[AR] hoe gaat dat nou?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

hoe gaat dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 11:39

Hoi.
Ik had een vraagje.
Ik zie vaak van die kinderen die hebben een pony waar ze te groot voor worden.
Vaak zeggen ze dan dat ze de pony voor de kar beleren.
Maar moet je geen koetsierbewijs hebben als je met je pony op straat met de kar wilt
rijden?

Maureen95

Re: hoe gaat dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:41

nee volgens mij niet. tenminste mijn vriendin is een keer aangehoudern en die had en niet eentje nodig

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:48

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:04

_Maureen_ schreef:
nee volgens mij niet. tenminste mijn vriendin is een keer aangehoudern en die had en niet eentje nodig

oke. dus je mag gewoon de openbare weg op met je karretje?
Ook met grote pony of paard?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:05

ik denk het wel! maar ik weet hetn iet met zekerheid hoor :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:06

Men bewijs is volgens mij net zoals ruiterbewijs maar op enkele plekken verplicht (Amsterdam, Veluwe en nog een paar)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:08

veluwe? ik rij ook gewoon op de veulwe (omgeving putten garderen) en k heb er ooj geen nodig

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:09

Een koetsiersbewijs is niet verplicht, net als een ruiterbewijs niet verplicht is.
Er kunnen natuurgebieden zijn waar het verplicht is, maar op de gewone openbare weg over het algemeen niet.

Het is overigens wel aan te raden zo'n curcus te doen. Of minimaal lessen te nemen voor je aan het mennen begint. Want het is echt heel iets anders dan op het paard zitten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:10

Ja, dat was even uit mijn hoofd (ruiterbewijs is daar dan ook niet verplicht of wel?)
Even googelen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:12

[AR] Centraal topic Koetsiersbewijs
Citaat:
"Is het koetsiersbewijs verplicht?"
Een vraag die heel vaak voor komt is de vraag; "Is het koetsiersbewijs verplicht?"
Het antwoord is nee, het is niet verplicht.
Verzekerd moet je altijd WA zijn, alle schade toegebracht aan anderen wordt op die verzekering verhaald.

De verzekering van het koetsiersbewijs wordt slechts sporadisch aangesproken, dit alleen in uiterste gevallen waarin menner niet WA verzekerd is.

Je bent als menner gewoon weggebruiker vandaar dat je WA verzekerd moet zijn, vraag even na bij je verzekering of het mennen als hobby onder jouw verzekering valt.
Hierbij kun je ook om een bewijs vragen wat altijd handig is om bij je te hebben als je uit rijden gaat.

Waarom is het koetsiersbewijs nog niet verplicht?
Dit heeft te maken met allerlei regels in de Nederlandse wetgeving die in dit soort dingen nog niet voorziet.
Wel is men bezig om de cursus en het examen op zodanige hoogte te brengen dat het ook wettelijk erkend gaat worden.

Wel zijn er sommige natuurgebieden die een koetsiersbewijs overlegd willen zien.
Je moet hiervoor speciale plaatjes aan je tuig kopen, dit is meer een verkapte belasting dan een koetsiersbewijsverplichting.

http://srr-nederland.nl/index.php/veel- ... lde-vragen
Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:27

heel erg bedankt!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:08

Aangezien Evelli al een uitgebreid antwoord heeft gegeven (waaronder de link naar de FAQ *dank je wel, Evelli!*), en er al veel topics met dezelfde vraag langsgekomen zijn, hier een slotje.