[AR] problemen met wegstappen op terrein

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

problemen met wegstappen op terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:54

Hoi allemaal!

Wellicht hebben jullie tips of advies over een probleem waar we tegenaan lopen met mijn 4 jarige paard, waar we regelmatig mee mennen. Ik heb hem sinds december en hij was toen een half jaar beleerd voor de wagen. Sinds dit voorjaar hebben we dat weer opgepakt, ik samen met mijn oom die een ervaren koetsier is, en hij doet het echt geweldig, hij is voorwaarts, hij stuurt op de centimeter, hij schrikt nauwelijks van verkeer e.d.. We hebben enorm veel plezier met hem. We hebben alleen één probleem, als we hem hebben ingespannen en we willen vertrekken gaat hij in staking. In plaats van voorwaarts te gaan op stemcommando blijft hij staan, of begint hij een beetje op de plaats te dribbelen, draait zijn hoofd om alsof hij naar de wagen wil kijken en uiteindelijk gaat hij opzij of achteruit. Zweephulp erbij had geen effect, behalve harder achteruit dribbelen of proberen om te draaien.
In het begin hebben we dit opgelost door er voor bij te gaan, touwtje er aan en aan het hoofdstel meenemen tot hij op gang was (mss 10 meter nodig). Maar dat hielp op een gegeven moment niet meer, en een touwtrekwedstrijd win je toch niet. Daarom een handje biks erbij gepakt en buiten zijn bereik gehouden zodat hij naar voren stapte om er bij te kunnen, en pas belonen als hij netjes wegstapte. Dat werkte eigenlijk best goed, en we zijn meteen ook begonnen met oefenen met halthouden en wegstappen op de weg. Dat doet hij dus prima! Hij staat netjes stil (zeker voor een jong paard), is wel wat ongeduldig en gaat meteen weer voorwaarts als je het stemcommando geeft.
Maar met wegstappen het terrein af helaas nog steeds hetzelfde probleem. Vorige week hielp de biks ook niet meer, en volgens mijn stalhouder belonen we hem voor het niet wegstappen. Zijn advies was om hem na stemhulp toch een duidelijke zweephulp (lees een flinke tik als nodig) te geven zodat hij voorwaarts zou gaan.
Dit hebben we zondag geprobeerd, hielp voor mijn gevoel helemaal niet. Op stemhulp gebeurde er weer niets, kleine zweephulp ging hij staan wippen op de plaats, grotere zweephulp begon hij achteruit te lopen en schaarde zo'n beetje de wagen, tot hij ineens besloot om wel weg te draven, maar dan 180 graden de andere kant uit. Okee, ook niet de bedoeling, maar goed hij ging in elk geval wel. Het was duidelijk dat hij echt wel schrok toen hij een paar keer een tik kreeg, maar voorwaarts ging hij niet. Rest van de rit was weer prima, haltgehouden op straat, weer weggestapt als een zonnetje.

Goed, dit is een lang verhaal, maar heeft iemand dit wel eens meegemaakt of heeft iemand een tip wat hier aan de hand kan zijn en hoe we dit kunnen oplossen? Ik heb niet het idee dat we de volgende keer nu wél met zweephulpen voorwaarts zullen gaan... maar een beter idee heb ik eigenlijk ook niet meer...

Dennis

Re: problemen met wegstappen op terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:11

Ik heb ook een pony op stal gehad en heb er toen een topic over geopend:
[AR] Problemen met wegstappen

Uit eindelijk bleek het een vorm van singel-dwang te zijn. Met een hele losse singel ging het wel goed. Had hem graag nog met een elastische singel willen proberen, maar had nog een week met hem toen ik eenmaal wist waar het aan lag. Hij word nu niet meer gereden (heb hem enkel voor de hengstenkeuring gereden, eigenaar rijd zelf niet).

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:33

die van mij had dat in het begin ook. Bij haar lag het aan het bit. Had een standaard liverpool bit wat blijkbaar te dik was. Heb toen een myler gekocht en ze heeft het nooit meer gedaan.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:23

Heeft hij oogkleppen? Misschien ziet ie helemaal niets. Ik rijd mijn haf zonder kleppen; ze schrikt nu minder vaak. En dat springen voor de kar? Hij is nog jong, geef het tijd. Die van mij deed dat ook wel; rustig blijven en geduld hebben. Ik laat nog nog soms mijn groom naast het hoofd lopen; die kant moeten we uit. Laat de groom daar lopen waar het paard naar toe springt en houd de leidsels aan de niet-spring-kant wat strakker. Veel succes!

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:10

Ik heb ook wat probleemjes gehad ermee.. maar dat lag eraan om het span in beweging te krijgen.Heb even een stapje terug gedaan en ben wat meer gaan slepen, ook wat verzwaard. En nu ze eraan gewent is geen probleem.
Ik volg je topic nog even verder

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:29

hoe kan ze achter uit en de kar laten scharen.hebben jullie geen rem op de wagen?
ik zou haar eens ergens anders inspannen en kijken of ze het dan ook doet.zo ja zal ze het moeilijk vinden om op gang te komen en gaat ze protesteren,dan zou ik gaan oefenen met slepen en steeds zwaarder

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:32

ik volg even heb momenteel hetzelfde probleem met een shet die ik beleer!en idd ook alleen met wegstappen op terrein, eenmaal op gang geen problemen meer!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:15

ZiekieLove schreef:
ik volg even heb momenteel hetzelfde probleem met een shet die ik beleer!en idd ook alleen met wegstappen op terrein, eenmaal op gang geen problemen meer!

bij het weg stappen moeten ze kracht zetten en de borst in het tuig gooien dit moeten ze leren.heeft hij het ook onderweg met halt houden en dan weer op gang komen?zo ja moet je de pony leren trekken en dat gaan oefenen,ga weer lekker slepen en ook zwaarder gewicht.is het puur en alleen op het terrein dan willen ze dus het terrein niet af dan moet je daar aan werken voor dat je ze inspant

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 17:32

keona schreef:
ZiekieLove schreef:
ik volg even heb momenteel hetze
lfde probleem met een shet die ik beleer!en idd ook alleen met wegstappen op terrein, eenmaal op gang geen problemen meer!

bij het weg stappen moeten ze kracht zetten en de borst in het tuig gooien dit moeten ze leren.heeft hij het ook onderweg met halt houden en dan weer op gang komen?zo ja moet je de pony leren trekken en dat gaan oefenen,ga weer lekker slepen en ook zwaarder gewicht.is het puur en alleen op het terrein dan willen ze dus het terrein niet af dan moet je daar aan werken voor dat je ze inspant

onderweg halthouden en wegstappen is geen probleem,en het rare is dat als ik in de weide oefen blijft ze aan de gang dribbelen steigeren achteruit lopen...wanneer we het bos ingaan is dit alleen de eerste paar meter...haar training is netjes opgebouwd al lang bekend met hwt bit het slepen stemhulpen ed...de eerste paar keer voor de wagen deed ze dit niet het is echt iets van de laatste tijd...lichamelijk is ze in orde dus daar ligt het niet...de eigenaren gaan ook wel eens mennen met haar en sindsdien is dit probleembegonnen(ik heb toen een tijd niks met haar gedaan)en ik denk dat ze dat verkeerd hebben aangepakt...kan me niks anders bedenken...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 23:25

ik volg dit even mee, hetzelfde probleem met nieuwe menpony,ook hobsend,dribbelend ipv gewoon stappen,steigeren ,en achteruit lopen, wegdraven is geen probleem, maar ik wil normaal wegstappen zonder dit gedrag

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:06

Misschien vinden de paarden/pony's het vervelend om zich in het tuig te gooien met koude spieren.
Probeer eens om je paard vooraf aan de hand wat warm te stappen, of leer ze eerst bij voorwaarts commando zich in het tuig te leggen en bij stap commando pas op gang te komen.

Wel willen weg draven maar niet willen weg stappen kan ook heel goed te maken hebben met koude spieren.
Een kar met mensen erop is gewoon zwaar om op te starten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 03:50

Ik heb een zelfde soort probleem. In het begin was het volgens m'n instructeur en degene die hem beleerd heeft dat 't kwam doordat 't nog wat zeer deed aan z'n borst, dat er als het ware soort van 'eeltlaag' moest komen. Maar ergens in augustus deed hij het opeens halverwege toen we even gestopt hadden, wou niet meer vooruit, ging in z'n achteruit. Dag erna zelfde probleem, uiteindelijk na veel aanmoediging wel, en paar keer weer teruggepakt en opnieuw en soms deed hij het wel weer goed. Paar dagen later (met een bruiloft) deed hij het wel weer gewoon goed. Maar laatst had hij het weer een keer, maar toen onderweg paar keer gestopt en was het weer geen enkel probleem???

Ik 'moedig' 'm gewoon goed aan en heb m'n zweep er even goed bij en dan doet hij het wel weer, maar vervelend is het wel.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:50

dat is zeker vervelend, gelukkig kan jij het oplossen zo
ik ben weer aan de lange lijnen begonnen en dan doet ze het ook,wegrennen,steigeren, hobsen enz, dus nu alleen maar halt en stap(draven doet ze wel,maar de stap en de stap na het halthouden is dus een probleem)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:25

Ons paardje had ook problemen met weg gaan.
Wij hebben er niet echt iets speciaals voor gedaan.
Wel veel dubbele lijnen longeren en op stem zodat hij heel goed op je stem gaat reageren.
Bij ons was hij ook jong en met geduld is het goed gekomen.
K ben voor geduld en tijd en hem goed begeleiden.
Bij ons werkte dat super.

Ilovefoekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:00

Ik volg dit topiuc nu ook even, mijn pony wil ook niet weg dan gaat ie stilstaan en steigeren enzo.. maar in het weialdn wil dfie het wel gewoon doen ..... maar als die eenmaal op weg is wil die oook wel!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:05

Wat gebeurt er als je de kar aanduwt met wegstappen?

Ilovefoekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:07

Dat heeft niet veel nut geloof ik want daar reageert die niet zo op.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 02:58

Ik wil nog wel eens de groom vragen naast het paardenhoofd te lopen als ze duidelijk in de war is en zulk gedrag vertoont. Groom hoeft dan niets te doen, slechts ernaast lopen; niet leidsel of bakstuk vastpakken (misschien in het begin wel). Dat geeft steun aan 't paard. Zaak is dan wel dat zodra paard het wegstappen weer alleen aan kan, groom naast de koetsier gaat zitten. Zo heb ik dit soort probleempjes opgelost. Een halstertouw tussen bit en leidselring op schoftje kan snel ingrijpen mogelijk maken en de koetsier kan dan nog sturen.