Hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midori

Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 19:42

Hallo!

Binnenkort komt eindelijk mijn 3 jaarige naar mij toe! Ze is sinds april/ mei ingereden, en word ong. 3 keer per week bereden.
Ik heb alleen een vraagje, ik wil haar graag vrij vaak longeren, dat vind ik in meerdere opzichten goed. Alleen wat is een goede manier van bijzetten voor zo'n jong paard? Ze is heel licht in de mond en loopt al gauw aan de teugel.

Alvast bedankt!

Deleted

Re: Hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:58

Tja, dat vind ik een hele moeilijke, blijf zowieso even volgen.

Maar wat vooral belangrijk is bij een 3 jarige is dat ze op eigen benen leren lopen en dan vind ik een bijzet nog niet zo belangrijk! Ze zijn nog volop in de groei en dan moet je eigenlijk nog zo min mogelijk prutsen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:05

Ik longeer mijn 3 jarige met touwtjes. Je maakt ze niet sterker en losser door ze met de kop in de lucht te laten lopen, als je ze netjes bijzet worden ze sterker en makkelijker in het rijden zonder dat je ze teveel belast. Touwtjes werkt heel handig bij jonge paarden, ze gaan er niet in hangen en je kunt ze heel makkelijk een beetje strakker of losser maken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:09

Ligt er een beetje aan wat ze gewent is nu ze wordt ingereden. Maar ik zou als ik jou was even tips vragen aan degene die haar nu inrijdt. Die zullen ook hebben gelongeerd. En ook hebben bijgezet.
Ik vindt het nogal paard afhankelijk.
Hoe loopt het dier van nature?
Wat wil je bereiken?
Waar reageerd het paard goed op?
Zijn allemaal punten die je mee moet nemen in je beslissing.
De 1 longeert met een elastiek.
De ander met touwtjes.
Weer een ander een pessoa.
of een longeerhulp.
Er zijn zoveel manieren.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 20:10

Deleted schreef:
Tja, dat vind ik een hele moeilijke, blijf zowieso even volgen.

Maar wat vooral belangrijk is bij een 3 jarige is dat ze op eigen benen leren lopen en dan vind ik een bijzet nog niet zo belangrijk! Ze zijn nog volop in de groei en dan moet je eigenlijk nog zo min mogelijk prutsen.

Nee daar dacht ik ook al aan! :) maar wil aan de andere kant ook niet dat ze een sterrenkijker word, maar omdat xD uit zichzelf al wel laag loopt is die kans mischien niet zo groot!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 07:46

Mijn voorkeur gaat ook uit naar touwtjes (Lammert Haanstra methode) of een gogue. Alles naar wens af te stellen waardoor ze o.a. lekker laag over de rug kunnen lopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:19

-> GVL

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:02

Ik blijf hem ook even volgen, veel succes met je paardje :)