[AR] kar onderhoud

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

kar onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:11

Ik vraag me af hoe vaak en hoeveel onderhoud jullie aan de kar hebben.
Mijn sulky wordt opgevreten door de roest waar je bijstaat, aardig wat moertjes zijn vervangen door los trillen, vorige keer zat er een scheur in mijn lamoen en heb ik het laatste stuk de pony uit moeten spannen.
Zojuist brak aan de rechterkant het staal van de bankleuning door.
Ik zit me alleen maar zorgen te maken wat er nu weer kapot ga als ik op de kar stap -O- ;(

sasika

Re: kar onderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:22

poeh! wat voor wagentje heb je dan wel niet, dit klinkt niet alleen als slecht onderhoud maar vooral slechte kwaliteit!

Onderhoud kan vele kanten opgaan, zeg elke keer droogpoetsen als je door water bent gegaan, zorgen dat het wagentje binnen staat. daarnaast zet ik elke jaar mijn wagentje in de turtlewas zodat het een beschermlaagje krijgt.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:25

En smeren van draaikrans (4-wielige wagen) en wiellagers... hoe vaak doen jullie dat?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 16:37

Binnen staan gaat helaas niet, hij staat onder een zeil.
Ik kan nu geen foto plaatsen (tablet) maar in mijn profiel staat een foto. Het is een sulky (geen cavalettie).
Wat is turtlewas? Ik verf mijn sulky met hammerite.

Ik heb zojuist het lager van mijn linkerwiel vervangen, die worden gesmeerd als ze gaan piepen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:52

Een keertje helemaal afschuren. Alle roest er af, alle verf er af. Dan weet je waar je aan toe bent :j Dan grondverf er op, en dan autolak. Dan weet je precies waar je ijzer door gaat slaan, en waar het er nog even kan. Zo de weg op is levensgevaarlijk denk ik, je weet maar nooit wanneer het ding doorkrakt..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:28

Er is meer onderhoud nodig dan je op het eerste gezicht ziet. Smeren van de lagers in de draaischijf en die van de wielen o.a. Mijn middenbalk is van de zomer gescheurd (geen goede constructie, beetje belabberd karretje) ventje heeft de balk gelast en er verstevigingsplaatjes tegenaan gelast. Dat gaat nooit meer los/stuk. Mijn karretje was ooit een 'maandag'karretje; met hulp van wagenbouwer en ventje heb ik nu een kar helemaal aan mijn eigen wensen aangepast. Rem en vering door wagenbouwer ingezet. De andere aanpassingen allemaal aan de keukentafel bedacht.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:14

de mijne krijgt in het voorjaar altijd een apk: remblokjes/schijven nakijken/ lagers nakijken/draaikrans smeren/alle boutjes nakijken. Alles wat ik daarna nog weet te slopen laat ik repareren :o Laatst is hij vlak voor een wedstrijd nog door de achtervering gegaan, bladveer kapot. gelukkig weer snel gerepareerd. Heb opnderhand alles al laten vervangen aan die kar. Als er ooit weer een nieuwe komt dan een goeie. Dit was een "middenklasser" en heb er al veel aan moeten laten doen.
Spuit hem wel altijd netjes af met de hoge drukspuit na het rijden om hem toch een beetje netjes te houden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:18

Ik heb m'n wagen bijna 1 jaar en heb nu het vOlgende aan onderhoud gedaan: alle nippels bijlangs met de vetspuit, banden regelmatig oppompen en ik maak schoon met de tuinslang en een borstel. Doe dat met een schoonmaakmiddel die ook wat glans geeft (action). Verder wil ik m van het voorjaar compleet laten nakijken en dan ook even in de wax zetten