Ik ben nog niet zo lang bezig met VD met mijn merrie, eerst de basis natuurlijk. Alleen merk ik dat ik moeilijk haar aandacht en motivatie er bij kan houden, ze dwaalt snel af of heeft alleen nog maar oog voor t lekkers. Overigens stop ik meestal vlak voor ik merk dat ze haar aandacht begint te verliezen.
Een jaar of 3/4 terug heb ik haar eens leren nee schudden en dat kent ze dus nog steeds erg goed, plus ze vind het enorm leuk. Verder nooit iets anders geleerd of de intentie gehad om VD met haar te gaan doen, maar ze staat nu aan huis en dus leuk om eens verspreid over de dag verschillende dingen te doen.
Nu ben ik vandaag begonnen met "raak" ofwel mijn hand aanraken, dit doet ze eigenlijk enorm goed en zorgt er voor dat ze weer gemotiveerd raakt (iets nieuws). Alleen, wanneer ik mijn hand hoger houdt gaat ze nee schudden en proberen te raken tegelijk doen (ziet er overigens wel komisch uit). Ik negeer het tot ze goed mijn hand raakt, alleen hoe kan ik dit verder voorkomen of af leren?
Ook als ze het even niet meer weet of niet meer snapt gaat ze altijd nee schudden, om toch dat koekje maar te krijgen (krijgt ze niet).
Hoe kan ik haar verder gemotiveerd houden? Ik wil nog niet aan de "echte" oefeningen gaan beginnen, maar eerst de basis er echt goed in hebben. Begin zit er wel in, maar nog lang niet zoals ik het wil.
Ik heb namelijk het idee dat ze het wel enorm leuk vind, maar ze snel uitdaging mist (heeft ze in het rijden ook altijd heel erg gehad en nog steeds). Dat raakt ze haar motivatie en concentratie kwijt en door iets nieuws of moeilijkers te vragen wordt ze weer enorm enthousiast. Hoe ga ik dit ook doen in de VD zonder de echte oefeningen?