik zie al leuke foto's . :)
dan zal ik ineens ook maar voor zo'n sulky kijken ,want op stal is het gewoon een klein sulkytje .

over het tuig ben ik nog aan het twijfelen .
ik probeer toch om het kostenplaatje wat aan de lage kant te houden want mijn vader betaalt
ook al men spullen .