Buiten rijden, dik probleem.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bente91

Buiten rijden, dik probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 21:44

Hallo,
Ik heb een haflinger van 13 jaar oud, deze heb ik 9 jaar. Voor die tijd mocht bij alles doen wat hij zelf wou, dus ik moest hem toen al allemaal dingen afleren! Hij deed het perfect, als ik met een vriendin reed en haar paard wou niet lopen draaide die altijd om, maar mijn haflinger niet.
Sinds aantal jaren doet hij hetzelfde en wil dan absoluut niet lopen, maar juist omdraaien of naar een sloot lopen.
Hij weet dat ik daar een hekel aan heb, want in mijn omgeving heb je een weg van 2/3 meter breed en aan beide kanten een sloot.
Doordat ik met studie zat was er ook gebrek aan tijd om hem te verzorgen waardoor hij te weinig aandacht kreeg.
Hij is sinds 2 jaar beleerd voor de wagen maar 1 jaar terug begonnen met de zelfde küren, ik durf hem dan niet te straffen omdat ik bang ben dat hij in de sloot beland! Als ik hem rij onder het zadel dan is het erge ruzie, hij begint te steigeren en draait gewoon om en is erg gestresst. Als ik echt doorzet lukt het wel, maar ik moet er dan geweld bij gebruiken en dat is waar ik moeite mee heb.
Als ik met een ander rij loopt hij wel, in de wei ook maar het buiten rijden gaat absoluut niet alleen. Er kwam ook iemand met het idee voor grond werk, maar is dat nog wel zo handig?
Wie kan mij alsjeblieft helpen?? Anders moet ik helaas andere maatregelen nemen, wat ik gewoon niet wil!

loverxbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:27

Ik snap wel dat je er liever geen geweld bij gebruikt, maar zou hij ook echt helemaal de sloot in gaan? :D ik ken een pony, en die is ook een beetje zo, rent zo de bosjes in, en rent op elke sloot af, maar echt de sloot in zou hij niet doen. Maar ik heb mijn vriendin (de eigeraresse dus :D ) toen verteld over lange lijnen, dat heeft ze toen een paar keer gedaan, en het rijden in de bak gaat wel beter :j ze heeft nog niet buiten gelangelijnd (?) maar misschien dat het helpt? :D
of vrijheidsdressuur is ook heel leuk :))
maar toch success als je het gaat proberen :D

edith2

Re: Buiten rijden, dik probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:30

als je buiten wandeld met je paard, doet hij het dan ook?

Bente91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 22:31

Jup, helaas doet de mijne dat helaas wel of zorgt ervoor dat ik erin val en hij weg kan rennen..
Mennen lukt dus ook niet meer, als ik net vanaf huis rij op het kruispunt begint hij al ik merk het door dat hij slingerend gaat lopen, ik kan de spanning op de teugels en benen aandrukken wat ik wil om controle te houden om recht te lopen maar dat helpt helaas niet..
Een bak heb ik helaas niet tot mijn bezit, hij loopt naast de hand, met een ander paard naast mijn fiets gewoon perfect maar alleen onder het zadel is het gewoon bagger.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:35

er zit een groot verschil tussen geweld en geweld... laten zien wie de baas is al is daar soms misschien een keer een zweepje voor nodig moet kunnen als je het juist doet.
vragen, doet hij het niet, nogmaals vragen met je stem en zit, dan nog geen reactie tikje erbij met het zweepje, hij moet er geen spel van maken en zeker geen gebruik maken van jouw onzekerheid op dat moment.
dat hij het erna wel doet geeft al aan dat er geen exreme angst is, dan zou het wel sneu zijn hem even op zijn plek te zetten.

je hoeft hem dus niet te martelen met je zweep, een keer een duidelijk tik en dus direct weten waar hij aan toe is, ben je er misschien in 1 keer doorheen.

probeer niet angstig over te komen, goed in je zadel gaam zitten, niet aanspannen met je benen, gebruik je stem maar praat over heel iets anders, en niet bv neeee gaan schreeuwen, fluit desnoods een liedje ofzo, afleiden en kijken wat er gebeurd..doorbreek daarmee zijn gedachten, hij snapt niet waarom je niet tegen hem ingaat en wellicht gaat hij dan wel meteen erlangs.

dat hij het steeds bij een sloot doet op dat punt, ga je dan niet van tevoren al gespannen zitten, waardoor hij weet dat hij je weer te pakken heeft?
doe het anders eens zo met iemand erbij op de fiets zodat die in kan grijpen als het je echt niet lukt..

succes. ik heb in hetzelfde pakket gezeten... nu doet ze alles

Bente91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 22:50

Liedje zingen ook gedaan maar hielp niet,, er zei iemand dat hy niet weet wie de leiding heeft dus dit op deze manier doet.
ja maar als een andere kant om ga doet hy tselfde, zoals iemand erby hebben op een fiets zet hy geen stap als diegene achter 'm is. Doet precies tselfde, ik heb gewoon de motivatie niet om door te zetten en ik wil juist zo graag,, ik vind buitenryden heerlyk,,maar laatste jaren alleen echt niet, ik wissel ook telkens af longeren dan ryden.. En oefeningen doen dan springen om zyn vertrouwen te krygen..

Flaxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:58

Sommige haflingers bezitten nogal 's iets eigenwijs. Ik denk dat jij de jouwe toch ietsje steiger zal moeten aanpakken en je angst voor dingen die zouden kunnen gaan gebeuren beetje wegstoppen bij jezelf.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 23:03

kun je hem niet een keer zelf aan het denken zetten, door hem mee te nemen op een andere route, 1 die hij niet kent dus waarbij de rollen omgedraaid zijn ( dat hij op jou moet vertrouwen en hijzelf niet de baas is)

Bente91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 08:24

Hy gaat gewoon stilstaan achteruit lopen en totaal geen respect voor zyn omgeving(fietsen/auto's)
Myn haflinger is stront eigenwys en koppig net zoals ik ben en dat botst nogal by bepaalde situaties.
Probleem is ik heb 'm 9jaar dan weet hy inmiddels alle routes en dergelyke al..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:31

Heb je je been er wel goed genoeg aan? En houdt je hem ook echt "bezig" tijdens de rit?

Mijn haflinger houdt ik eigenlijk altijd bij de les, door dressuur oefeningen te rijden onderweg. Stelling hier, buiging daar, wijken, tempowisselingen enz.

Sommige paarden die ik hier ken (of heb gereden) die het ook deden, werden te weinig bezig gehouden en stopten of liepen inderdaad achter uit, naar de sloot.
Geen van die paarden zijn echt de sloot in gereden, maar kregen wel duidelijke aanwijzingen, dat het niet de bedoeling was.

Succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:36

Ik heb ook zo'n exemplaar van een haf.

Ook zij gaat liever samen dan alleen. Wel is het zo dat als ik gelijk in het begin even doorpak (dat kan bij mij nog met goed been en stemverheffing) ik een stuk relaxter rijdt. Ze weet gewoon dat ze netjes heeft te luisteren, met elke ruiter die doorpakt is dat geen probleem, twijfelaars rijden er niet zo mee weg.

Je moet ze voor zijn, bij de eerste twijfel gelijk voorwaards rijden, dan maar draven ipv van stappen maar aan het werk met die hap.

Als je ze een vinger (beetje twijfel) geeft dan nemen ze het gelijk over en ben je dus inderdaad de controle kwijt en gaat het van kwaad tot erger.

Is er iemand die het wel aandurft om hem door te pakken. Dus er op, zodra hij twijfeld, gas! en zo volhouden tot er ontspanning komt. Misschien kan je diegene vragen dat een aantal keren te doen en daarna jou te helpen, buitenrijden is leuk maar het moet wel leuk blijven natuurlijk en ik snap dat je niet telkens afhankelijk wilt zijn van een ander.

Bente91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 23:38

Ik hou dus goed contact met de teugels en been erby! Daar ligt het niet aan,,
Tussendoor oefeningen aan de teugel en wijken,, als ik hem aanspoor in draf op het moment dat ik het aanvoel komen maakt hy ijskoud een sliding en draait om, ik probeer gewoon opnieuw en kom een stukje verder telkens weer maar oplaatst probeert hy my eraf te gooien dichtby de sloot! Daar heb ik een gruwelyke hekel aan!
Wat ik nog niet heb gedaan is een ander erop maar dan doet hy tselfde ben ik bang en het is moeilyk om een vrywilliger te vinden! :(

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 05:07

Ook mijn haf heeft hetzelfde probleem, 18 jaar oud en op buitenrit bij ons in de omgeving stront eigenwijs.;
Ze ken alle route's uit der hoofd en als ze der genoeg van heeft draait ze der hoofd om of gaat in der achteruit. Er is dan geen houden meer aan. Mijn vriend erbij op de fiets, dan loopt ze braaf door. Hetzelfde met een ander paard. Maar alleen, dan kom ik niet verder als het einde van de straat :') Heb alles al geprobeerd maar heb nu maar voor mezelf besloten dat ik dus niet alleen buiten kan gaan rijden! Als we met de trailer weg gaan en dus op een plek komen waar ze het niet kent loopt ze braaf door.

Bente91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 18:09

Dat heb ik inderdaad ook uitgezocht om ergens anders heen maar als meneer niet wil wil hij gewoon ook echt niet!
Ik heb besloten om hulp in te schakelen, om met grond werk te beginnen een her opvoeding.
Als er gewoon geen verbetering in komt moet hij verkocht worden en ik wil absoluut niet mijn haflinger die ik 9 jaar al heb verkopen.
Wel heb ik veel aan de reacties gehad, maar veel al zelf uitgezocht..
Andere niet benoemde tips zou ik alsnog willen horen!! :D

SM96T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:31

Wat een lastig probleem ik heb het met mijn paard ook meegemaakt zo ging alles goed en opeens wou ze niks meer ze draaide rechtsomkeerd en liep zowat de sloot in kwam omhoog noem maar op wat ik hem gedaan is eerst een heletijd in de bak alsof buiten niet meer bestond (omdat ze dit gedrag ook in de bak ging doen maar dan linksom) ik heb een maand of 3 in de bak gereden en grondgewerkt met haar. Toen ze weer in de bak rustig was ( dit kun je ook sneller doen licht er een beetje aan hoe hij in de bak is) ben ik weer helemaal over nieuw begonnen met aan de hand lopen en dat ook weer een 1 a 2 maanden lang elke zondag ging ik naar buiten en daarna ben ik er weer een keer opgestapt en iemand anders er op de fiets naast die haar weer vast had aan een touwtje dus als ze het weer zou doen kun die haar even sturen van nee deze kant op dit heb ik een 6 weken gedaan en ik kan nu weer gerust een 2 uur op pad zonder dat ze 1 keer meer omdraait.
Hopelijk heb je hier iets aan en anders hoop ik voor je dat het snel over is want het is vooral gevaarlijk en buitenrijden is zo leuk dat vind ik dan hihihi :)

sjaanie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:56

Dit topic hou ik even in de gaten, ik ben namelijk benoeuwd hoe dit straks verder gaat en hoe je het aan gaat pakken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 00:07

Harder optreden of sloot. Simpel toch? :D
Had er ook zo een, eerste tijd alles in draf gedaan, bij veel spanning een goed stuk galoperen. Maar vooral duidelijk zijn, voorwaarts houden en de eerste keren niet laten stilstaan dan ben je al te laat, jij beslist. Vaak is het een grens waar je even doorheen moet en dan is de rest prima te doen. Word steeds makkelijker als je consequent bent.
Thuis kun je schouderbegrenzing voorstellen aan je instructeur, en tempocontrole, dat zijn twee dingen waar je veel aan hebt bij z'n paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 00:19

Ik zou hem voor de wagen toch wel een klap verkopen. Of 4. Omdraaien/steigeren/slotenaanweerszijden, lijkt mij doodeng. Heb je een groom mee? Heeft ie kleppen op?

Over straat, vaak werkt echt doorpakken het lekkerst, maar dit moet je kunnen. Je kunt het in het begin uit besteden en uiteindelijk met begeleiding zelf gaan doen (zou mijn voorkeur hebben). Maar hou er rekening mee dat het ff tijd kan kosten.

Ik weet overigens niet hoe de verdere verstandshouding is tussen jullie, dus wellicht dat sowieso eerst veel goede begeleiding op afgesloten terrein alvoor je op de weg gaat trainen?

Bente91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 01:25

Inmiddels is de menwagen verkocht, omdat de wegen by buiten ryden 2/3m is en gelyk een sloot ernaast my beangstigd!
Ik heb contact opgenomen en diegene zal my helpen met grondwerk en klikkertraining + heropvoeden.
Zaterdag zal ze komen ben benieuwd hoe myn haflinger zal reageren..
Ook zal iemand anders eens op hem ryden om te zien of het mischien aan my ligt.

M'n haflinger is zeer koppig eigenwys en nu hy met anderen staat afstandelyk, dominant.
En hy was eerst zo niet erg jammer..

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:32

Lijkt bijna haflinger eigen :+
heb een verzorg merrie gehad die precies zo deed, ik durfde ook nooit verder te straffen omdat we met een stapje verder in het kanaal of een sloot zouden behandelen, dit wist ze maar al te goed. Ze leek dan ook altijd heel gestresst en begon ook te stijgeren en zelfs boos met haar hoef over de grond te schrapen. Ik heb gewoon een x het risico genomen, iemand vertelde me ook dat ze niet dom was en echt niet zomaar zichzelf de sloot in zou werken. Een keer goed aangepakt, zweep erover en nu genoeg met die onzin! Paard was helemaal verontwaardigt :D heeft het daarna vrijwel niet meer geprobeerd, misschien lichtelijk maar begon wel te snappen dat het niet zou werken.

Ik wil je natuurlijk niet aansporen dezelfde risico's te nemen en weet niet wat jouw haf doet, maar ik zou gewoon is proberen flink aan te pakken! Ze zijn zo ontzettend slim en weten het gewoon.