Parelli auditie On-line Level 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Parelli auditie On-line Level 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 19:58

Ok, ik dan ook maar eens een topic, ben benieuwd naar eventuele tips.

In het begin van juli heb ik dit filmpje gemaakt voor mijn auditie Level 2. Het filmpje is gemaakt tijdens een 5-daagse cursus, op een stuk land waar ze nog maar 1 keer geweest was.

Sienna is aan de hand erg Right Brain Extrovert, dus ik moet mezelf altijd inhouden om niet te veel druk te geven en veel rust te brengen (niet gemakkelijk als LBE zijnde...).

Ik vind zelf dat ik misschien hier en daar toch wel wat duidelijker/strenger mag zijn. Het fijntunen mag wel nog wat beter in de circling, figure eight en yoyo. Bij de stick-to-me moet ze nog wat meer vertrouwen krijgen in mij. Porcupine en driving gaan al heel goed vind ik zelf.
Het is altijd wel opletten met haar, bij het minste "teveel" druk dat ik geef, panikeert ze en rukt ze zich los. En voor dit filmpje wilde ik ergens toch wel op safe spelen.

Bij de sideways op het einde zag ze jammer genoeg in de weide daarlangs een klein pony'tje in hoog gras staan (lees : hoog gras met 2 oortjes dat bewoog :D ), hierdoor was ze helemaal van slag. Op andere momenten gaat dit wel goed, momenteel zelfs al in draf en op grotere afstand.

Nikki and Sienna Level 2 On-Line Parelli Audition

* kleine toevoeging : voor de cursus kon ik geen circling/figure eight met haar oefenen, ze trok zichzelf elke keer los, ben hier dus superblij mee!*

TurdusMerula

Re: Parelli auditie On-line Level 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:05

(nog) Niet inhoudelijk, maar wat leuk om eens iets anders te zien op GVL ITP. :)

Heb je hem gehaald? :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:12

Leuk zeg! Je doet het erg goed! Ik doe ook parelli en ben al in level 3 bezig. Ik vind die filmpjes zo irri maar je kan wel zien wat je geod doet en fout doet!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 20:15

Bedankt, allebei!

Ik heb mijn level inderdaad gehaald, met Level 2 +.

Je kan in 3 gradaties slagen :
Level 2
Level 2 +
Level 2 ++

Mijn doel tijdens deze intensieve week was om level 1 te filmen. Maar de instructeur dacht daar anders over... Ach ja, level 2 dan maar, ook al had ik de meeste oefeningen nog nooit gedaan. :P

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:20

Hu das best raar! Welke instructeur had je dan? Parelli zegt ook dat je het goed moet doen en dat het geen competitie is hoever je komt maardat je lol met je paard hebt

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 21:53

Nee hoor, hij zag het niet als competitie, maar vond gewoon dat ik al verder stond dan level 1. Hij vond dat ik gerust level 2 kon proberen, kwestie van ook voldoende uitdaging voor mij (en mijn paard) te voorzien.
Bepaalde games gingen al goed genoeg voor level 3 of zelfs 4, waarom dan level 1 filmen?

Het is ook niet de bedoeling om te lang te blijven hangen in het oefenen in level 1 en 2 (hoewel daar niets mis mee is als je dat wel doet) maar verder te groeien naar level 3 en 4, omdat daar het échte spelen en verder uitbouwen van je relatie begint. Dan ga je echt alles comineren in een "flow".

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:21

Leuk zeg! Mooi filmpje! Ik ben ook met parelli begonnen en vanavond me eerste les!
Ik kijk graag naar auditiefilmpjes dan kan ik zien hoe anderen het doen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:38

Geweldig! Hoe en waar zijn jullie begonnen?

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 12:19

@_RMHorse_ : veel succes vanavond! Er gaat (hopelijk) een wereld voor je open gaan als je nog niet zo lang lid bent! En anders is het toch altijd fijn om te horen hoe je je nog kan verbeteren op kleine puntjes die je zelf over het hoofd ziet.

Ik ben vorig jaar begonnen met 2 lessen met mijn D-pony (van N.athalie L.agasse** en E.leonor W.aelkes**), ondertussen mijn Savvy Lidmaatschap in orde gemaakt en mijn Level 1/2 kit gekocht. Daarna een les van J.arno d.e Smet** met mijn D-pony.

Toen heb ik Sienna bijgekocht, en nog een les van J.arno gevolgd. Ondertussen hem nog een keer in actie gezien met trailerladen (bij mijn zus) en besloten om een intensieve cursus van 5 dagen bij hem te volgen.
Eind september ga ik alweer terug op cursus, het was dus héél erg interessant. Mij sprak zijn methode van lesgeven het meeste aan omdat hij erg open staat voor andere stromingen van NH en daarbuiten.
Zo heeft hij ook een achtergrond in klassiek rechtrichten, gaat weleens naar Buck Brannaman, kent veel positieve én negatieve elementen van Parelli/Monty/Hempling/Voest/Nezvorov/Anderson/Rachid... om er maar enkele te noemen.
Hij laat wel iedereen in zijn waarde in een discussie over alle methodes, maar zijn opinie sluit dicht bij die van mij aan. Ik vind dat er in de "NH-wereld" veel te veel mensen met oogkleppen op lopen, dat is bij hem absoluut niet het geval.

Verder gewoon veel lezen, filmpjes kijken op youtube, opzoeken en dvd's bekijken en herbekijken.
En zoveel mogelijk oefenen, dat is het moeilijkste bij mij, omdat ik zeker niet dagelijks tijd heb.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:03

[quote="Satine"]@_RMHorse_ : veel succes vanavond! Er gaat (hopelijk) een wereld voor je open gaan als je nog niet zo lang lid bent! En anders is het toch altijd fijn om te horen hoe je je nog kan verbeteren op kleine puntjes die je zelf over het hoofd ziet.

Dankjewel! Ik heb al een tijdje alle spullen en level 1/2 kid maar ik loop vast helaas.
Ben benieuwd!

Vind het erg mooi om naar je filmpje te kijken dat inspireert me! *\o/*

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:47

Ik ga vanavond even uitgebreid naar het filmpje kijken! Maar ik plaats hier vast wat anders vergeet ik het weer :Y) Wat ik even snel gezien heb zag er al goed uit :j En super dat je je level 2 gehaald hebt! Zelf ben ik ook met Parelli bezig en heb morgen eindelijk mijn eerste les op het programma staan. Echt leuk dat meer bokkers hun parelli filmpjes delen, altijd leuk en leerzaam om te zien!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:32

Net mijn certificaat van Level 1 ontvangen, wat een verrassing! Ik wist niet dat ik dan automatisch het certificaat en de savvy string van level 1 zou krijgen, dacht dat ik pas een certificaat kreeg als ik ook voor mijn Freestyle level 2 zou slagen.

Afbeelding

Hopelijk kan ik daar binnen enkele weken mijn blauwe savvy string aan toevoegen, tijdens mijn volgende cursus is het de bedoeling om Freestyle level 2 (of misschien zelfs 3...) te filmen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:35

Hoi

Gefeliciteerd, de stap van level 1 naar 2 is niet zo groot.
Van level 2 naar level 3 des te groter ;)

Ben je ook bezig met freestyle rijden?

Keep up the good work :)

Leuk trouwens dat jij ook een RB-ex hebt!

Mijn merrie is van nature RB-ex maar tegenwoordig meer LB-EX. Erg leuk! Ik zelf ben een RB-EX en jij?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:39

Satine schreef:
Net mijn certificaat van Level 1 ontvangen, wat een verrassing! Ik wist niet dat ik dan automatisch het certificaat en de savvy string van level 1 zou krijgen, dacht dat ik pas een certificaat kreeg als ik ook voor mijn Freestyle level 2 zou slagen.

[ Afbeelding ]

Hopelijk kan ik daar binnen enkele weken mijn blauwe savvy string aan toevoegen, tijdens mijn volgende cursus is het de bedoeling om Freestyle level 2 (of misschien zelfs 3...) te filmen.

ooh wat gaaf zeg!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:49

Ik doe ook al lang parelli. Heb level 1 al gehaald maar level 2 moet nog gedaan woirden maar ben eigenlijk al aan level 3 toe

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:51

@ _Maureen_ : dan kan je ook gewoon auditie doen voor level 3 hoor, dan hoef je geen 2x te betalen voor de auditie.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:18

Wat briljant om Sien weer eens te zien! Wat een een beeldschoon paard blijft het toch. Herkenbaar wat je beschrijft over het panikeren en losrukken... Dat heeft me wat keren blaren in mijn handen bezorgd }> Ik heb totaal geen ervaring met of verstand van Parelli, maar ik kan me voorstellen dat dit Sien enorm veel zelfvertrouwen gaat geven!

Onwijs bedankt dat je me even tipte over je topic!

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:29

@Maritje1991 : ik had helemaal over jouw bericht gelezen. Wij rijden inderdaad ook freestyle, zijn momenteel aan het oefenen in level 2/3 en gaan binnenkort hier ook auditie voor doen. Ik ben zelf LBE, is dus niet altijd gemakkelijk om met een RBE om te gaan. Gelukkig gedraagt ze zich ondertussen al meer en meer LBE, waar ik me dan helemaal in kan vinden.

@Mrijn : het lostrekken is dus iets dat ze niet bij mij heeft geleerd, wist niet goed waaraan het lag. Leuk om te weten. :D
De pb is met héél veel plezier gedaan, ik geef ook heel veel om mijn paarden, als er ooit eentje zou weg moeten, zou ik ook graag weten waar ze terecht zijn gekomen. (Hoewel het niet de bedoeling is dat ik ooit nog een paard verkoop...)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:35

Nee hoor, daar heeft ze mij ook een aantal keer mee overvallen. Vaak was het helemaal niet duidelijk wat de trigger precies was, getriggerd werd ze :D

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:48

Totally Sienna. :roll: :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 09:49

Nou ik heb het filmpje even in zn geheel bekeken. Het meeste commentaar geef je eigenlijk zelf al :j de dingen die jij als verbeterpuntjes noemt vielen mij ook direct op. Ik heb zelf een RB Introvert, die bij teveel druk of onduidelijkheid ook echt heel erg RB wordt. En het lukt mij ook nog lang niet altijd (ben ook erg blij dat ik nu les kan gaan volgen), maar de sleutel is echt duidelijkheid. En soms betekent dat dat je wat minder moet doen, maar soms juist ook iets meer.

Bijvoorbeeld de figure 8, je loopt soms net iets achter de hulpen aan (hoe herkenbaar, dit heb ik zelf namelijk ook nog wel, daarom valt het me waarschijnlijk ook op :) ) waardoor Sienna niet precies lijkt te weten welke kant je haar op wilt hebben. Waardoor ze door je ruimte gaat duwen en uit wilt breken. Ik denk als je daar zelf iets meer rust en duidelijkheid in je hulpen krijgt het patroon al veel relaxter wordt. Nu raakt ze snel over de kook omdat ze denk ik net iets te weinig duidelijkheid van jouw kant krijgt.
Vind je travellingcircels wel al supergoed :j mooi ook hoe ze aan het eind dat boomstammetje in een vloeiende beweging meepakt.
Ik begrijp wel dat je je level 2+ hebt gehaald hoor! En snap ook wel dat je instructeur je geen level 1 heeft laten doen. Daar ben je al wel voorbij hoor :j Nu op naar level 3! Haha al schijnt die wel in een keer een heel stukje pittiger te zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:43

Zoals TurdusMerula al zegt: echt leuk om eens wat anders te zien hier.
Weet wel dat er genoeg Parelli-filmpjes te vinden zijn, maar ze mochten van mij toch wat meer op bokt :Y)
Kan eigenlijk niet inhoudelijk reageren, ben zelf maar een leek op dat gebied, maar het is wel altijd leuk om iemand op die manier bezig te zien :)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:23

Bedankt allebei!

De figure-8 vind ik inderdaad zelf de moeilijkste oefening qua timing. Als ik mijn hulp iets te vroeg geef, dan blijft ze staan of gaat ze achteruit en geef ik die te laat dan is ze de vloeiende beweging al wat voorbij omdat ze mijn richting op komt. Nog veel te oefenen dus daar! T gaat ondertussen gelukkig al wel beter, maar blijft een oefening waarbij handigheid nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:25

Ik heb 'm nog steeds niet uitgevogeld :+
Maar zal vast zijn omdat ik er nog niet aan toe ben, komt vanzelf wel als we stukje verder zijn :)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:27

Denk dat dat met Cobe ook niet vanzelfsprekend is, hij zal daar wel iets op bedenken, afgaande op zijn andere topics. :D