[AR] Drukplekken tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Drukplekken tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 23:28

Hallo

Vorig jaar kreeg mijn pony ineens drukplekken onder het schoftje.
De plekken waar hij deze kreeg waren na het mennen altijd droog, terwijl de rest bezweet was.
Ik dacht altijd dat dit goed was, omdat er dan geen druk zou zijn. Maar iemand vertelde mij toen dat er waarschijnlijk teveel druk zit waardoor die plekken niet kunnen zweten.

Ik reed toen met een BR bontje onder mijn schoftje om de druk beter te verdelen, maar ondanks dat kreeg ik de drukplekken.
Ook zonder bontje, of andere schoftbeschermers/onderleggers blijven de plekken droog.
Sommigen zeiden ook dat ik de singel misschien te strak doe, maar als ik deze 1 gaatje losser doe, bungelt de singel onder zijn buik.

Meerdere mensen met verstand hebben naar mijn tuig gekeken en gezegd dat het goed ligt.
Toch vind ik het niet kloppen, misschien heb ik toch een maat groter schoftje nodig?

De drukplekken waren nadat de winterharen weg waren gelukkig verdwenen, maar wil ze niet opnieuw natuurlijk.
Hier foto's van de droge plekken na het mennen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hafjelinger

Re: Drukplekken tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:27

Mijn paard heeft dat ook, maar het tuig drukt absoluut niet, is zelfs nog gepast door een zadelmaker. Zulke plekken zie ik ook als ik net onder het zadel heb gereden, maar dan in de vorm een zadel.

Zoalng er geen wondjes ontstaan zou ik mij geen zorgen maken hoor. Ik vind het namelijk best logisch dat er zweet onder je tuig zit, daar wordt de huid namelijk warmer. En bij de droge plekken ligt je schotje misschien gewoon wat losser.
Overigens is het wel zo: hoe dikker bondje je eronder gooit, hoe smaller het schoftje wordt. Net als bij een zadel.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:28

Ik durf zo ook niet meteen te zeggen waar het aan ligt. Met wat voor wagen rijd je? Misschien is dit niet goed in balans en ligt er veel druk op het schoftje?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:18

Wat me zo opkomt als ik die plekken zie: Is het onderste en bovenste deel van het schoftje van ander materiaal? Ik zal eens bij Fralla kijken hoe haar zweetplekken eruit zien als ik het schoftje afneem. Rijd je met een 4 of 2 wielige wagen?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 13:19

Hafjelinger, ik heb met verschillende schoftbeschermers gereden en ook zonder, maar blijf de droge plekken houden. Er zijn nooit wondjes ontstaan, wel drukplekken.

romy_tessa & Sandrina, vorig jaar reed ik veel met een 2 wieler, nu alleen nog met 4 wieler.
Eerst dacht ik ook dat het misschien aan de 2wieler lag, maar nu met de 4 wieler blijf ik ook de plekken houden. Het schoftje is gewoon van leer.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:22

Ik heb juist drukplekken bij de hals. Zou het kwaad kunnen als ik die riem eraf haal? Ts een gelpad eronder zou dat een optie zijn. De plekken die jij laat zien die zie ik ook bij m'n pony, maar die krijgt er geen drukplekken van....

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 17:25

Annastasia, welke riem wil je eraf halen dan? Die van het borstuig? :P daar kan je ook een bondje oid onderdoen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 23:26

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:31

Misschien kun je een keer een schoftje van iemand lenen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:01

Had je dat ook gisteren geconstateerd? Lijkt wel of er iets naar binnen steekt bij je schoftje. Heb je dat al goed bekeken of dat 'glad' is van binnen. Vooral het hoogste deel. Maak dáár eens een foto van of ga er eens met je hand overheen of daar onregelmatigheden inzitten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:05

Ideal tuig? Ik heb exact dezelfde plekken als mijn pony gezweet heeft.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 06:47

Heb contact opgenomen met degene waar ik het tuig 3 jaar geleden heeft gekocht.
Deze geeft aan dat dit geen druk plekken zijn, aangezien er dan ook een beschadiging oid zou moeten ontstaan en dat het tuig juist mooi de druk verdeeld.
Naar zijn idee is het huidvet en zout uit het zweet wat de witte plekken veroorzaakt, aangezien hij nu best dik in het vacht zit.

b485, ideal ja :)

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 07:02

het lijken mij zo op de foto,s te zien geen drukplekken maar gewoon de afdruk van het tuig.
goed in de gaten houden en misschien een gaatje losser aansingelen en na het rijden goed afspoelen / sponsen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:18

Jenkins een gelpad is misschien een oplossing, niet dik en goed drukverdelend. Welke maat heb jij van je tuig? Ik heb voor de mijne van mijn enkelspan, ideal shet en dan schoftje pony. (dit omdat hij toen ik begon met mennen hij best dik was) ik zal is bij mijn tuig opletten of dit ook gebeurd.