Hai. Ik ben op dit gedeelte van Bokt totaal niet bekend, dus alvast mijn excuses als ik vragen stel die al duizend keer gesteld zijn.
Ik heb een oud manegepaardje van 24 jaar. Harry is nog best fit en we rijden nog zo'n 2/3 keer in de week. Helaas heeft hij door een oude blessure (en waarschijnlijk artrose) een zwakke achterhand. En hij staat Frans, hoewel ie daar nooit last van heeft gehad. Het lijkt mij erg leuk om wat meer te doen met hem dan wandelen en rijden. Hierbij denk ik vooral aan vrijheidsdressuur en/of dressuur aan de lange teugel. Met beide heb ik totaal geen ervaring. Eigenlijk heb ik niet eens echt ervaring met longeren. Dit doen we wel, maar niet met het doel om iets te trainen.
Wat zal het beste bij ons passen ivm de zwakke achterhand? Heb hier een mooie longeercirkel met hoge muren, binnen en buitenbak tot mijn beschikking. Wat zal het leukst zijn om te doen met Harry? Welke dingen moet ik zeker niet doen? Ben me nog heel erg aan het oriënteren op dit gebied en wil me sowieso wat meer verdiepen voordat ik aan de slag ga. Toch zou het fijn zijn (hoewel het lastig is vanaf een beeldscherm) als ik alvast een opstapje heb qua hoe en wat met zijn zwakke achterhand. Dan weet ik waarin ik me wat meer moet verdiepen. Er zijn namelijk toch nog best wat dingen qua grondwerk ed dat ik het lastig vind om te beginnen.
vanwege de zwakke achterhand zou ik eerder kiezen voor vrijheidsdressuur dan voor lange teugelen. Of voor beide, maar van beide de basis.
Met vrijheidsdressuur kun je zeker aan de gang met o.a.: ja knikken, nee schudden, targetten, jambette, mooi staan, flehmen en dat soort kleine dingetjes. Ik denk dat je alweer moet gaan oppassen met de achterhand als je gaat kijken naar de spagaat, buiging, spaanse pas, om van het steigeren nog maar niet te praten...
Hoe zwak is zijn achterhand? Is het nog sterker te krijgen? Want dan is lange lijnen een goede methode om langzaam zijn achterhand sterker te maken en via vrijheidsdressuur kun je ook weer opbouwen.
Harry heeft op z'n 23e een blessure gehad aan het achterbeen na een springles. Hij is niet meer kreupel, maar de kracht is weg. En in de winter is ie altijd stijf. Met rijden glijdt ie zelfs soms weg met zn achterhand, hoewel dit veel te maken heeft met het zand in de bak. Ik maak veel overgangen en zijgangen zodat de achterhand niet slapper word, maar of het sterker word, durf ik niet te zeggen. Geef het weinig kans met zijn leeftijd.
Aan de lange teugel is ook veel verzameld werk toch? Of loop ik nu te hard van stapel?
Lange teugel is erg veel verzamelen en dus achterhand werk... Ik denk dat dat wel pittig word voor hem dan
Kayleigh__
Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-12 21:24
VisibreTeam schreef:
Lange teugel is erg veel verzamelen en dus achterhand werk... Ik denk dat dat wel pittig word voor hem dan
Dat vermoeden had ik al. Bedankt voor je advies!
Sassol
Geplaatst: 10-09-12 11:44
Ik zou eigenlijk eerst eens kijken wat je kan bereiken met los longeren qua activeren van de achterhand voor je aan moeilijke dingen denkt als lange teugels. Ook vraag ik me af hoe recht dit paard loopt? Misschien is rechtrichten aan de hand wat voor jullie? Kan me voorstellen dat ie een beetje schots en scheef loopt na een blessure.
Qua longeren doe ik veel aan de achterhand. Geen bijzetteugels oid, maar net als met rijden heel veel overgangen maken. Bijzetteugels vind ik mezelf niet ervaren genoeg voor en ik ben ook een beetje bang dat ik teveel vraag met bijzet. Ook laat ik hem regelmatig achterwaarts lopen en met de hand wijken.
Paard is na de blessure niet veel schever geworden. Hij is wel wat scheef, linksom vind ie het moeilijker dan rechtsom. Rechtrichten aan de hand klinkt wel erg interessant. Ik ga daar wat meer over opzoeken.
Zag ook op internet dat je er ook vrijheidsdressuur oefeningen waren met het stretchen van bijvoorbeeld de hals. Dat soort dingen lijken mij ook erg leuk om hem nog soepel te houden.
Dankjewel!
Sassol
Geplaatst: 10-09-12 14:15
Ook een goeie tip voor het activeren van de achterhand tijdens het longeren:
Tel mee met het binnenachterbeen: 1, 2. (Loop zelf ook mee met dat achterbeen, dan is het makkelijker) 1 is het moment dat het paard zijn hoef afzet om naar voren te bewegen. 2 is het moment dat het paard zijn hoef neerzet om het naar achteren te strekken (zodat het andere been naar voren kan, snappie?) Je wilt op de volte dat het paard zijn binnenachterbeen goed onder (de massa) laat treden. Als je bij elke 1, meer energie in dat been stopt, gaat het paard dat been beter gebruiken en zal hij zijn binnenachterbeen beter onder laten treden. Hierdoor zal hij vanzelf de rest van zijn lichaam beter gaan gebruiken.
Uiteraard ga je niet elke stap energie in dat been stoppen, alleen wanneer nodig. In het begin zul je merken dat je bijv. 5 stappen moet ondersteunen, hij 1 stap zelf volhoudt en je dan weer 5 stappen moet ondersteunen. Als je dit zeer consequent doet zul je zien dat dit omwisselt. Het doel is natuurlijk dat je uiteindelijk niks meer hoeft te ondersteunen en het paard vanzelf goed onder blijft treden.
Doe dit dan ook eerst rechtsom en daarna pas linksom. Houdt er rekening mee dat het paard spieren gaat gebruiken die hij eerder niet gebruikte, dus dat je dit niet te lang achter elkaar doet.