Geen goed gevoel over instructrice, stoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Geen goed gevoel over instructrice, stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 12:27

Dag allemaal!

Het wordt vast een lang verhaal dus ik hoop dat jullie het willen lezen.
Ik ben al een tijdje met parelli bezig, heb de dvd's en de spullen.
Nu liep ik een beetje vast het lukte niet echt meer en ik dacht ik begin van de winter gewoon weer lekker in de winter ben ik namelijk een stuk gemotiveerder om parelli te doen (lekker met je handschoenen aan en je muts op geen idee waarom haha)
Toen kwam ik op marktplaats iemand tegen die dressuur les geeft en ook in nh. Het was 12.50 voor een uur dus ik dacht laat ik dat eens proberen.
Zo gezegt zo gedaan en gister om 8 uur savonds begonnen we.
Ik had er al een ietwat vreemd gevoel bij omdat ze niet gemotiveert klonk aan de telefoon tijdens het maken van de afspraak en toen ik haar mailde voor het adres kreeg ik geen reactie terug. Ik smste haar toen en ze zei dat de computer stuk was en ze geen beltegoed meer had. Wel raar gezien ik denk dat je altijd bereikbaar moet zijn als je les geeft voor nieuwe klanten!
Nouja kan gebeuren en ze was er dus toch.

Toen begon het, ze deed de dingen anders dan ik deed achteruit met het touw begon gelijk in fase 2/3 daar schrok ik van. Naar je toe halen deed ze met haar hand snel open en dicht knijpen (beetje lastig uit te leggen) ik vertelde haar dat ze het misschien niet snapt zo.
De volgende oefening, mijn paard loopt vaak over je heen ze wil graag bij je staan het is niet kwaad bedoelt maar mag uiteraard niet. Ik moest rondjes lopen en als zei halt zei heel hard halt roepen en als ze niet stil stond of te ver bij je kwam een por geven in haar borst. Ik vond dat best hard ik doe altijd veel milder en liever met haar. Maar misschien wel te lief dat ze daarom door je heen loopt.
En ik heb juist geleert niet te schreeuwen tegen je paard dan denkt ie juist dat ik een roofdier ben!
Al schreeuwde ik niet echt het was meer gewoon HO of HALT! Maar toch.
Daarna begon ze dat ik haar moest wegjagen, omdat ze tijdens het longeren vaak naar je toe komt. Maar ook daarin heb ik van parelli geleert dat je je paard nooit mag wegjagen toch? Aaien en opnieuw wegsturen. Van haar moest ik haar opjagen een tijd en dan met de rug naar je toe en dan moet ze komen. Ik kreeg gelijk allemaal rampscenario's in me hoofd, nee dat is join-up! Dat wil ik niet! Uiteindelijk heb ik het zo gedaan: laten galopperen zodra ze naar binnen kwam stil blijven staan en nee roepen van dat mag niet. Dan ging ze braaf verder en uiteindelijk kwam ze ook braaf naar me toe toen ik met me rug naar haar stond. Dit heeft niet lang geduurt ik was er snel klaar mee en was bang me paard te verpesten als dit een echte join-up zou zijn.
Maar ook leer je van parelli dat je blijft staan terwijl je paard om je heen loopt en niet meedraait. En dat het haar verantwoordelijkheid is om door te lopen, nu moest ze juist komen als ik haar mijn rug toekeerde?
Ze had ook wel goeie dingen misschien ben ik ook wel te mild ik heb vaak zoiets van ach geeft niet dat je tegen me aan schuurt, geeft niet dat je altijd zo dicht bij me staat, misschien ben ik wel te lief.

Maar ook op het einde ze ze je kan haar ook best vastzetten aan je touwhalster hoor, omdat ik die af deed en haar halster om deed. Nou en ik weet juist dat dat absoluut niet mag! Een touwhalster breekt niet als je paard in paniek raakt! En het kan haar lelijk verwonden als ze zich probeert los te trekken. Dat had ze dan van eddy modde geleert zodat een paard niet zo draait en trekt, ze wou terug naar het land maar ze kreeg nog eten. Ik zeg gewoon nee niet doen of rustig Fon of ik aai haar.

Ook vroeg ze gelijk aan het begin of ik snoepjes bij me had maar parelli doe je toch niet met snoepjes? Of zijn er meer mensen die dat doen? Dan raakt ze helemaal gefocussed op die snoepjes en kruipt ze helemaal in je naad en gaat ze opdringerig doen.

Al met al weet ik niet goed wat ik hier van moet vinden, ze had denk ik wel een punt dat me paard door me heen loopt. Ik heb dat nooit erg gevonden en vond het wel best als ze dat weer deed, het kwam over alsof ze gewoon wou knuffelen!

Ook nog iets, ze sprak veel woorden in het engels, back, goodgirl, come on, etc. Maar helaas mijn paard was op school niet zo goed in engels dus snapte er geen bal van :+

Wat vinden jullie? Mijn gevoel zegt aan de ene kant stoppen maar aan de andere kant legde ze sommigen dingen wel weer goed uit. Maar dat kan iemand anders ook denk ik. En met de fases bijvoorbeeld ook dat deed ze erg raar, helemaal geen opbouw maar gewoon een beetje porren?

Ik kom pas net om de hoek kijken en ook me paardje heb ik pas een jaar dus ik kan ook niet goed oordelen hoe het is om les te krijgen waar je op let. Ze was ook geen officiele parelliinstructeur wel orun 4 dressuur?

Maar ik vind ook dat ik al veel heb bereikt ik kan er zo op zonder zadel en galoppeer met een halster door het land, ze is pas 5 maar zo een schat! Ik kan zo veel al met haar.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
Petje af als je het allemaal hebt gelezen!
Ook petje af voor mij want ik heb dit geheel op me iphone getypt *\o/*

Groetjes

Onali

Re: Geen goed gevoel over instructrice, stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:30

Ik heb heel je verhaal niet gelezen, maar alleen afgaand op je topictitel:

Ja duh.

Als jij geen goed gevoel hebt bij je instructrice zou ik haar niet laten komen. Het moet wel klikken tussen jou, je paard en de instructeur.
Ga dus op zoek naar iemand die je wel begrijpt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:35

Pfff wat een onzin zeg.

Weg dr mee, al bij een telefoontje was ik gelijk afgehaakt hoor.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:37

12,50 voor een uur, en de reacties op het maken bij de afspraken zeggen misschien al genoeg??
Maar goed, als je er geen goed gevoel bij hebt, je moet ook achter de methode van je lesgever staan, anders gaat het sowieso nooit werken...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:37

ok misschien ben jij iets te "zacht" naar je paard toe. Maar of die instructrice het nu bij het rechte eind heeft of niet. als jij er geen goed gevoel bij hebt,lukt het toch nooit.

probeer gewoon iemand anders

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:38

Weg ermee. Vind ik dan he.
Ik zie veel dingen waar jij blijkbaar niet mee kunt werken. En schreeuwen! Sorry hoor, maar dat hoort niet bij de normale communicatie met een paard. Al denkt je paard heus niet dat je een roofdier bent, want die maken geen lawaai.
Wat je paard ziet, is agressie.

Nee je paard mag niet door je heen lopen, maar heel agressief gaan doen is niet juist. Ik denk dat jouw gevoel juist is, het moet rustiger aan.
Dit is geen instructrice voor jou.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:41

Ik doe niet aan parelli maar aan Natural Horsemanship op de Monty Roberts manier. Hoewel hier veel tegenstrijdige berichten over zijn (bijvoorbeeld dat je een join up nooit mag doen), heb ik hier heel veel baat bij. Uit je bericht maak ik op dat deze instructrice vrij agressief was, bijvoorbeeld met het schreeuwen.
Ik krijg les van iemand die cursussen van Monty heeft gevolgd, en deze doorspeelt. Hierbij heeft ze nog nooit tegen een paard geschreeuwd en geeft ook aan dat je niets tegen je paard hoeft te zeggen.
Dat je paard door je heen loopt hoort inderdaad niet. Wat mij geleerd is om te doen is meteen achteruit zetten. Iedere keer als hij dat doet, achteruit zetten. In het begin zal je hierin duidelijk moeten zijn maar later gaat dit steeds makkelijker. Als ik stil sta, moet mijn paard ook stil staan buiten mijn ruimte. Als hij in mijn ruimte komt of doorloopt zet ik hem achteruit. Maar zoals ik al zei, ik weet niet zo veel van Parelli.

In ieder geval, jou gevoel is niet goed bij deze instructrice, dat zou voor mij reden genoeg zijn om een ander te zoeken.
Maar bedenk wel, soms moet je iets harder zijn om je paard duidelijk te maken wat je wilt. Denk hierbij niet aan geweld (daar ben ik tegen) maar duidelijkheid en consequent zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:41

Ik begreep uit je post dat jij vooral kennis hebt opgedaan via de dvd's en de spullen die je hebt aangeschaft. Nou ben ik er niet echt een voorstander van om dvd's als uitgangspunt te nemen, ik denk dan ook dat het goed is dat je er iemand bij hebt. Het kan dan zijn dat jij veel handeling van je instructrice niet kan plaatsen en eigenlijk een beetje achter je oren staat te krabben tijdens de training. Het is aan de instructrice om jou uit leggen wat ze doet en waarom. Hebben jullie vooraf besproken waar je haar hulp bij wilt en hoe zij dit denkt aan te kunnen pakken? Zij kan nog zo hoog geschoold zijn maar als dit niet aansluit bij jou hulpvraag dan houdt het al gauw op.

Het is belangrijk dat jij je goed voelt bij haar, het kan even wat tijd kosten omdat je elkaar ook moet leren kennen maar je hoort natuurlijk niet met een naar gevoel de les af te sluiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:43

En met alles aaien en lief doen is ook niet goed van jou.

Als ie steeds terugkomt naar je terwijl ie aan t werk moet, zoals bij het longeren ofzo, moet je juist niet gaan aaien en dan weer wegsturen, snapt ie niks van hoor.

Gewoon nee is nee en door laten lopen desnoods duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ie naar jou toe komt door met een touw te zwaaien ofzo.

Je doet dus al dingen verkeerd.

Gewoon eerlijk en duidelijk zijn en vooral Consquent zijn, scheelt al een hoop.

Verder heb ik helemaal niks met NH of wat dan ook. Dat is gewoon een hype en makkelijk snel geld te verdienen door die zogenaamde goeroes/fluisteraars enz. enz. die alles nadoen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:49

Ragdollcat schreef:
En met alles aaien en lief doen is ook niet goed van jou.

Als ie steeds terugkomt naar je terwijl ie aan t werk moet, zoals bij het longeren ofzo, moet je juist niet gaan aaien en dan weer wegsturen, snapt ie niks van hoor.

Gewoon nee is nee en door laten lopen desnoods duidelijk maken dat het niet de bedoeling is dat ie naar jou toe komt door met een touw te zwaaien ofzo.

Je doet dus al dingen verkeerd.

Gewoon eerlijk en duidelijk zijn en vooral Consquent zijn, scheelt al een hoop.

Verder heb ik helemaal niks met NH of wat dan ook. Dat is gewoon een hype en makkelijk snel geld te verdienen door die zogenaamde goeroes/fluisteraars enz. enz. die alles nadoen.

Ben het helemaal met je eens, alleen die laatste zin is nogal vervelend. Dat jij er niets mee hebt en dat je het een hype vind is prima. Maar veel mensen hebben er veel baat bij. Ik zeg niet dat de ene manier slechter is dan de ander. Alleen door deze zogenaamde hype's gaan mensen beter en bewuster met hun paard om denk ik.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:52

Ragdollcat schreef:

Ik gok dat je hier wel commentaar op gaat krijgen ..

Als je niet goed voelt bij haar manier van lesgeven, zoek iemand anders. Je kan het best op je eigen gevoel af gaan :)
Dit is ook al gezegd in het topic.

Maar ik had nog een vraagje.
Jij zegt dat je volgens de methode een paard moet aaien en wegsturen, als het naar je toe komt: bijvoorbeeld onder het longeren. Zorgt dit dan niet voor verwarring? Ik bedoel: aaien is toch een 'positief' iets? Naar je toe komen is 'negatief' (onder het werk), dus dan beloon je dit in feite? Of denk ik nu verkeerd?
Of is het gebaseerd op het 'teamverband' tussen jou en je paard. Zodat je als een team werkt met je paard en niet 'de baas bent'?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:52

Het is maar net wat je wilt.. Wil je een echte Parelli instructeur die jou door alle levels meeneemt, dan moet je dat doen. Maar merk je nu al dat het gewoon niet klikt tussen jullie, dan zou ik dat gewoon eens uitspreken naar haar.
Ik lees nergens in je verhaal dat je dit hebt gedaan namelijk. Ook niet waarom je haar hebt ingeschakeld.. wat je precies wilt leren..
Misschien kan ze super goed rijles geven, maar is het grondwerk niet helemaal haar ding. Ik weet het niet hoor. Ik ken dr natuurlijk niet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:57

Ragdollcat schreef:

Denk dat jij nog niet heel erg thuis bent in NH hé? ;) Grondwerk is niet van de laatste 5 jaar hoor. Dat bestaat al eeuwen. Zou verstandig zijn je er eens in te verdiepen voor je iets eruit gooit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:04

Hmm, jij hebt dus alleen theoretische kennis opgedaan uit boekjes en DVD's. In het echt is het toch weer anders, dat blijkt ook wel uit hoe je instructrice ermee omging. Ik zou het nog een paar keer met haar proberen maar meer uitleg vragen over waarom ze wat op een zeker moment doet. Het kan ook zeker zo zijn dat jullie qua inzicht en uitwerking niet bij elkaar passen maar dat ontdek je niet altijd gelijk de eerste keer.

Het klinkt alsof je iets strenger naar je paard moet worden, in die zin dat je paard in haar eigen ruimte blijft en niet volledig die van jou inneemt.

Op welke manier jij en je paard het best communiceren, oftwel welke "stroming" (Parelli, Monty Roberts, Emiel Voest etc.) het best bij jou past is afhankelijk van jullie combinatie. In de praktijk zie je vaak een mengvorm ontstaan en dat is prima zolang jij maar consequent bent en steeds hetzelfde op dezelfde manier aan je paard vraagt/duidelijk maakt.

Veel plezier nog met je knolletje!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:09

Als je er geen goed gevoel bij hebt, dan moet je er niet mee doorgaan.
Je moet echt een fijn gevoel overhouden na zo'n les, en enorm enthousiast zijn om met de dingen door te gaan die je tijdens de les aangereikt hebt gekregen. Dat is bij jou niet het geval, dus luister naar je gevoel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:21

MBT de dikgedrukte delen en dan vooral het deel "het is geen parelli instr maar Orun 4": ik denk niet dat je te maken hebt gehad met een echte NH-instructrice maar iemand die er wel eens wat van gehoord heeft en denkt dat ook wel te kunnen doen. mijn idee: Niet mee verder gaan. Prijs klopt niet, en andere zaken ook niet. Mijn instr begon met MIJ te laten werken en te laten zien wat IK deed en dan aanwijzingen geven.

MBT de onderstreepte gedeelten: JA jij bent (net als ik vaak was en soms nog) te lief, te zacht en te makkelijk voor haar. Ze is pas 5 en ze is niet van suiker. NU opvoeden met respect. Ik bedoel dan niet dat jij respect moet hebben voor je paard doordat je alles goed moet vinden. Met respect opvoeden bedoel ik mee dat het PAARD respect voor jou leert hebben, doordat jij consequent en strikt bent. En daar hoort af en toe een por ook bij. Geef je grenzen aan. Geen enkel paard zal een hekel aan je krijgen omdat jij aangeeft "tot hier en niet verder". Integendeel: paard zal zich zekerder voelen bij jou en graag jou als leider hebben en bij jou blijven en luisteren. Want jij weet hoe en wat en bent duidelijk.

Maar wat je vraag dus betreft: JA stoppen met deze instructrice!

_RMHorse_ schreef:
Toen kwam ik op marktplaats iemand tegen die dressuur les geeft en ook in nh. Het was 12.50 voor een uur dus ik dacht laat ik dat eens proberen. Ik had er al een ietwat vreemd gevoel bij omdat ze niet gemotiveert klonk aan de telefoon tijdens het maken van de afspraak en toen ik haar mailde voor het adres kreeg ik geen reactie terug.

Toen begon het, ze deed de dingen anders dan ik deed achteruit met het touw begon gelijk in fase 2/3 daar schrok ik van. De volgende oefening, mijn paard loopt vaak over je heen ze wil graag bij je staan het is niet kwaad bedoelt maar mag uiteraard niet. Ik moest rondjes lopen en als zei halt zei heel hard halt roepen en als ze niet stil stond of te ver bij je kwam een por geven in haar borst. Ik vond dat best hard ik doe altijd veel milder en liever met haar. Maar misschien wel te lief dat ze daarom door je heen loopt. Daarna begon ze dat ik haar moest wegjagen, omdat ze tijdens het longeren vaak naar je toe komt. Ze had ook wel goeie dingen misschien ben ik ook wel te mild ik heb vaak zoiets van ach geeft niet dat je tegen me aan schuurt, geeft niet dat je altijd zo dicht bij me staat, misschien ben ik wel te lief.

Maar ook op het einde ze ze je kan haar ook best vastzetten aan je touwhalster hoor, omdat ik die af deed en haar halster om deed. Ook vroeg ze gelijk aan het begin of ik snoepjes bij me had maar parelli doe je toch niet met snoepjes? Ze was ook geen officiele parelliinstructeur wel orun 4 dressuur?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:52

Ik heb ook een jaar de zelfstudie van Parelli gedaan en daarna mijn huidige lesgever ingeschakeld. Natuurlijk zijn er dingetjes ingeslopen waar je jezelf niet geheel van bewust bent, maar ik had zelf al wel een bepaald niveau bereikt. Mijn lesgever wijkt totaal niet af van hetgeen ik al geleerd heb in mijn zelfstudie. Parelli is een hele duidelijke methode en de cursussen zijn zo gemaakt dat je het voor een heel stuk alleen af kan.

Ik raadt je aan om dan ook een Parelli instructeur in te schakelen. Al heb je dan maar 1x per twee maanden les dan nog zul je meer Parelli leren als van wie dan ook. Het is echt de moeite waard en een goede lesgever geeft je weer de tools waar je een tijdje mee vooruit kan.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:20

Ik had haar gelijk weg gestuurd als ze zo had gedaan. schreeuwen en porren? dat de manier van NH, echt niet dat zo iemand nog 1 ding hoeft te zeggen wat ik moet doen met mijn paard.
Dan kunnen er nog goede dingen tussen zitten, maar die basis is al verkeerd.
Ook als jij er een slecht gevoel over hebt zou ik het niet nog een keer doen, even opzoek naar een goede wel gediplomeerde instructeur. Die zijn misschien iets duurder, maar leveren veel meer kwaliteit en hoeven dan niet wekelijks te komen.

Ben zelf nog beginnend in het NH en werk op de manier van Voest (en een beetje vanmezelf) en krijg aankomende week pas mijn eerste les (daarvoor van een kennis wat info gekregen, maar merk dat het te weinig is en dat het nu met een ander paard wat niet op die manier getraint word niet lukt).

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:39

Bedankt voor alle reacties ik neem dit zeker mee en stop er dan ook mee.
Het was niet zo zeer dat ik wou weten of ik moest stoppen (verkeerde topictitel ja haha)
Maar meer of mijn ideen juist waren? Zoals niet schreeuwen goed de fases in acht nemen nooit aan touwhalster vastzetten snoep geven met parelli? Dat klopt toch niet.
Ik ga een instructeur zoeken hier in de buurt die erkend is.

Het is nou ook niet zo dat me paard een onopgevoede etterbak is, totaal niet. Ik vind dat ze prima manieren heeft ze komt alleen graag in je ruimte. Hoe zei het maakte was het echt alsof ze geen respect had en je alleen omver kegelt.

En ik had haar laten komen voor het draaien van de voorhand dat lukte me echt niet. En misschien had ze tips.

Ik kan niet alles goed antwoorden want zit nog steeds op iphone:p

Hey klopy inderdaad dat je een heel eind komt met de dvd's maar ik had gewoon wat bugs zeg maar waar ik niet uitkwam vandaar dat ik dacht ach laat ik eens een poging wagen, er zijn hier meerdere op bokt die er les in geven maar niet gediplomeert zijn, tref ik net een rotte appel :p

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:30

Let ook op dat je niet vastroest in een methode. Parelli kan ook niet geheel de juiste methode zijn voor jouw paard.
Werken met snoepjes kan wel hoor, maar dat is voor zover ik weet geen onderdeel van Parelli. En ook dat kan niet bij ieder paard. Je geeft zelf al aan dat ze bij snoep opdringerig wordt, dus dan ga je al.... :-)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:43

Bij parelli worden er bij sommige horsenalities gebruik gemaakt van voedselbeloningen. Je opvatting dat parelli zonder snoep is klopt dus niet. Als ik je verhaal echter zo lees, dan ben je nog niet toe aan het gebruik van voedsel tijdens de training. Bij parelli wordt het ingezet als motivatie, niet als omkoperij en er moet zeker een goede basis van respect en vertrouwen zijn voordat je ermee begint. een parelli instructeur kan je hierbij adviseren.

Vastzetten aan een touwhalster is in het begin niet verstandig, maar kan wel, mist je de juiste knopen gebruikt en je paard een zeer goed begrip heeft van game 2. Ook hier; laat je adviseren door een parelli instructeur.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:02

LiVetime schreef:
Ragdollcat schreef:

Denk dat jij nog niet heel erg thuis bent in NH hé? ;) Grondwerk is niet van de laatste 5 jaar hoor. Dat bestaat al eeuwen. Zou verstandig zijn je er eens in te verdiepen voor je iets eruit gooit.

Ik weet waar ik over praat, ik zie alleen maar ellende, door dat men zomaar van uit een boekje op hun dieren uitproberen.

Laat het over aan de mensen die weten wat ze doen, er is voor elk paard een andere aanpak en dat kan van alles zijn, en dat leer je niet zomaar uit een boekje of dvd.

Maar goed men vind het niet zo leuk om te lezen dat het gewoon een hype is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:35

Ik vind het jammer dat je dat zo ervaart Ragdollcat. Ik zie juist heel veel goede dingen omdat mensen met een open blik kijken. Zelf ben ik ook thuis onderwezen met de boekjes en dvds van parelli en ben nu 2 audities verwijderd van mijn level 4. Zo ken ik nog een boel mensen die van ver gekomen zijn met thuisstudie en hard werken en zie een heleboel succesverhalen op youtube voorbij komen. Natuurlijk is niet alles in één keer goed gegaan, zeker niet in het begin. Leren doe je echter met vallen en opstaan en inmiddels zijn er in NL en België een heleboel kundige parelli instructeurs bij gekomen sinds ik begonnen ben die je kunnen bijstaan in je leerproces als dat nodig hebt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:01

Ik denk ook dat je met boeken en dvd's veel info kunt vergaren die je in de praktijk kunt uitproberen. We moeten ook niet doen alsof een paard direct helemaal verpest is als je een fout maakt. Ik hoor TS ook over angst dat het paard verpest zou worden van een keertje join-up. Nou, dat is ie waarschijnlijk alweer vergeten :-).

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 18:08

_RMHorse_ schreef:
Maar meer of mijn ideen juist waren? Zoals niet schreeuwen goed de fases in acht nemen nooit aan touwhalster vastzetten snoep geven met parelli? Dat klopt toch niet.

Ik ben niet zo thuis in dat parelli, maar schreeuwen vind ik inderdaad not done. Fases in acht nemen vind ik erg belangrijk. Met touwhalster vastzetten vind ik niet nodig (met een ander halster ook niet) en iets lekkers geven is prima als je het paard even wilt belonen/verwennen.