discussie: kids & join-up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

discussie: kids & join-up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:06

Heeey!

Ik wil graag met jullie een discussie houden over de join-up
Ik ben namelijk nogal geschrokken dit weekend na een idee van mijn nichtje.
Ze heeft een boek gekocht genaamd paardenproblemen. Geschreven door Annemarie vd Toorn.
Nu staat daar vanalles in over grondwerk en opzich is het een erg leuk boek.
Totdat ik op een van de laatste pagina's kwam.
In 5 bladzijden werd namelijk uitgelegd hoe je een join up 'even' kon doen.
Ik schrok daar best wel van aangezien heel veel mensen niet weten wat de consequenties zijn,
Als de join-up niet goed wordt uitgevoerd.
Ik ben absoluut een beetje fan van Annemarie maar dit vond ik gewoon raar.
Ik ben van mening dat je deze methode niet uit een boekje kunt leren en al helemaal niet voor kinderen.
Hiermee zorg je ervoor dat kinderen dit gaan toepassen op manege, verzorg of eigenpaarden.

Ja, het kan best goed gaan. Maar er kan ook veel fout gaan...
Dus mijn vraag aan jullie is, kan je een boek uitgeven waarin je uitlegt aan een kind hoe een join-up werkt?

Brand los maar houd je netjes en accepteer de mening van elkaar.

Groetjes Lisa

Vjestagirl

Re: discussie: kids & join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:08

Is het een boek wat bedoeld is voor kinderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:10

Voordeel is dat de kinderen vaak niet weten wat ze precies moeten doen, het principe dus niet goed toepassen en het paard er ook geen ruk van snapt en dus maar een beetje gaat rondlopen, zo zwaar is het dan niet voor het paard... Ook al doe je wat er in het boekje staat, dan nog is de toepassing (incl. timing etc) heel pittig, je moet mij het eerste kindje nog laten zien die dat goed toepast :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:10

Dit boek is inderdaad niet bedoeld voor kinderen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:11

Ffortuna schreef:
Voordeel is dat de kinderen vaak niet weten wat ze precies moeten doen, het principe dus niet goed toepassen en het paard er ook geen ruk van snapt en dus maar een beetje gaat rondlopen, zo zwaar is het dan niet voor het paard... Ook al doe je wat er in het boekje staat, dan nog is de toepassing (incl. timing etc) heel pittig, je moet mij het eerste kindje nog laten zien die dat goed toepast :D

:j

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:20

Het is wel een kinderboek.
Ook wordt in alle voorbeelden gewerkt met een kind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:27

Probleem is dat de JU ook in Heartlandboekjes tot in de details wordt beschreven. Zo goed zelfs dat het hele boek van Annemarie niet nodig is om kinderen op ideeen te brengen.

Ik heb al eerder de discussie over de JU op bokt aangekaart, met idd de kinderen met (verzorg)shetjes voor ogen die de JU drie keer per week meenemen omdat het dier dan zo schattig als een hondje achter ze aanloopt. Dergelijke discussies verzanden al snel in een discussie over de JU an sich.
Ik ga er van uit dat de meesten van jullie deze discussie al langs hebben zien komen, hij staat als sticky op het NH forum. Voor degenen die hem nog niet kenden, bij deze de link:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:33

Ik vind dat dus ook helemaal niets. Ik zie het idd al gebeuren dat iedereen er zomaar mee aan de slag gaat. Ze worden er helemaal enthousiast voor en zien niet in wat er ook fout kan gaan.
Het topic wat Cassidy vermeldt is inderdaad een goed topic om even door te lezen, daar wordt er al veel over de Join Up gediscussieerd. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:43

Ik vind het ook raar. Ik weet niet welk boek je bedoeld? Kijken door de ogen van het paard?

Maar ik vind dat je een join up alleen mag toepassen als het nodig is en niet 'even' omdat het paard opeens achter je aan loopt!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:54

In mijn ogen horen kinderen sowieso niet alleen en dus zonder begeleiding bij paarden/pony's/shetlanders/ezels/lama's/kamelen/koeien etcetera rond te hangen. Er hoort een ervaren volwassenen bij te zijn.... Dat vermindert ook de kans dat dingen mis gaan en dat een kind gaat expirimenteren met bijvoorbeeld een join up... Want ja een join up kan fout aflopen als het niet goed uitgevoerd wordt...

Ok ook met een volwassenen erbij kunnen dingen mis gaan, maar de kans is minder groot en er zijn mogelijkheden om in te grijpen...

Ik vind persoonlijk het dus niet fout om in een boekje uitleg te geven over een join up... Het kan een heel nuttige methode zijn om de rangorde tussen mens en paard te regelen... Hetgeen fout is, is in mijn ogen een kind alleen in de wei te laten...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:03

Wij hadden hier een tijdje terug iemand uit Italië die wat ervaring op wilde doen met het werken op een internationale stal. Zij was helemaal into de NH en alles. Nu hadden wij hier een paard herstellende van een blessure, heeft sinds vorig jaar oktober op stal gestaan. Die mocht nu weer korte stukjes het land op. En deze dame moest het land uitmesten, maar ging dan even 'spelletjes' met dat paard spelen: hem opjagen als hij te dichtbij kwam, vanuit zo'n kruipmethode omhoog komen zodat je eruit ziet als een leeuw die het paard wil bespringen. En tuurlijk reageert paard daarop, maar die mocht wel door de draai die hij toen heeft gemaakt om weg te 'moeten' komen wel weer terug op stalrust.. Dit was geen kind, maar een volwassene, en ik vind het hoe dan ook heel onbehoorlijk om dat met andermans paarden te doen, 'zomaar', terwijl het paard geen problemen heeft met leiderschap, en dan ook nog met een paard wat herstellende is van een blessure.. Ik heb niks tegen de join up, maar wel tegen het feit dat veel mensen blijkbaar denken dat je het overal voor moet gebruiken

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:08

Dat als een leeuw op een paard afsproingen ken ik niet in een NH boekje :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:10

nee maar je weet vast wel hoe je een paard van je weg moet sturen, en mevrouw pakte dat even 10 keer zo overdreven uit waardoor paard wegsprong van haar. Het hele punt was ook, dat 't geen verschil maakt of het een kind of een volwassene is, als het niet op de goede manier uitgevoerd wordt kan het hoe dan ook schadelijk zijn voor het paard

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:27

Alleen als het paard de leiderschap wel aanneemt, maar de timing verder verkeerd is (dus te lang wachten, danwel onterecht wegsturen), dan kan een JU wat mij betreft kwaad.

Voor paarden waarbij het 3 keer in de week gedaan wordt, is het net als centrifugeren aan de longeerlijn (longeren is het niet te noemen), je loopt een rondje links, rondje rechts, loopt achter mens aan, en kunt je wortels komen halen. Dat heeft niets meer met een echte JU te maken, maar enkel met een "iets" wat je met je paard doet, waarvan het paard al lang weet wat de bedoeling is.

Kinderen zouden wat mij betreft altijd onder toezicht met paarden bezig moeten zijn, dus ook bij een eventuele JU. Een echte JU doe je niet bij "gewone" paarden, niet voor de lol. Bij een dergelijk paard heeft een kind niets te zoeken, dus van een JU door een kind zou ook geen sprake moeten kunnen zijn.

Veel pony's lopen toch al achter kinderen aan trouwens, dus ook na een keer wegsturen komen ze weer snoepjes bedelen. Dat is wederom geen JU, maar gewoon een hardnekkige bedelende pony (die best wat vaker weggestuurt mag worden)

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:37

Neon schreef:
In mijn ogen horen kinderen sowieso niet alleen en dus zonder begeleiding bij paarden/pony's/shetlanders/ezels/lama's/kamelen/koeien etcetera rond te hangen. Er hoort een ervaren volwassenen bij te zijn.... Dat vermindert ook de kans dat dingen mis gaan en dat een kind gaat expirimenteren met bijvoorbeeld een join up... Want ja een join up kan fout aflopen als het niet goed uitgevoerd wordt...

Ok ook met een volwassenen erbij kunnen dingen mis gaan, maar de kans is minder groot en er zijn mogelijkheden om in te grijpen...

Ik vind persoonlijk het dus niet fout om in een boekje uitleg te geven over een join up... Het kan een heel nuttige methode zijn om de rangorde tussen mens en paard te regelen... Hetgeen fout is, is in mijn ogen een kind alleen in de wei te laten...

Hmmm ben ik het niet mee eens. Sorry maar zijn we allemaal vergeten dat wij zelf ook allemaal penny meisjes waren die niets liever deden dan lekker met pony's bezig zijn? Hoe gevaarlijk zijn deze kinderen dan eigenlijk in jouw ogen (buiten het feit dat ze misschien een join up zouden doen, ik denk dat kinderen dat absoluut niet horen te doen. Meer in het algemeen)? Voor mijn gevoel zijn er echt heel veel mensen op bokt die echt een hekel hebben aan 'penny meisjes' en daarmee vergeten dat iedereen jong is geweest. Toen ik jong was had ik ook verzorgpony's waar ik samen met een vriendinnetje heen ging zonder volwassenen. Maar wij wisten heel goed dat we de pony altijd droog op de wei moesten zetten, goed moesten verzorgen voordat we gingen rijden en tijden het rijden voorzichtig moesten zijn. Waarom denk je dat kinderen dit niet kunnen leren? Als jij tegen een kind zegt dat ze geen join up mag proberen en uitlegt waarom niet denk ik dat het grote meerendeel dat dan vervolgens niet zal doen. Ik ben blij dat ik vroeger de gelegenheid had om zelf een beetje aan te modderen met pony's en een zekere mate van vertrouwen kreeg van de eigenaar dat ik ook niets slechts zou doen. Daar leer je hartstikke veel van en dat gun ik de penny meisjes van nu ook :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:38

En ik ga mee met Angela. De jeugd van tegenwoordig is mondiger en brutaler dan wij dat ooit geweest zijn, zij hebben toegang tot informatie die wij vroeger niet hadden en komen door filmpjes op social media en real life demonstraties op de wildste ideeen. Roepen dat de meerderheid dingen niet uit gaat proberen omdat ze dat afgeraden wordt houdt geen steek, is juist interessant om dingen te doen die gevaarlijk kunnen zijn, met de nodige gevolgen van dien. En dan niet alleen paard gerelateerd, maar ik denk ook aan drugs, alcohol en andere stoerdoenderij.

Lees voor de lol maar eens alle topics door die in de eerste link van het JU verzameltopic staan, en je krijgt een indruk. Vervolgens kan ik hier ook nog een hele lijst met "hoe leer ik mijn pony steigeren", gevolgd door een lijst van "hoe leer ik hem het steigeren weer af?" hier plaatsen. Als je dat hebt doorgenomen krijg je een beetje een indruk waar ik op doel.

Alleen aanmodderen met pony's lijkt leuk, maar waarom kinderen loslaten en dingen verkeerd aan laten leren, als dat met een beetje goede begeleiding in een keer goed gaat komen? De pony is er alleen maar blij mee, blijft langer heel, leert geen ongewenste dingen aan die niet of moeilijk af te leren zijn, en hem blijft een hoop gesjor en getrek bespaard. Maar goed, over kids alleen met paarden om laten gaan zijn andere topics geschreven. Laten we hier niet offtopic gaan.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:06

Ik zeg niet dat je kinderen los moet laten, kinderen horen gewoon begeleiding te krijgen met lessen en omgang met paarden. Daarom zeg ik ook dat je kinderen moet leren om te gaan met pony's (hetzelfde geld voor drugs alcohol en andere stoerdoenerij). Ik heb zelf lang les gegeven aan kinderen en het is verbazend hoeveel zij kunnen leren en hoe zij altijd het welzijn van hun favoriete pony's voor laten gaan.

Bovendien zie ik veel meer gesjor en getrek bij volwassenen die paardrijden maar dat terzijde.

Ik wil alleen maar zeggen dat je de meeste kinderen, als je ze goed begeleid, best het voordeel van de twijfel kan geven. Want ik denk niet dat 'de jeugd van tegenwoordig' zo heel verschillend is dan vroeger.

Maar je hebt gelijk, deze discussie is erg offtopic! Ik denk dat we het er allebei over eens zijn dat kinderen geen join ups horen te doen. Want een join up hoort alleen gebruikt te worden bij ernstige gevallen en kinderen horen daar uberhaubt niet mee bezig te zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:45

twee meiden willen spreekbeurt houden over monty roberts. Meester wil een demo en geen video. Of ze een pony mee mogen voor demo. Dus ik niet accoord nou dan namen ze wel de verzorgshet van andere meisje. Gevraagt of ze dan aub spreekbeurt over parelli willen doen. Maar dat mocht niet omdat dat geen persoon is. Nou hoop dat de preek geholpen heeft maar zie het al fout gaan op een schoolplein met al die kids eromheen.

Ik vind een join up zeker niet iets voor kids, maar merk dat de boeken zowel info als romans ze daar wel toe aanzetten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:19

Parelli geen persoon? Wie is dit dan?

Afbeelding

En over de persoon Pat Parelli is zeer zeker een spreekbeurt te houden!

En een spreekbeurt over Monty Roberts, wat zou dat dan inhouden? Een verhaal over de man zelf of weer alleen die Join Up?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 00:01

Twist1991 schreef:
Ik zeg niet dat je kinderen los moet laten, kinderen horen gewoon begeleiding te krijgen met lessen en omgang met paarden. Daarom zeg ik ook dat je kinderen moet leren om te gaan met pony's (hetzelfde geld voor drugs alcohol en andere stoerdoenerij). Ik heb zelf lang les gegeven aan kinderen en het is verbazend hoeveel zij kunnen leren en hoe zij altijd het welzijn van hun favoriete pony's voor laten gaan.

Bovendien zie ik veel meer gesjor en getrek bij volwassenen die paardrijden maar dat terzijde.

Ik wil alleen maar zeggen dat je de meeste kinderen, als je ze goed begeleid, best het voordeel van de twijfel kan geven. Want ik denk niet dat 'de jeugd van tegenwoordig' zo heel verschillend is dan vroeger.

Dat getrek bij volwassenen, is dat omdat ze in hun jeugd niet de goede begeleiding kregen, of zijn het allemaal mensen die pas later in aanraking zijn gekomen met paarden?

En je hebt het over goede begeleiding. Die begeleiding houdt dus in mijn ogen in dat er altijd een volwassene bij moet zijn, die ten allen tijde ingrijpen kan. Want als je je kind denkt te kennen, en je hebt er vriendjes bij, zou je kind zomaar dingen kunnen doen onder invloed van die vriendjes, dingen waar hij in zijn eentje nooit aan zou beginnen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:25

Ik ben het eigenlijk grotendeels met jullie eens.
Een kind kan best alleen bij de pony zijn als hetn maar een beetje weet hoe alles werkt.
Maar iets wat best belangrijk is en wat alleen werkt sls het echt goed wordt uitgevoerd,
Vind ik niet dat je dat uit een boekje kunt leren.
Bij zowel volwassenen als kinderen geldt dit.
Bij kinderen is het vaak nog vervelender omdat een paard ook wel weet of het een kind of volwassene is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:00

Twist1991 schreef:
Hmmm ben ik het niet mee eens. Sorry maar zijn we allemaal vergeten dat wij zelf ook allemaal penny meisjes waren die niets liever deden dan lekker met pony's bezig zijn? Hoe gevaarlijk zijn deze kinderen dan eigenlijk in jouw ogen (buiten het feit dat ze misschien een join up zouden doen, ik denk dat kinderen dat absoluut niet horen te doen. Meer in het algemeen)? Voor mijn gevoel zijn er echt heel veel mensen op bokt die echt een hekel hebben aan 'penny meisjes' en daarmee vergeten dat iedereen jong is geweest. Toen ik jong was had ik ook verzorgpony's waar ik samen met een vriendinnetje heen ging zonder volwassenen. Maar wij wisten heel goed dat we de pony altijd droog op de wei moesten zetten, goed moesten verzorgen voordat we gingen rijden en tijden het rijden voorzichtig moesten zijn. Waarom denk je dat kinderen dit niet kunnen leren? Als jij tegen een kind zegt dat ze geen join up mag proberen en uitlegt waarom niet denk ik dat het grote meerendeel dat dan vervolgens niet zal doen. Ik ben blij dat ik vroeger de gelegenheid had om zelf een beetje aan te modderen met pony's en een zekere mate van vertrouwen kreeg van de eigenaar dat ik ook niets slechts zou doen. Daar leer je hartstikke veel van en dat gun ik de penny meisjes van nu ook :)

Ik ben totaal niet anti-penny meisje... ik heb twee van die penny meiden rondlopen... ze komen echter alleen de wei in als ik er ook ben...
In mijn ogen is begeleiding gewoon noodzakelijk! Voor zowel de veiligheid van de kinderen als voor die van de paarden...

Dit baseer ik puur en alleen op mijn eigen ervaring van toen ik nog een penny meisje was... Want ook ik heb toen achterstevoren zonder hoofdstel en zonder zadel in volle rengalop door de wei heen gecrost of andere gekke dingen met paarden gedaan... zonder cap rijden was ook veel fijner dan met... dus ja... de goede adviezen (want ja die heb ik ook gekregen) werden nog wel eens in de vuilnisbak gegooid... ook al waren deze goed onderbouwt... Dit komt puur voort uit het feit dat kinderen het gevaar niet zien en vaak geen angst kennen. Als ik om me heen kijk en aan "volwassen" paarden mensen die van jongs af aan met paarden om gaan vraag of zij ook dit soort fratsen uitgehaald hebben krijg ik 9 van de 10 keer het antwoord: ja te horen...

Ook zijn kinderen vaak met twintig dingen tegelijk bezig waardoor ze signalen van paarden/dieren niet altijd even goed opvangen... Een voorbeeld: kindje is heel blij dat hij/zij de pony mag borstelen, ondanks dat je van te voren gezegd hebt dat er niet geschreeuwd en druk om de pony heen gesprongen mag worden, verliest het kind even zijn zelfbeheersing en maakt toch een sprongetje, de pony geeft middels lichaamstaal aan dat hij het niet leuk vind. Het kind ziet dit in zijn enthousiasme niet en vervolgens krijgt het kind een schop/bijt... kind in tranen en misschien erger... als er een volwassenen bij staat die verstand van zaken heeft kan er van te voren ingegrepen worden... Het is niet altijd het kind wat gevaarlijk is... het is een dier waar je mee omgaat, en dat kan gevaarlijk zijn! Je laat een jong kind ook niet alleen met een hond/kat...

Los daarvan vind ik een join-up een prima methode om scheve dominantie verhoudingen tussen mens en paard op te lossen... in mijn ogen kun je een kind dus best een boek laten lezen waarin deze methode uitgelegd wordt... en daar mondeling toelichting op geven als hij/zij daar om vraagt (kennis is immers altijd goed!). Om te voorkomen dat ze hier onder andere mee gaan experimenteren moet je kinderen gewoon niet alleen, en dus zonder adequate begeleiding, bij paarden te laten... Daarnaast hoort een kind sowieso niet in contact gebracht te worden met een paard wat middels een join-up op zijn plek gezet moet worden...

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:52

ik las vroeger ook de bekende heartland boeken waarin de join up beschreven werd
natuurlijk wou ik dat ook doen, ik ging gewoon mijn paardje los longeren (longeren kon ik al)
daar lijkt me opzich niet zoveel mis mee. het heeft me wel geinspireerd om naar een meer natuurlijke manier van omgaan met paarden te zoeken en te vinden! waarna ik cursesen en lessen ben gaan volgen (tussen de volwassenen als meisje van ne 12)
maar de join up lijkt me ook gewoon niet nodig (ook niet voor volwassenen). Pas als je dominantie problemen hebt.
oke beetje rommelig verhaal sorry

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:41

Neon schreef:
Los daarvan vind ik een join-up een prima methode om scheve dominantie verhoudingen tussen mens en paard op te lossen... in mijn ogen kun je een kind dus best een boek laten lezen waarin deze methode uitgelegd wordt... en daar mondeling toelichting op geven als hij/zij daar om vraagt (kennis is immers altijd goed!). Om te voorkomen dat ze hier onder andere mee gaan experimenteren moet je kinderen gewoon niet alleen, en dus zonder adequate begeleiding, bij paarden te laten... Daarnaast hoort een kind sowieso niet in contact gebracht te worden met een paard wat middels een join-up op zijn plek gezet moet worden...

Met het laatste ben ik het meer dan eens. Maar hoe vaak wordt de JU niet gebruikt om opvoedkundige problemen weg te poetsen? Ja, je hebt je paard dan even waar je hem hebben wilt, maar verval vervolgens weer in je oude fouten en het hele effect is "down the drain". En dan? Ga je drie keer per week de JU meenemen omdat je het op andere manieren niet weet op te lossen?

Er zijn weinig, maar echt heel weinig paarden waar de JU op losgelaten moet worden. De meeste problemen zijn anders op te lossen. Maar ja, dat moet je dan wel weten.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:42

Een JU wordt besproken in een kinderboek???

M.i. mag er echt wel iets voorzichtiger omgegaan worden met dingen rondom Join-ups, steigeren etc. en al helemaal bij pennyleeftijd. Niks mis met penny zijn en van roze en vlechtjes houden, maar zoals hierboven al gezegd wordt, met beleid. Een JU is echt een no-go voor alle kinderen en verreweg de meeste probleempaarden, laat staan niet-probleempaarden.

Cassidy schreef:
Er zijn weinig, maar echt heel weinig paarden waar de JU op losgelaten moet worden. De meeste problemen zijn anders op te lossen. Maar ja, dat moet je dan wel weten.

:j Ik snap Monty Roberts op dat punt ook echt absoluut niet... zijn standaard-aanpak is een JU. Waarom in godsnaam? Zijn boek heb ik hier ook liggen, hoevaak hij de JU aanraadt, belachelijk gewoon -O-