Longeren met een Haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat gebruik jij om de longeerlijn aan het hoofdstel vast te maken?

Bitstukje
4 (44%)
Ik maak een knoop
Geen stemmen
Anders (zet reactie met wat je dan wel gebruikt)
5 (55%)

Totaal aantal stemmen: 9

LisannePony

Longeren met een Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:22

Hallo!

Ik heb sinds kort een Haflinger, Elena. Ik heb haar nog maar 3 keer gezien en ze moet dus wel even wennen. Maar omdat ze heel rustig is, ook toen ze de trailer inging toen ze naar ons kwam en eruit heeft ze helemaal niet gehinnikt, wil ik toch zo snel mogelijk beginnen met longeren. Ze heeft een enkelgebroken bit in gehad en ik vraag me alleen iets anders af: hoe zou ik de longeerlijn vastmaken aan het hoofdstel?

Ik had er zelf al wel even over nagedacht en ik dacht dat ik een bitstukje zou kunnen gebruiken. Willen jullie alsjeblieft meedoen aan de poll, dan kan ik bedenken wat ik zou gaan doen.

Bedankt!

xxx Lisanne

Mi_Amore

Re: Longeren met een Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:23

Longeertouw door de binnenste bitring steken, over het hoofd leggen en vastmaken aan de buitenste bitring :-)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:25

Als een paard niet gewend is aan een bit en aan longeren dan zou ik nooit de longeerlijn rechtstreeks aan het bit vastzetten.

Eerst een halster er over heen om het longeren te leren, of een kaptoom gebruiken.
Pas als dit gaat de lijn aan het bit vastmaken. Bitstukje is prima, lijn door de ringen halen, terug steken en dan vastklippen kan ook prima. Maar wel eerst de basis van het longeren anders krijg je trekwerk als de pony er tussenuit piept en trek je het bit door de mond, dat is wel het laatste wat je wilt natuurlijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:31

Er staat toch nergens dat haar paard nog niet gewend is aan bit en dergelijke?
TS is 10 jaar dus het zou me verwonderen als ze een 'groen' paardje heeft :-)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:33

Sorry, leesfout van mijn kant, je hebt gelijk!

TS, ik zou dan het bit of met een bidstukje, helemaal prima of dan door de binnenste ring, om de buitenste en terug klikken aan de binnenste doen.
Misschien iemand die je kan helpen? Je hebt vast wel les, degene die je les geeft wil je vast wel even wat tips geven voor het longeren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:35

@MarliesV: de methode die jij op het laatste beschrijft, is ook niet bepaald een correcte methode,
helemaal niet met een enkelgebroken bitje :-)

Als het paard schrikt en ervandoor gaat, krijgt het bit een 'schaar'werking, deze plooit samen in de mond waardoor het scharnier in het midden van het bit in het gehemelte gaat prikken :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:41

Ik ben niet zo van een bitstukje, omdat je met longeren altijd alleen druk hebt op de buitenste bitring.

Het beste kan je de longeerlijn door de binnenste bitring, achter de oren aan de buitenste bitring doen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:42

Mi_Amore schreef:

Ik heb net een topic gelezen waarin stond dat ze een haflinger van 2 jaar heeft

maar even terug te komen op je vraag, ik zou nog even lekker met hem wat grondwerk doen.........ik heb zelf ook 2 haflingers en die heb ik tot dat ze 3 jaar waren gewoon lekker in de wei laten staan en toen pas begonnen met longeren............ 1x in de week en met een halster

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:43

Tekst gewijzigd, discussie over hoe wel of niet is hier niet nodig.

TS, je paardje is 2 jaar, longeren en bitje in gelijk laten zitten. Paard van die leeftijd moet nog niet aan het werk.
Longeren is te belastend voor zo'n jong dier.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 18-09-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:44

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:48

Bedankt allemaal, ik had nooit verwacht dat er zo snel gereageerd werd!

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:51

isaja schreef:
Mi_Amore schreef:

Ik heb net een topic gelezen waarin stond dat ze een haflinger van 2 jaar heeft

maar even terug te komen op je vraag, ik zou nog even lekker met hem wat grondwerk doen.........ik heb zelf ook 2 haflingers en die heb ik tot dat ze 3 jaar waren gewoon lekker in de wei laten staan en toen pas begonnen met longeren............ 1x in de week en met een halster

Sorry dat ik het nu pas zeg (als ik het nog niet gezegd had), maar ze is al vaker gelongeerd.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:53

Quir schreef:
Ik ben niet zo van een bitstukje, omdat je met longeren altijd alleen druk hebt op de buitenste bitring.

Het beste kan je de longeerlijn door de binnenste bitring, achter de oren aan de buitenste bitring doen.

Ik denk dat ik dat maar ga doen, ja. Klinkt goed en ik heb heel veel gelezen dat mensen/kinderen dat doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:59

Ok, na de nota van de leeftijd van de pony gelezen te hebben is mijn advies: laat het paardje nog even staan en genieten van het 'puppy'-zijn :-)

Longeren met een 2-jarige is héél slecht voor de pezen en spieren!
Dus als je nog lang wil genieten van je paardje kan je dit best nog eventjes achterwege laten :j

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:00

Meis je paardje is 2 zij moet nog zoveel groeien en ontwikkelen, als je te vroeg begint en niet de juiste begeleiding krijgt in het longeren dan kan het dadelijk misschien wel problemen opleveren.
In haar hoofdje moet ze het ook aan kunnen..........snap je dat??? Als er te snel wat met haar gebeurd kan ze dadelijk in opstand komen of lichamelijk klachten krijgen omdat ze te snel aan het werk moet.
Nero van mij is net 5 en ik ben met 3 jaar begonnen met longeren en zadeltje en hoofdstelletje oefenen en met 4 zijn we pas echt een beetje begonnen met rustig inrijden.

Je hebt haar nog niet zolang heb ik begrepen probeer eerst lekker een band op te bouwen en grondwerk is zo leuk om te doen, je bent zelf ook nog jong en dan ook nog een jong groen paard................ geeft het een beetje tijd om samen te wennen.

LisannePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:49

isaja schreef:
Meis je paardje is 2 zij moet nog zoveel groeien en ontwikkelen, als je te vroeg begint en niet de juiste begeleiding krijgt in het longeren dan kan het dadelijk misschien wel problemen opleveren.
In haar hoofdje moet ze het ook aan kunnen..........snap je dat??? Als er te snel wat met haar gebeurd kan ze dadelijk in opstand komen of lichamelijk klachten krijgen omdat ze te snel aan het werk moet.
Nero van mij is net 5 en ik ben met 3 jaar begonnen met longeren en zadeltje en hoofdstelletje oefenen en met 4 zijn we pas echt een beetje begonnen met rustig inrijden.

Je hebt haar nog niet zolang heb ik begrepen probeer eerst lekker een band op te bouwen en grondwerk is zo leuk om te doen, je bent zelf ook nog jong en dan ook nog een jong groen paard................ geeft het een beetje tijd om samen te wennen.

Snap ik, ik denk dat ik dan maar een paar maandjes later begin, want ze word in april pas 3 jaar, dus het duurt niet heel lang en ja, ze moet ook nog wennen aan mij. Als ze echt aan mij gewend is ga ik met haar in het bos lopen, daarna zie ik het wel. Bedankt!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:13

Fijn om te lezen dat je het advies opvolgt om nog even te wachten.

En zoals je zegt, april duurt niet meer zo heel lang.

Ga lekker met haar wandelen, balkjes lopen in de bak of het land, poetsen, knuffelen en dat soort dingen.
Ook kan je als ze meer aan je gewend is schriktraining gaan doen, dus over een zeiltje stappen, met een paraplu in de bak leren dat ze rustig moet blijven en dat soort dingen. Dat is erg leuk om te doen en daar heb je later ook nog heel veel aan.

Zolang je niet vergeet dat voor zo'n jong paard het snel genoeg is, ze hebben tijd nodig om dingen te verwerken, dan komt het allemaal goed!

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:04

een bit stukje is wel hand maar je kun ook gewoon het clikje door de eene ring en aan de buitenste ring vast maaken.

als je om draait is het het handigst om ook de longeer lijn om te draaien