Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ffortuna schreef:Voordeel is dat de kinderen vaak niet weten wat ze precies moeten doen, het principe dus niet goed toepassen en het paard er ook geen ruk van snapt en dus maar een beetje gaat rondlopen, zo zwaar is het dan niet voor het paard... Ook al doe je wat er in het boekje staat, dan nog is de toepassing (incl. timing etc) heel pittig, je moet mij het eerste kindje nog laten zien die dat goed toepast
Neon schreef:In mijn ogen horen kinderen sowieso niet alleen en dus zonder begeleiding bij paarden/pony's/shetlanders/ezels/lama's/kamelen/koeien etcetera rond te hangen. Er hoort een ervaren volwassenen bij te zijn.... Dat vermindert ook de kans dat dingen mis gaan en dat een kind gaat expirimenteren met bijvoorbeeld een join up... Want ja een join up kan fout aflopen als het niet goed uitgevoerd wordt...
Ok ook met een volwassenen erbij kunnen dingen mis gaan, maar de kans is minder groot en er zijn mogelijkheden om in te grijpen...
Ik vind persoonlijk het dus niet fout om in een boekje uitleg te geven over een join up... Het kan een heel nuttige methode zijn om de rangorde tussen mens en paard te regelen... Hetgeen fout is, is in mijn ogen een kind alleen in de wei te laten...
Twist1991 schreef:Ik zeg niet dat je kinderen los moet laten, kinderen horen gewoon begeleiding te krijgen met lessen en omgang met paarden. Daarom zeg ik ook dat je kinderen moet leren om te gaan met pony's (hetzelfde geld voor drugs alcohol en andere stoerdoenerij). Ik heb zelf lang les gegeven aan kinderen en het is verbazend hoeveel zij kunnen leren en hoe zij altijd het welzijn van hun favoriete pony's voor laten gaan.
Bovendien zie ik veel meer gesjor en getrek bij volwassenen die paardrijden maar dat terzijde.
Ik wil alleen maar zeggen dat je de meeste kinderen, als je ze goed begeleid, best het voordeel van de twijfel kan geven. Want ik denk niet dat 'de jeugd van tegenwoordig' zo heel verschillend is dan vroeger.
Twist1991 schreef:Hmmm ben ik het niet mee eens. Sorry maar zijn we allemaal vergeten dat wij zelf ook allemaal penny meisjes waren die niets liever deden dan lekker met pony's bezig zijn? Hoe gevaarlijk zijn deze kinderen dan eigenlijk in jouw ogen (buiten het feit dat ze misschien een join up zouden doen, ik denk dat kinderen dat absoluut niet horen te doen. Meer in het algemeen)? Voor mijn gevoel zijn er echt heel veel mensen op bokt die echt een hekel hebben aan 'penny meisjes' en daarmee vergeten dat iedereen jong is geweest. Toen ik jong was had ik ook verzorgpony's waar ik samen met een vriendinnetje heen ging zonder volwassenen. Maar wij wisten heel goed dat we de pony altijd droog op de wei moesten zetten, goed moesten verzorgen voordat we gingen rijden en tijden het rijden voorzichtig moesten zijn. Waarom denk je dat kinderen dit niet kunnen leren? Als jij tegen een kind zegt dat ze geen join up mag proberen en uitlegt waarom niet denk ik dat het grote meerendeel dat dan vervolgens niet zal doen. Ik ben blij dat ik vroeger de gelegenheid had om zelf een beetje aan te modderen met pony's en een zekere mate van vertrouwen kreeg van de eigenaar dat ik ook niets slechts zou doen. Daar leer je hartstikke veel van en dat gun ik de penny meisjes van nu ook
Neon schreef:Los daarvan vind ik een join-up een prima methode om scheve dominantie verhoudingen tussen mens en paard op te lossen... in mijn ogen kun je een kind dus best een boek laten lezen waarin deze methode uitgelegd wordt... en daar mondeling toelichting op geven als hij/zij daar om vraagt (kennis is immers altijd goed!). Om te voorkomen dat ze hier onder andere mee gaan experimenteren moet je kinderen gewoon niet alleen, en dus zonder adequate begeleiding, bij paarden te laten... Daarnaast hoort een kind sowieso niet in contact gebracht te worden met een paard wat middels een join-up op zijn plek gezet moet worden...
Cassidy schreef:Er zijn weinig, maar echt heel weinig paarden waar de JU op losgelaten moet worden. De meeste problemen zijn anders op te lossen. Maar ja, dat moet je dan wel weten.