hulp nodig met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

C_loves_A

hulp nodig met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:03

hallo bokkers,

ik heb wat hulp nodig met mijn paard. ik heb een 5 jarige draver die in november was ingereden, ik kocht hem in december als recreatie paardje. voornamelijk rij ik gewoon buitenritten. nou loopt ie er eigenlijk al het hele jaar bij als een hert en ik ben niet bepaald erg dresuurmatig en heb er ook geen discipline voor. nu hij wat last begon te krijgen van zijn rug heb ik maar een stapje terug gedaan.

vorige week ben ik gestopt met rijden, ook omdat we een ander zadel nodig hebben door de veranderingen van spieren en groei. dus nu is er vollop tijd voor grondwerk longeren ect.

nu ben ik dus aan het longeren met bijzet teugels, zon halfuur per dag, 2 dagen in de week vrij, en voor de afwiseling nog een x vrijspringen of wandellen. het longeren gaat goed en nu pas na een paar dagen longeren gaat hij dan eindelijk wat lager met zijn hoofd ook in draf en is er wat meer ontspanning.

nou ben ik tog nog onzeker over hoe ik dit kan aanpakken en of ik het wel goed doe, ik lees zo veel protest tegen de bijzet teugel, maar met gewoon longeren berijk ik niks, egt niet.

dus heeft er iemand tips hiervoor? wat ik nu het beste kan doen zonder rijden, om hem wat lager te krijgen en of het redelijk klinkt wat hier boven staat?

thanxs :)

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:06

C_loves_A schreef:
hallo bokkers,

ik heb wat hulp nodig met mijn paard. ik heb een 5 jarige draver die in november was ingereden, ik kocht hem in december als recreatie paardje. voornamelijk rij ik gewoon buitenritten. nou loopt ie er eigenlijk al het hele jaar bij als een hert en ik ben niet bepaald erg dresuurmatig en heb er ook geen discipline voor. nu hij wat last begon te krijgen van zijn rug heb ik maar een stapje terug gedaan.

vorige week ben ik gestopt met rijden, ook omdat we een ander zadel nodig hebben door de veranderingen van spieren en groei. dus nu is er vollop tijd voor grondwerk longeren ect.

nu ben ik dus aan het longeren met bijzet teugels, zon halfuur per dag, 2 dagen in de week vrij, en voor de afwiseling nog een x vrijspringen of wandellen. het longeren gaat goed en nu pas na een paar dagen longeren gaat hij dan eindelijk wat lager met zijn hoofd ook in draf en is er wat meer ontspanning.

nou ben ik tog nog onzeker over hoe ik dit kan aanpakken en of ik het wel goed doe, ik lees zo veel protest tegen de bijzet teugel, maar met gewoon longeren berijk ik niks, egt niet.

dus heeft er iemand tips hiervoor? wat ik nu het beste kan doen zonder rijden, om hem wat lager te krijgen en of het redelijk klinkt wat hier boven staat?

thanxs :)

Hoi,

Ik zag je topic en toen leek het me wel leuk je even wat te helpen! Ik heb eventjes voor je gegoogled!

Je paard moet zeker vier jaar oud zijn en fysiek en mentaal toe zijn aan de training met een bijzetteugel. Laat je paard eerst wennen aan de teugel voordat je hem strakker gaat zetten. Voor de meeste paarden is het voor de eerste keer bijzetten een spannende geschiedenis, houd daar rekening mee! Blijf rustig en laat hem in vertrouwen wennen aan de nieuwe situatie. Als een paard op het bit kauwt, is dat een teken dat het de bijzet accepteert. Dan kun je gaan andraven, door een voorzichtige aanzet te geven. Voorkom dat je paard naar voren schiet en zich in de mond trekt.
Pas als er geen verzet meer is op het bijzetten kun je de bijzetteugels langzaam vaster zetten en kan de echte training beginnen.
Train nooit te lang aan de longe. Voor een goed getraind paard is een half uur tot drie kwartier al voldoende. Het is beter een half uur goed te trainen dan een goed uur half!

Fysiek onvermogen
Sommige paarden hebben nu eenmaal niet de juiste bouw of andere beperkingen om te kunnen trainen met een bijzetteugel. Wanneer je paard zich duidelijk niet geeft, let dan eens op de volgende zaken:
• heeft mijn paard last van spat, een instabiel bekken of een rugprobleem?
• is er iets met de mond, zoals een wondje of een wolfstand?
• is zijn anatomische bouw ongeschikt zoals uitzonderlijjk zware kaken, dikke oorspeekselklieren of weinig nek?

Doel van je training:
Om je paard te trainen de achterhand verder onder het zwaartepunt te brengen en meer aanleuning te verkrijgen, kun je hem geleidelijk meer aanspannen en aan het werk zetten.
In alle fases van je training moet je paard zo veel mogelijk voldoen aan het ideale beeld van een "goed gaand paard". Het is een ideaal beeld waaraan geen enkel paard volledig kan voldoen maar het blijft een doel om naar te streven.
De training moet beginnen zonder bijzetteugels om je paard los te werken en eindigt met een relaxte stap om uit te stappen.

in alle gangen
• je paard is werkwillig, rustig en attent
• het orenspel is vriendelijk
• de mond is gesloten en laat los
• zijn hoofd is duidelijk voorwaarts-neerwaarts
• de rug komt omhoog waardoor de buikspieren meer gebruikt worden
• het gaat recht vanuit een actieve achterhand
• je paard is nageeflijk en zoekt licht steun op de bijzetteugel
• je longeerlijn heeft een lichte en constante verbinding met de mond

stap
• ieder been dient afzonderlijk neergezet te worden en weer opgetild zodat je paard in een zuivere viertakt stapt
• het acheterbeen verdrijft op het laatste moment het voorbeen aan dezelfde kant en stapt ongeveer één hoeflengte over de afzet van het voorbeen
• ontspanning, aktief en recht stappen is echter belangrijker dan het voorgaande
draf
• een actieve beweging in zuivere tweetakt met een duidelijk zweefmoment
• hals en rug moeten ontspannen zijn zodat de draf meer uitdrukking krijgt
• de schenkel van het achterbeen dat naar voren komt moet ideaal gezien voor de loodlijn van het achterbeen komen, zodat het achterbeen meer onder het zwaartepunt van het paard komt
• het zwaartepunt ligt vlak achter de schoft
• de rug is ontspannen en durchlässig
galop
• een zuiver drietakt met een duidelijk zweefmoment
• er moet sprake zijn van een mooi naar voren en over de rug gesprongen galopsprong

Ik hoop dat je er iets aan hebt en verder zou ik kijken bij: 'Hoe je paard rustig longeren'-'Paard longeren met bijzetteugel'
Groetjes!

C_loves_A

Re: hulp nodig met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 18:32

super bedankt, dat komt overeen met hoe ik het heb geleerd. hij is nu 5 en dit jaar al een paar keer join up met hem gedaan (monty roberts) gelongeerd en ook rustig met bijzetteugels begonnen. deze week pas fulltime begonnen, eerste 3 dagen was hij het er niet mee eens, hij negeerde dat ze er zaten en liep tog met zijn hoofd hoog. pas op dag 4 liet hij eindelijk zo nu en dan zijn hoofd zakken, en in stap en soms in draf zonder de bijzet liep hij ook lang en laag. dus ik denk dat we goed op weg zijn maar wou tog nog graag even bevestiging of andere ideeen. ik doe het in me eentje en kan niet zo 1 2 om hulp vragen dus lang leve bokt :)

nu doen we gewoon ong een halfuur, bijde kanten opwarmen zonder, waarna ik ze vastzet en verderga, vooral veel draven, klein beetje galop en veel veranderingen van stap naar draf en terug. dan aan het einde bijzet eraf en aan de hand even uitstappen.

ik heb de mazel met een heel relaxed paard, volgens mij is die autistisch :P of een beetje traag van begrip ;) maar hij houd zeker zijn hoofd cool en schiet niet vaak in de stress.

thanxs!!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:00

Hoi!
Mooi dat je er wat aan hebt!

Je zou ookk gewoon een keer zonder kunnen doen en dan drafbalkjes/ cavaletti te doen.
groetjes!)

C_loves_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:54

andere bokkers nog ideeen?

ja balkjes doen we vaak voor het springen, en dan verander ik de balkjes in een sprong, maar kan ik ook wel een keer zonder sprong doen!

thanxs!