Nieuwe pony, dit is het plan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Nieuwe pony, dit is het plan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 01:09

He hallo daar!
Eerst en vooral, mijn excuses aan de mods mocht dit verkeerd staan!

Ikzelf koop binnenkort een héél toffe D-pony merrie van 5 jaar. Ze kent nog niet zo veel, maar ik ga haar proberen zo goed mogelijk dingen bij te brengen samen met mijn lesgeefster.
Nu, zij is onbeschikbaar tot volgend jaar april, en zolang wil ik ze niet gewoon "laten staan."
Dus ik heb een oefening gekregen, en ik wil hiernaar toewerken.

Mijn oefening is, op cirkel, buitenteugel vasthouden, binnenteugel spelen, maar niet hard spelen zegmaar, dus heel zachtjes contact maken en contact terug afbouwen, zonder zwaarder contact te hebben als met de buitenteugel. Binnenhand moet ik ook openen, soms even overdreven, anders gewoon openen. Dit allemaal terwijl ik met mijn binnenbeen duw.
Ik had dit in de piste eens geprobeerd waar ze bij was, maar pony deed niets buiten staart omhoog en lopen.
Paar dagen geleden heb ik dit nog eens geprobeerd, en het viel me op dat ze wel nageeflijk werd, zonder dat ik ze naar beneden moest zagen. (Ik heb het nu eenmaal zo geleerd, maar ik wil er vanaf)
Wel kreeg ik nog veel protest, dus hoofd in de lucht, en als ik ze niet op cirkel dwong dan crosste ze de hele piste rond met me. Ik heb ook het gevoel dat ze dat binnenbeen niet echt fijn vindt.

Mijn vraag is nu, als ik haar longeer met een pessoabijteugel om ze meer spierontwikkeling te geven, en om haar niet stil te laten staan, kan ik da iets mis doen? Ze is er bij mijn weten nog niet mee gelongeerd, maar ik heb wel al paarden ermee gelongeerd, en weet hoe ik het moet aanspannen, hoe strak het moet ed. Ze wordt dan nog wel bereden, maar enkel buitenritten of werken naar ontspanning in de bak, da's al moeilijk genoeg.

Bedankt voor het lezen!

HeavensDevil

Re: Nieuwe pony, dit is het plan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 05:42

Ik zou denk ik eerst maar even een band me krijgen door veel grondwerk te doen.. voorwarts achterwarts , mee draven, stoppen wanneer jij stopt, probeer met en zonder stemhulp kijken waar jou paard het beste op reageerd.. En dan komt het longeren van zelf.. en dat later het onstpannen lopen en rijden..

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 06:35

Ik zou eerst je nieuwe pony wat meer ler en kennen, voordat je hier mee aan de slag gaat. Doe veel grondwerk oefeningen, en bouw de nagevelijkheid langzaam op, dit kan ook eventueel vanaf de grond. Als het hoofd op de plek staat die jij wilt, betekent het niet dat jouw pony ook in de achterhand en het lichaam goed loopt. Eerst het lichaam, het hoofd komt op het eind.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YW ... plpp_video

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 06:41

Een plan moet bij de pony passen, bij de leeftijd, de ervaring, het lichaam, de conditie. Dus vanaf het internet kan niemand je zeggen of je plan een goed plan is voor deze pony.
Beter kan je samen met een ervaren instructeur eens goed kijken naar je pony en dan samen een plan maken wat past bij de pony en bij jou. Want niet iedereen kan goed longeren en met de pessoa werken. Het heeft alleen zin als je weet wat je doet en waarom je het doet.

Succes met je pony.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 13:26

Ik had er misschien beter bijgezegd dat ik ze een jaar heb verzorgd.
Is het dan beter dat ik volledig niet met haar rij en enkel grondwerk doe? Want dat is wat ik opmaak uit jullie posts.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:03

Heel eerlijk ontgaat mij het nut van je oefening een beetje.
Daarnaast kun je toch ook een andere instructeur zoeken tot de tijd dat je eigenste weer beschikbaar is?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:14

Ja zeker, maar mijn instructice is de vorige eigenaar van.ponylief, dus lijkt zij mij de beste omdat ze haar al een tijdje kent. De oefening is voor nageeflijkheid en door de rug te laten lopen geloof ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:50

Wil niet zeggen dat een ander je niet kan helpen. Kan ze wel de vorige eigenaar zijn maar wie weet vindt je wel iemand die je beter bevalt.
Persoonlijk vindt de oefening niet echt een goede oefening zeker niet in combinatie wat je ermee wil bereiken. Bedoel je hele rijden staat samen met nageefelijkheid en rug gebruik. Sowieso ben ik niet voor het spelen(subtiel zagen) feit dat je paard veel in protest kwam zou toch genoeg moeten zeggen dat het niet de goede manier is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:03

TeckTonie schreef:
Ja zeker, maar mijn instructice is de vorige eigenaar van.ponylief, dus lijkt zij mij de beste omdat ze haar al een tijdje kent. De oefening is voor nageeflijkheid en door de rug te laten lopen geloof ik.

Dan heeft de vorige eigenaresse ook niet zo veel geleerd van haar instructeur/trice!
Longeren is denk ik voor heel veel ruiters nog een stuk moeilijker dan het rijden zelf.
Het fabeltje dat je daar niets verkeerd mee kan doen is niet waar, ook met longeren kan je een paard de vernieling in krijgen.
Ik zou dus eerst les nemen in longeren.
En waarom kan je nu nog niets doen qua rijden tot volgend jaar??

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 19:38

aerdenhout1 schreef:
TeckTonie schreef:

Dan heeft de vorige eigenaresse ook niet zo veel geleerd van haar instructeur/trice!
Longeren is denk ik voor heel veel ruiters nog een stuk moeilijker dan het rijden zelf.
Het fabeltje dat je daar niets verkeerd mee kan doen is niet waar, ook met longeren kan je een paard de vernieling in krijgen.
Ik zou dus eerst les nemen in longeren.
En waarom kan je nu nog niets doen qua rijden tot volgend jaar??

Ze heeft haar Trainer A & B, geeft zelf les en loopt met haar eigen paarden parcours 1m30-40.
Lijkt me wel dat ze weet wat ze doet :j

Ik kan wél iets doen, maar ik wil niet rijden en het verpesten, snap je? Ik ga wel nog veel wandelen met losse teugel ed.