Ingrid_92 schreef:Bedankt voor de super duidelijke uitleg Joyce! De rest ook allemaal bedankt

Joh,.. heb ik dat ooit verkeerd aangeleerd gekregen met die stophaken

Goed dat je dat zegt!
De zweng zat eerst ook een stukje lager, maar hij draaide dan niet soepel naar links en rechts (te weinig ruimte). Een bejaarde menner heeft hem toen meer naar boven gemonteerd.Verder rijdt hij fijn het karretje, maar er is inderdaad wel het een en ander over aan- en op te merken.
Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd naar een rijtuigbouwer bij ons in de buurt of hij iets kan betekenen. Gaat denk ik een aardig prijskaartje aan hangen? Misschien wel een heel nieuw lamoen dus...
Nieuw karretje zou helemaal super zijn, maar nu nog een beetje te duur helaas...
Nóg 1 van de mankementen van met name de oude versie........... daarnaast, als je hem helemaal nieuw kocht dan was het lamoen ook nog eens véeeeels te lang voor een normale shet (zelfs voor de grote maat shet) en ook veel te smal.
Vriendin van mij heeft toen deze sulky gekocht voor haar mini's. Heel erg jammer want ik moest haar vertellen dat ze niet alleen tig dingen aan haar tuig moest laten vermaken en laten verstellen (tuig was een goedkoop prultuig, die met touwstrengen en dat paste ook voor geen éne moer, volgende tuig moest ook nog van alles aan gebeuren) maar ook dat ze eerst haar halve, net gloedjenieuwe sulky moest laten verbouwen, incl. lamoen. Ding was ook niet normaal in balans te brengen, ook daar moest weer wat op verzonnen worden.
Vwb prijskaartje.......... kan je beter de betreffende wagenbouwer vragen (en nee dat is zeker niet raar/stom om te vragen), die weet dat beter. Lamoen iets laten aanpassen, uitbuigen en evt. verlassen zou je in principe max. 100 euro moeten kostten, meestal wel minder.
Nieuw lamoen weet ik zo niet, denk ook rond die prijs maar is geheel afhankelijk of het een verstelbaar lamoen is, en van welk materiaal (RVS lamoenbomen zijn nl. bijv. heel erg duur). Verder moet dat lamoen dan ook nog op deze sulky passen, en als het niet past moet het weer passend gemaakt worden............
lector schreef:hallo Ingrid
ik heb je foto s zitten te bekijken en denk dat de strengen te strak staan !mijn uitleg :
op de eerste foto zie je de lamoenogen lederen ringen waar je lamoen door heen gaat ,voor t schofttuig zitten terwijl dit op t schofttuig zou moeten rusten
ook op de eerste foto zie je dat je de singels van je schofttuig om t lamoen heen slaat ,die zelfde lamoenogen moeten boven op deze singel zitten [KNIP]
Dat denk ik toch niet. Sterker nog, op veel foto's vind ik ze te slap hangen.
Het hele probleem van de lichtogen (lamoenogen is toch heel wat anders, zo noem je de ogen aan het uiteinde van het lamoen zelf, als je een 'gesloten' lamoen hebt)
die te ver naar voren, richting hals worden getrokken, wordt veroorzaakt door het feit dat TS de stophaken verkeerd heeft zitten. Zij heeft de lichtogen áchter de stophaken zitten, maar de lichtogen moeten vóór de stophaken.
Zoals ik al eerder liet zien: