Meerdere dieren trainen met de clicker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Meerdere dieren trainen met de clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 14:49

Ik ben een tijdje terug begonnen met vrijheidsdressuur met mijn pony en paard, maar omdat ik vooral mijn paard weinig gemotiveerd krijg in de basis oefeningen was ik op zoek gegaan naar alternatieven om toch met vrijheidsdressuur aan het werk te kunnen. Nu kwam ik clicker training tegen en ben ik eens verder naar gaan zoeken en verder gaan lezen, voorheen "geloofde" ik er niet zo in omdat je ook met stem, etc kan belonen. Dat werkt, maar bij lange na niet voldoende blijkt nu dus. Ik weet ook niet of ik zo mijn paard gemotiveerd ga krijgen, maar vind het sowieso het proberen waard en ik denk een waardevolle aanvulling in de trainingen.

Nu ik meer gelezen heb er over, ben ik er steeds meer enthousiast over en zie ik er veel mogelijkheden in. Ook voor mijn twee honden, die liever eerst 2 keer door lopen en dan pas bedenken dat ze moeten luisteren.

Alleen, is het mogelijk om 2 honden en 2 paarden te trainen met een clicker? Aangezien ze eigenlijk altijd allemaal tegelijk buiten zijn, de honden gaan mee naar buiten als ik met de paarden bezig ben. Is het mogelijk en zo ja hoe moet ik dit dan gaan aanpakken? De paarden kunnen op zich wel, want de een kan toch niet bij mij komen als ik met de andere bezig ben. Alleen ben ik bang dat de honden zich er in eens tussen stoppen om een koekje te komen halen (want in grote lijnen leren ze dat als ze de klik horen).

En ook eerst even op zoek waar je een clicker kunt krijgen hier in Zweden, haha.

MarlindeRooz

Re: Meerdere dieren trainen met de clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:22

Je zou voor de honden ook een fluitje kunnen gebruiken? maar staan de paarden zo dicht bij dan dat ze het kunnen horen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:24

Kan prima hoor, een dier begrijpt prima of je met hem/haar bezig bent of niet.
Ik kan hier mijn konijn trainen terwijl mijn katten op het bankje toe zitten te kijken, kennen alle 3 de clicker maar bemoeien zich niet met elkaar.

Mochten je honden nou toch naar je toe komen kun je ze gewoon wegsturen. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:25

Ja, dat is dus héél lastig!
Want als jij klickert vatten de anderen dat op als oké, terwijl ze misschien iets doen wat niet moet.
Dus dat wordt erg verwarrend, al met twee honden.
Dus ik vind het niks.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:27

MirandaFuego schreef:
Ja, dat is dus héél lastig!
Want als jij klickert vatten de anderen dat op als oké, terwijl ze misschien iets doen wat niet moet.
Dus dat wordt erg verwarrend, al met twee honden.
Dus ik vind het niks.

ik vind het dan ook wel een beetje dubbel, je kan ook je honden even binnenlaten als je gaat clickeren of dus een fluitje gebruiken voor de honden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:38

Nou, ik vind dat onhandig, omdat je het gewoon voor verschillende oefeningen wil gebruiken,(bijv. buiten onderweg) ik loop ook graag met mijn honden en ga ze niet apart meenemen.
Als je ze graag allemaal bij elkaar los hebt (heb ik ook paarden aan huis, honden los)dan vind ik het geen doen.
Maar ze luisteren allemaal prima gewoon naar de stemcommando's dus heel veel behoefte heb ik er verder niet aan, het is alleen wel iets om over na te denken als je het zo wil doen.
Ook met een dier wat heel adhd is, is het lastig, omdat je voordat je clickert het beestje allemaal andere dingen doet.
Het is dus niet altijd ideaal, moet bij je passen maar ook bij de dieren en de manier waarop je ze houdt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 15:41

De paarden staan "in de tuin", dus ja ze staan zo dichtbij.

Inderdaad als je klikt kunnen ze het opvatten dat ze het oké doen, maar als ze er geen beloning voor krijgen dan nog steeds? Zullen ze het niet na een aantal keren (eventueel met weg sturen) gaan begrijpen dat ik nu niet met hun bezig ben en dus ook de klik niet voor hen is?

Ga sowieso eerst beginnen met alleen de paarden, die kan ik ook makkelijk uit elkaar zetten. Kan ik later bekijken of ik het met de honden ga doen.

Inderdaad lopen de honden hier gewoon altijd los en ze luisteren redelijk, maar kan natuurlijk beter. Het zijn 2 Heidewachtels en dus behoorlijke ADHD honden. Vind het ook niet eerlijk als 1 hond in eens binnen moet blijven omdat ik bijvoorbeeld met de andere hond ga trainen/oefenen, ook omdat ze gewend zijn dat ze altijd samen mee naar buiten mogen ook als ik met de paarden bezig ben. Alleen wanneer ik ga rijden, gaan ze naar binnen of er moet iemand anders nog buiten zijn (of zomer en de deur open staan).

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:44

Ik deed / doe ook clickertraining met 2 paarden tegelijk. Ze weten best voor wie de klik bedoelt is :)

*is stiekem jaloers dat je in zweden woont* Prachtig is t daar :) Ik kom er zelf vaak in de zomervakantie, en heb de clickers wel zien hangen bij een dierenwinkel :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 15:50

Met de paarden zie ik inderdaad ook niet zo heel veel problemen, meer de honden als ik die ook wil gaan trainen met de clicker, al begin ik daar nu wel meer over te twijfelen. Mijn paarden zullen echt absoluut niks tegen de honden doen, maar wat als ze er van verschieten dat er in eens een hond tussen door komt om een koekje te halen, paard springt op zij boven op hond. Zie ik nog niet zo zitten stiekem, wil t risico ook niet gaan nemen dan eigenlijk.

Prachtig land inderdaad! Maar de hooizolder is ook heel knus! Hihi, welk(e) gebied(en) ga je op vakantie?
Dierenwinkel zat ik inderdaad ook aan te denken, morgen eens even kijken als we boodschappen gaan doen. Had op internet wel al wat gekeken, maar kwam nog niets tegen. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:55

Quir schreef:
De paarden staan "in de tuin", dus ja ze staan zo dichtbij.

Inderdaad als je klikt kunnen ze het opvatten dat ze het oké doen, maar als ze er geen beloning voor krijgen dan nog steeds? Zullen ze het niet na een aantal keren (eventueel met weg sturen) gaan begrijpen dat ik nu niet met hun bezig ben en dus ook de klik niet voor hen is?

Ga sowieso eerst beginnen met alleen de paarden, die kan ik ook makkelijk uit elkaar zetten. Kan ik later bekijken of ik het met de honden ga doen.

Inderdaad lopen de honden hier gewoon altijd los en ze luisteren redelijk, maar kan natuurlijk beter. Het zijn 2 Heidewachtels en dus behoorlijke ADHD honden. Vind het ook niet eerlijk als 1 hond in eens binnen moet blijven omdat ik bijvoorbeeld met de andere hond ga trainen/oefenen, ook omdat ze gewend zijn dat ze altijd samen mee naar buiten mogen ook als ik met de paarden bezig ben. Alleen wanneer ik ga rijden, gaan ze naar binnen of er moet iemand anders nog buiten zijn (of zomer en de deur open staan).

Dat zullen ze uiteindelijk wel begrijpen maar ik vind dat niet een fijne manier van werken, zo zal de clicker en het principe daarvan ook minder invloed hebben, soms is de clicker wel goed en krijg je wat, soms doe je iets verkeerd en wordt er toch geklickert maar krijg je weer niks, ik vind het te verwarrend zeker als je net begint.
Maarja, dat moet jij zelf bepalen.
En er is maar één manier om erachter te komen. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 15:59

Heb je inderdaad helemaal gelijk in.
Wordt dan inderdaad voor de honden erg verwarrend en dat lijkt me juist net niet de bedoeling wanneer je begint. Denk dat het dan dus alleen voor de paarden ga doen en de honden even laat voor wat het is. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:09

Als je dieren echt nog helemaal geen clicker training kennen zou ik niet in dezelfde week met de allemaal (2 honden, 2 paarden) beginnen. Of ze in het begin in elk geval niet ze allemaal bij elkaar hebben als je gaat trainen. Je wilt eerst trainen dat een click ook wat betekent (namelijk: DIT is het gewenste gedrag, en daarop volgt een voedselbeloning). Een dier weet daarna wel snel genoeg of de click voor hem bedoeld is. Je geeft hem immers aandacht tijdens het trainen. Zeker bij een ervaren trainer.

Met de honden kun je binnen beginnen om te clickeren en als je met de paarden clickert kun je de honden eerst binnen laten.

Je bent bezorgd dat de honden aan komen rennen als ze een click horen? De click is niet het signaal voor komen. En zo moet je het ook niet aanleren. Met de click markeer je het gewenste gedrag, daarna volgt een voedsel beloning. Hond moet dus eerst een opdracht uitvoeren. Ze zullen het in het begin misschien wel proberen, daarom is het belangrijk dat je ze eerst afzonderlijk traint zodat ze de basis kennen en er de minste kans op verwarring is. Verwarring werkt demotiverend en dat is precies wat je niet wilt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:24

HippoLogic schreef:
Als je dieren echt nog helemaal geen clicker training kennen zou ik niet in dezelfde week met de allemaal (2 honden, 2 paarden) beginnen. Of ze in het begin in elk geval niet ze allemaal bij elkaar hebben als je gaat trainen. Je wilt eerst trainen dat een click ook wat betekent (namelijk: DIT is het gewenste gedrag, en daarop volgt een voedselbeloning). Een dier weet daarna wel snel genoeg of de click voor hem bedoeld is. Je geeft hem immers aandacht tijdens het trainen. Zeker bij een ervaren trainer.

Met de honden kun je binnen beginnen om te clickeren en als je met de paarden clickert kun je de honden eerst binnen laten.

Je bent bezorgd dat de honden aan komen rennen als ze een click horen? De click is niet het signaal voor komen. En zo moet je het ook niet aanleren. Met de click markeer je het gewenste gedrag, daarna volgt een voedsel beloning. Hond moet dus eerst een opdracht uitvoeren. Ze zullen het in het begin misschien wel proberen, daarom is het belangrijk dat je ze eerst afzonderlijk traint zodat ze de basis kennen en er de minste kans op verwarring is. Verwarring werkt demotiverend en dat is precies wat je niet wilt.

Best duidelijke uitleg zo!

Alle dieren kennen geen clicker training en voor mij is het even eens nieuw, dus ik heb ook geen ervaring hoe dieren er op reageren en dus is dat voor mij ook even uit zoeken. Wel al wat aan het lezen op internet, hoe er mee te beginnen en waar je op moet letten, etc.

Kan je wel met de honden tegelijk beginnen met clickeren of ook daar een poos tussen laten? Lijkt me inderdaad ook snel verwarrend als je met beide tegelijk bezig bent, vooral ook omdat ik het zelf natuurlijk ook eerst nog goed moet gaan leren. Of kan ik gewoon eerst zelf gaan leren met de paarden hoe het precies werkt, omdat deze 2 toch stukke rustiger zijn dan de honden. En dan bijvoorbeeld volgende zomer pas met de honden beginnen met clickeren?

Niet direct bang dat de hond komt wanneer ik klik, maar wel komt om een beloning te halen. Dat hebben ze namelijk geleerd, klik = goed gedrag = beloning. Toch?
Ook al is het helemaal geen goed gedrag, neem aan dat ze dat zo wel zullen gaan zien/linken? Dus denken ze "hé ik doe het goed, dus krijg ik een koekje" en die willen ze komen halen. Of ben ik nog te naïef hier in? :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:41

Quir schreef:
Kan je wel met de honden tegelijk beginnen met clickeren of ook daar een poos tussen laten? Lijkt me inderdaad ook snel verwarrend als je met beide tegelijk bezig bent, vooral ook omdat ik het zelf natuurlijk ook eerst nog goed moet gaan leren. Of kan ik gewoon eerst zelf gaan leren met de paarden hoe het precies werkt, omdat deze 2 toch stukke rustiger zijn dan de honden. En dan bijvoorbeeld volgende zomer pas met de honden beginnen met clickeren?

Niet direct bang dat de hond komt wanneer ik klik, maar wel komt om een beloning te halen. Dat hebben ze namelijk geleerd, klik = goed gedrag = beloning. Toch?
Ook al is het helemaal geen goed gedrag, neem aan dat ze dat zo wel zullen gaan zien/linken? Dus denken ze "hé ik doe het goed, dus krijg ik een koekje" en die willen ze komen halen. Of ben ik nog te naïef hier in? :D

Ik kan je echt afraden om met twee nieuwe honden en een kersverse trainer met zijn drietjes aan de slag te gaan.

Begin met een hond en zet de andere uit zicht/in een andere kamer, buiten of wat dan ook als je met hond 1 begint.
Als je de clicker aan het laden bent, leer je de hond dat op een click een voedselbeloning volgt. Al heel snel daarna moet hij al 'werken' voor de click. Het is een beetje van het dier afhankelijk hoe snel dit gaat en het hangt ook af van de ervaring en kennis van de trainer.

Wanneer je met hond 1 traint en hond 2 hangt in de buurt rond (en is nog niet ingeclickerd) dan begrijpt nr 2 waarom nr 1 steeds eten krijgt. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Wanneer ze beiden al zijn ingeclickerd moet je vooraf al een plan hebben.

Als je 1 traint en 2 hoort de click en denkt dat het voor hem is bedoeld, dan kan hij het uitgevoerde gedrag op moment van de click wel eens gaan herhalen. Want dat is wat je met clicker training beoogt. Maar misschien zit hond 2 juist iets ongewenst te doen en dat stimuleer je dan. Misschien likt hij wel aan zijn poot en voor je het weet zou je het pootlikken er in trainen. Als ie fanatiek is likt hij zijn vel kapot. Ik noem maar wat. Je weet vooraf nooit welk gedrag je traint bij hond 2 als je hond 1 aan het trainen bent, wees hier dus voorzichtig mee.

Wanneer beide honden zijn ingeclickerd en je zelf ook wat ervaring hebt kun je hond 2 erbij houden. Die kun je bv op een kleedje 'parkeren' en af en toe een click geven voor het blijven wachten tot hij aan de beurt is. Je zou voor elk commando de naam van de hond kunnen gebruiken zodat ze al snel leren of een commando voor hen is bedoeld. Zo kun je tegelijk (lees: afwisselend :Y) ) hond 1 en hond 2 trainen.

Ik heb zelf geen ervaring met het clickeren van 2 honden tegelijk. Ik zou ook kijken naar wat de rangorde onderling is en daar rekening mee houden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 16:56

Dus dan is het beste om de honden echt apart te nemen, ook zo danig dat ze de klik niet kunnen horen. In het begin zullen ze het er niet mee eens zijn dat de 1 wel mee naar buiten mag en de ander niet, dus het "boze" gedrag wil ik natuurlijk niet belonen met een klik. Integendeel zelfs.

Rang orde is nogal lastig, ze zijn namelijk gelijk in alles (tot nu toe). De 1 is ruim een jaar en de ander is bijna 4 jaar. Dus ergens verwacht ik dat de rangorde ook nog bepaald moet worden.

Ik ga zeker wat met je tips doen, echt enorm bedankt!!
Stiekem moet ik zelf eerst maar clicker training gaan volgen, haha dat iemand mij verteld wat en wanneer ik goed doe en wat niet. Vooral omdat ik het niet echt ken, ben ik er wel voorzichtig mee om er aan te beginnen (zeker met de honden, met de paarden wel wat minder).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:52

Een lang topic met ontzettend veel info en nuttige linkjes vind je hier: [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Tab289 op youtube heeft een serie over hondentraining wat misschien interessant is (gaat ook over positieve reinforcement). Ik kon zo snel geen filmpje vinden van How to start... http://www.youtube.com/watch?v=UxMHwrSq ... el&list=UL

Ian Dunbar is ook erg interessant http://www.youtube.com/watch?v=GOW0IKO_zfM

Shawna Karrasch is heeft ook leuke clicker filmpjes. Deze gaat over hond EN paard trainen: http://www.youtube.com/watch?v=YfgRsr25 ... el&list=UL Niet echt hetzelfde als jouw vraag, maar dan heb je ene linkje naar een trainer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:54

je hebt ook verschillende clikkers die allemaal een ander geluid geven, misschien is dat een idee? omdat er toch dan een verschil in zit?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:56

Dat maakt niet heel erg veel uit en is erg lastig voor de trainer.

Ik ben wel gewend om met 3 paarden en 3 trainers gelijktijdig in een bak te staan en te trainen. Wij hadden eerst ook al onze clickers op een andere toonhoogte, maar het bleek dat dit niet veel uitmaakte. Paarden richten zich op hun trainer en leerden al snel dat degene die de opdracht geeft, ook de beloning geeft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 09:34

Topic had ik inderdaad gezien, ben wel al begonnen met lezen (maar wat een hoop pagina's!!). Was ook aan het twijfelen om mijn vraag daar te stellen, maar het ging over een discussie en vind het zo stom om in eens er tussen door te komen met een vraag.

Bedankt voor de links/filmpjes, ga ze eens op mijn gemak goed bekijken!

Ik denk dat verschillende clickers vooral voor mijzelf erg verwarrend worden en aangezien alle dieren dezelfde "trainer" hebben, lijkt mij (vooral in het begin) wel erg lastig.

Bedankt iedereen in ieder geval voor alle antwoorden en tips! :)
Ga ik zeker wat mee doen.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:03

Sorry misschien een beetje offtopic :o : heb alleen het begin gelezen! maar je vraag was toch of het ook met andere dieren kon?

Maar ikzelf heb geen ervaring met de clicker. Ik doe het zelf altijd zonder om misstanden te voorkomen als ik met 2 dieren tegelijk bezig ben.

Haha dan bedoel ik met mijn paard en geit :+ ( ja mijn geit kan al veel leuke kunstjes :') )

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:35

Quir schreef:
Topic had ik inderdaad gezien, ben wel al begonnen met lezen (maar wat een hoop pagina's!!). Was ook aan het twijfelen om mijn vraag daar te stellen, maar het ging over een discussie en vind het zo stom om in eens er tussen door te komen met een vraag.

Als je een korte introductie geeft en je situatie even uitlegt zijn er genoeg mensen die willen antwoorden. Soms zitten we net in een discussie en dan is het iets minder handig om dan binnen te komen omdat er dan de kans bestaat dat je vragen worden ondergesneeuwd.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:36

Wij hebben onze hond ook getraind met de clicker. :j