Stemhulpen tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmMilla

Stemhulpen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 12:38

Hallo, tijdens het longeren reageert mijn pony goed op voorwaartse stemhulpen, stap, draf, gallop, verruimen. Alleen op ho reageert ze bijna niet, wel als ik ze in arbeidsgallop zit en ik wil terug naar draf maar halt en een overgang naar stap duren echt een eeuwigheid. Als ik aan het verruimen ben en ik zeg ho gaat ze over het algemeen ook oke terug naar arbeidsstap, -draf of gallop. Alleen dus grote overgangen reageert ze vrijwel niet. Mijn vraag dus, hoe leer je je paard beter reageren op stemhulpen (en lijnhulpen) terug? Aan het eind, als ze niet meer zo'n zin heeft reageert ze meestal beter. Als ze niet reageert op mijn stem maak ik een ophouding op de longeerlijn maar dat helpt ook zelden. Ik heb het idee dat ze wel weet wat ik bedoel maar op zo'n moment gewoon geen zin heeft om langzamer te gaan en me gewoon negeert.

Iemand tips?

Nann__

Re: Stemhulpen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:42

Wat ik doe is, als je je paard voorwaarts wil sta je iets meer achter het paard zodat je druk geeft met je lichaam vanuit achter. Als ik wil dat mijn paard langzamer gaat/een overgang terug gaat ga ik met mijn lichaam voor haar staan zodat ik met mijn lichaam haar als het ware blokkeer. Ik denk dat het een kwestie is van veel oefenen wil je paard dat snappen. Inprinciepe is het een natuurlijke houding dus ik denk dat ze dat best snel oppakt. En verder zou je dan als ze aan de longeerlijn zit er wat druk op kunnen geven dat ze rustiger gaat alleen denk ik dat dat lastig gaat als je ook iets voor haar wilt gaan staan..

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:49

Eerst ho zeggen, zoals je altijd doet, en als je 3 seconden erna nog geen reactie krijgt, maak je slingerbewegingen met het touw (je beweegt je arm van onder naar boven), eerst zachter - kleine slingerbewegingen - en steeds sterkere (grotere bewegingen), zo sterk uiteindelijk tot als ie stilstaat. Mogen echt hele grote slingerbewingen zijn, kan geen kwaad als je touw tegen het hoofd kletst. Elk paard stopt of gaat achteruit als je dit doet. Je stelt je ook heel gebiedend op richting je paard. Op de duur reageren ze al op kleine slingerbewegingen, en vervolgens nog enkel op ho (als je dat wil).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:22

Je zegt dat je paard het snapt, maar waar baseer je dit op?

Als ik het zo lees ziet je paard 'ho' wel als terugkomen in tempo, maar niet als een commando voor stilstand.
Ik zou het dan eerst aan de hand, gewoon met wandelen leren. Zelf stappen en voor je stil gaat staan (en het paard dat dus ook moet) 'ho' zeggen. Zo ook in draf en galop.
Maar eigenlijk zou ik er een compleet nieuw commando voor verzinnen, kun je dit commando zoals ze hem nu kent blijven gebruiken.

Dus geen 'ho' maar 'halt' of 'freeze' oid.

EmMilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 19:15

Dank jullie voor de reacties! Klinkt allemaal het proberen waard en dat ga ik ook zeker doen!

Sassol: ik heb het idee dat ze het snapt omdat ze er dus vaak ook wel reageert, ook bijvoorbeeld als ik der losgooi en even lekker laat rennen en daarna ho zeg is ze binnen een paar seconden rustig aan het draven. Plus ik heb der geleerd dat als we klaar zijn ik "kom maar!" zeg, dan komt ze dus naar me toe, en dat begreep ze na 1 keer longeren al ongeveer perfect. Daar luistert ze overigens ook niet naar als we 'ruzie' hebben.. Het is een merrie en ze heeft dan ook echt een soortvan menstruatie dagen (zo noem ik het maar even) waarop ze gewoon geen zin heeft en niet luistert en dan pak ik der altijd wel streng aan (niets van slaan ofzo, maar dan gaat ze bijvoorbeeld in de hoek stil staan of omdraaien en heel hard weg rennen en dan laat ik der wel even een paar rondjes lekker galloperen) en dan is ze een beetje boos en wil dan ook niet meer naar me toe komen.

Ik heb dus het idee dat ze me af en toe gewoon in de maling neemt en ongehoorzaam is.
Wat er wel bij komt is dat ze bijna vol arabier is en nooit vanuit de rust is gereden dus vrij druk en voorwaarts is!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 19:57

Inderdaad zoals Nann_ zegt jou positie tegenover haar lichaam aanpassen. Sta je richting de achterhand geef je een drijvende hulp, ga je richting de schouder staan geef je een remmende hulp. Als je paard echt niet stopt, las dan een paar keer een noodstop in, dwz als je paard langs het hek komt loop je zo ver naar voren tot je paard in de ankers gaat. Hiermee bedoel ik niet er letterlijk voor gaan staan, maar jou lichaam zijwaarts bewegen. Hierbij houd je je longeerlijn uiteraard gewoon stil, is ook geen correcte hulp, als een gek met het touw gaan zwaaien, dat is gewoon intuitief gepruts. Voor je het weet heb je een kopschuw paard van de klappen en ben qua africhting nog geen milimeter vooruit.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:15

intuitief gepruts?? Ik dacht het niet!! Heb mijn paarden het ook zo geleerd. Ze hebben het ontzettend snel door, ik hoef nog maar gewoon heel stilletjes mijn pols op en neer te bewegen en hij stopt al, zonder verder ongewenst gedrag.
Maar jouw uitleg ivm de positie van het lichaam tov het paard klopt uiteraard ook wel, lichaamstaal zegt dikwijls zo veel meer dan andere dingen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:24

Met de longeerlijn 'slaan' hoef ik ook niet te doen bij die van mij... dan gaan ze alleen maar nog harder.

Mijn tip: met dubbele lijnen longeren zodat je je stemcommando kunt ondersteunen met een correcte ophouding op de lijnen, net zoals je onder het zadel zou doen. Bij mijn paarden heb ik dat maar een paar keer hoeven doen en sindsdien reageren ze aan de enkele longe ook beter.
Nou moet ik wel zeggen dat ik 9 van de 10 keer met dubbele lijnen longeer als ik longeer :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 06:19

EmMilla schreef:
Sassol: ik heb het idee dat ze het snapt omdat ze er dus vaak ook wel reageert, ook bijvoorbeeld als ik der losgooi en even lekker laat rennen en daarna ho zeg is ze binnen een paar seconden rustig aan het draven. Plus ik heb der geleerd dat als we klaar zijn ik "kom maar!" zeg, dan komt ze dus naar me toe, en dat begreep ze na 1 keer longeren al ongeveer perfect.

Nogmaals, ik lees hier nergens dat het paard snapt dat 'ho' stilstaan is, alleen dat 'ho' terug komen in tempo betekent.
Makkelijk middel om te kijken of je paard een commando snapt: ze moeten het consistent uitvoeren, met een uitzondering daar gelaten. (Wanneer ze dus blij, boos, bang oid zijn)

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:10

Ik kan me ook voorstellen als ho betekent terugkomen in tempo,dat het paard dan ook niet snapt dat ho ook betekent stilstaan. Ik heb altijd geleerd dat je om zo duidelijk mogelijk over te komen,je eerst de naam van het paard noemt en dan het commando. Dan zijn ze attent en luistren ook beter. Wat betreft het stilstaan ik zou dus gewoon halt zeggen en als het paard niet luistert de volte kleiner maken,commando herhalen,niet luisteren volte kleiner net zolang tot het moeilijker word om te draven. Vaak gaan ze zelf over in stap en dan goed belonen! Ook heel belangrijk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:14

wat ik ook heb geleerd bij een leerling van Lammert is dat je ook onder je touw door nog je zweep schuin voor de voorhand kunt houden, zelfde effect als je lichaam voor paard z'n lichaam neerzetten. Ik vind dat fijner want dan kan ik gewoon stil blijven staan (ik draai alleen om mijn spilbeen en loop niet mee)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:16

HOHO, voor langzamer in de gang waar hij in zit, hooooo en dan zeggen welke gang je wil, dus vanuit draf zou dat zijn hooooo stappen... en voor halthouden holA en vooral die A duidelijk uitspreken.
Hou dat consequent vol en binnen een paar weken luistert hij daar naar.
Mijn paarden kan ik op stem vanuit galop laten stilstaan.
Een fout die veel mensen maken is BRAAAAF zeggen, dat klinkt als draf, goed zo is handiger.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:31

een fout die heel veel mensen maken is Ho gebruiken voor zowel het terugkomen als het stilstaan, dat werkt niet, die 2 moeten beide een eigen commando hebben.

mijn vorige paard heb ik de engelse commando's geleerd, walk, jog, lope, easy voor langzamer en whoa voor stilstaan. in combinatie met je eigen lichaamstaal en het gewone grondwerk waar je die zelfde commando's gebruikt zou dat perfect moeten werken, zij luisterde super :j

het voordeel van engelse commando's is onder andere dat je braaf kunt zeggen :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:40

Voor braaf gebruik ik meestal het duitse woord: fein, wat ook zoveel betekent als goed zo :D

EmMilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 13:00

Ik ga het vandaag even proberen, enige is dat ze van IngridM's zweep voor de voorhand alleen maar harder gaat (ze is een beetje schichtig voor de zweep). Net als als ik 'voor' der ga staan zoals Lara_Silver zegt. Ze gaat alleen op de noodrem als ik echt letterlijk voor der sta..

Dit is allemaal wel in het ergste geval hoor!

EmMilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 13:08

Ik heb al lang niet meer iemand gehad die even mee keek met longeren en dat is denk ik beetje hetzelfde als dat je geen les hebt. En ben dus denk ik wel een beetje vergeten mijn houding mee te nemen laatste tijd.. Heb volgens mij altijd een beetje open houding, gewoon in een driehoek. Niet echt opdrijvend en ook niet gesloten zegmaar.. Zijn er eigenlijk instructeurs die longeerles geven?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:54

Als je wil dat ze langzamer gaat, haal dan de longeer lijn wat in onder het commando hoho langzaam... dat met lage donkere stem.Gaat ze langzamer belonen met goed zo en de longeer lijn weer laten vieren.
Ook dit gaat niet direct de eerste keer goed natuurlijk.
Alle voorwaarts gegeven stem hulpen zeg je met luide stem, alles wat langzamer moet met een zwaardere trage stem.
Allen het commando hola, duidelijk uitspreken.
En natuurlijk geld voor alles, steeds weer belonen als ze het braaf doet.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:22

EmMilla schreef:
Ik heb al lang niet meer iemand gehad die even mee keek met longeren en dat is denk ik beetje hetzelfde als dat je geen les hebt. En ben dus denk ik wel een beetje vergeten mijn houding mee te nemen laatste tijd.. Heb volgens mij altijd een beetje open houding, gewoon in een driehoek. Niet echt opdrijvend en ook niet gesloten zegmaar.. Zijn er eigenlijk instructeurs die longeerles geven?

Ik geef les in grondwerken, waar ook het werken op de cirkel (longeren) en het werken aan de dubbele lijnen toebehoort. Waar kom je vandaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:28

Voor langzamer gebruik ik easy en voor stilstaan whoa. Onder het zadel reageert ze er super op, maar aan de longe nog niet altijd even best, dus daar ben ik nu flink mee aan het oefenen, het gaat al een stuk beter.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:32

Ja hoor, ik heb longeerles gehad van Jacoliem Bos, omgeving Utrecht was dat. Zij is een van de opvolgers van Lammert Haanstra.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:41

Ho of welke andere stemhulp gaat niet werken als je gespannen bent. De hulp die ik het beste vind werken is ontspannen en uitademen vanuit je buik. Het handige voor jezelf is dat 't zowel wanneer je rijdt als wanneer je longeert werkt.

Met ontspannen bedoel ik alles wat je kan ontspannen zonder om te vallen ontspannen. Dus je rug, schouders, armen, handen, gezicht. Het werkt bij elk paard.

EmMilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:11

Gister een half uur gelongeerd en daarna nog 20 minuutjes gereden. Longeren ging al beter en rijden daarna ging super:) Ze kwam echt heerlijk over de rug en liep heel ontspannen! Was het al van plan maar ga nu sowieso vaker voor het rijden longeren!

Vandaag 20 min gelongeerd voor het springen. Longeren ging weer een stukje beter maar met springen merkte ik niet veel verschil.. Waarschijnlijk omdat ze met springen altijd een beetje meer gespannen is omdat ze het zo leuk vindt!

NH-trainer: mijn pony staat in Aalsmeer! Neem aan dat jij in NH training geeft?:)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:14

NH-trainer: mijn pony staat in Aalsmeer! Neem aan dat jij in NH training geeft?:)[/quote]

Ik geef les via de methode van Emiel Voest. Het werken op de cirkel en het werken met de dubbele lijnen behoort binnen het Freestyle Systeem tot het grondwerk. Wanneer er met de dubbele lijnen in de centrumpositie (vanuit het midden) wordt gewerkt, komt dit overeen met de dubbele longe longeren. Ik hoor graag van je via PB als je interesse hebt in eventueel instructie. Ik help je graag. :) Meer info kun je op mijn site vinden.