Steigeren tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1312

Steigeren tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:16

Hoi!

Ik heb sinds 3 maanden een hele lieve haflinger merrie. Met rijden gaat alles goed, net als met wandelen, poetsen etc. Maar als ik haar ga longeren gaat rechtsom alles goed op en luisterd ze goed naar stemcommando's.
Maar als ik dan linksom wil gaat het één of 2 rondjes goed en dan staat ze opeens recht omhoog tegenover me, of draaid ze plotseling om. Ze loopt gewoon dwars door de zweep heen. Als ik voor het steigeren een tik geef reageerd ze er ook amper op, terwijl ze op de andere hand wel goed overal op reageerd.

Ik longeerde eerst met halster, dus vandaag maar eens geprobeerd met hoofdstel, gewoon om te kijken of het beter ging, maar nee hoor mevrouw stond weer rechtop tegenover me. Het is volgens mij niet echt dat ze me wat probeerd aan te doen, want als ze dichtbij staat dan beweegd ze alleen een beetje met haar hoofd en probeerd dan de andere kant op te lopen.
Bij het hoofdstel had ik trouwens wel zon dingetje aan het bit, dat je in het midden een ringetje hebt en niet aan 1 kant van het bit loopt te trekken.

Ik ben vandaag net zolang door gegaan met longeren totdat ze netjes een paar rondjes stap draf en galop op beide handen had gedaan, zodat ze het wel goed heeft afgesloten.

Dus weet iemand wat ik hier aan kan doen, of tips om beter te longeren etc?

meikie

Re: Steigeren tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:24

Volgens mij is jouw paard de dominantie aan het testen. Een paar tikken met longeerlijn of zweep op de borst als ze het probeert wil weleens helpen, dan terug laten lopen en haar op haar plek zetten.

Rooszazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:44

Als je pony probeert te draaien is het balengrijk dat je hem voor bent. loop dus als hij omgedraaid is naar zijn hoofd en dreig dan met de zweep, je moet dus een beetje voor hem te komen staan. Als dit niet werkt kun je misschien een paar rondjes naast hem lopen, met het steigeren moet je hem een klap met de zweep geven, dit dominante gedrag mag jij niet accepteren. voordat hij dus omhoog komt moet je hem das al ene paar klappen geven, totdat hij van je wegloopt en dan moet je hem belonen

nouca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:53

heee,
dat heb ik ook met mijn paardje gehad toen ik haar net kreeg ze ging heel dominant doen en probeerde naar me toe te springen als ze ging stijgen, ook aldoor een kant wel en de andere kant niet willen. waardoor ik bang werd om haar te longeren (waardoor ze haar zin kreeg) ik dacht dat ik alles fout deed en dat het aan mij lag.
maar toen kwam iemand met het idee parelli waardoor ze respect kreeg voor mij en het was op een vriendelijke manier.
misschien is dat ook en idee voor jou?
bij mij heeft het heel erg geholpen dus echt een aanrader.

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:00

Eén van mijn pony's heeft dit in het begin ook een tijdje gedaan. Ook omdat ze verschrikkelijk dominant is, lang niks had hoeven doen en me dus lekker uitprobeerde. Bij mij bleek het vooral een kwestie van mijn houding/positie te zijn. Als ik te ver "naar voren" stond ten opzichte van de pony, dan draaide ze zich om en kwam ze omhoog. Nog steeds probeert ze dit wel eens, als ik even niet goed op mijn positie let, maar ik kan het nu snel genoeg herkennen en voorkomen dat ze omdraait. Wellicht is dat iets om even op te letten?
En ze doet het alleen op links zeg je. Merk je dit met rijden ook, wellicht dat dit haar moeilijke kant is en er iets vast zit, waardoor ze probeert onder het werk uit te komen?
Succes ermee in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:04

Wat ik geleerd heb uit een boek van Richard Maxwell dat als een paard steigert en dit als dominantie tegenover jou gebruikt, een flinke tik onder de buik een hoop oplost. Ik ben het hierin niet met hem eens omdat ik vind dat je naar jezelf moet kijken, maar mocht jouw houding uiteindelijk in orde zijn en steigert het dier nog uit gewoonte, kan het misschien een afstraffing zijn. De buik is gevoelig en stellen ze namelijk bloot bij het steigeren.

Nogmaals, eerst zelf je houding in orde krijgen.

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:17

Heeft jolijn ook gedaan, ik heb het gewoon gestraft eigenlijk en nu doet ze het nietmeer :)

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 22:25

Edelweis1984 schreef:
Eén van mijn pony's heeft dit in het begin ook een tijdje gedaan. Ook omdat ze verschrikkelijk dominant is, lang niks had hoeven doen en me dus lekker uitprobeerde. Bij mij bleek het vooral een kwestie van mijn houding/positie te zijn. Als ik te ver "naar voren" stond ten opzichte van de pony, dan draaide ze zich om en kwam ze omhoog. Nog steeds probeert ze dit wel eens, als ik even niet goed op mijn positie let, maar ik kan het nu snel genoeg herkennen en voorkomen dat ze omdraait. Wellicht is dat iets om even op te letten?
En ze doet het alleen op links zeg je. Merk je dit met rijden ook, wellicht dat dit haar moeilijke kant is en er iets vast zit, waardoor ze probeert onder het werk uit te komen?
Succes ermee in ieder geval!

Ik denk dat dit bij mijn pony misschien ook wel zo is, ze hoefde bij de vorige eigenaren weinig te rijden etc. dus ik denk dat ze ook niet vaak/nooit gelongeerd hebben. Het gaat nu al we een stuk beter! Het was met name de overgangen die moeilijk waren, dus daar hebben we met rijden en met longeren goed op geoefend, nu doet ze het eigenlijk alleen als ik te ver 'naar voren' sta of afgeleid ben. Dus dat zijn nu nog dingetjes om aan te werken, maar ze steigerd in ieder geval niet meer bij elke overgang! *D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:31

Heb je haar laten keuren bij aankoop? Zijn haar ogen getest? Helaas hebben Haflingers wel eens oogproblemen. Je zou een keer naar haar ogen kunnen laten kijken.

Verder is de positie waarin je staat heel erg belangrijk en duidelijke hulpen geven. Neem een keer longeerles van een ervaren longeerder. Die kan beoordelen of je op de goede plaats staat.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:00

ja daar heeft janouk wel gelijk in je kan je paard wel straffen maar mechien heeft hij/zij wel ergens last van ;0

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:07

Eens met bovenstaande opmerkingen. Daarnaast zou je met longeren zelf de longeerlijn van buiten naar binnen door de bitring heen, dan achter de oren en vastklikken aan de andere bitring. Als het paard naar boven komt heb doordat je met de longeerlijn druk achter de oren kunt geven, wat meer te vertellen.

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:08

Babootje schreef:
Eens met bovenstaande opmerkingen. Daarnaast zou je met longeren zelf de longeerlijn van buiten naar binnen door de bitring heen, dan achter de oren en vastklikken aan de andere bitring. Als het paard naar boven komt heb doordat je met de longeerlijn druk achter de oren kunt geven, wat meer te vertellen.

Dat ga ik zeker proberen! Als ik een nieuwe longeerlijn heb :') Ze is met uitstappen op deze gaan staan en nu is die geknapt. De longeerlijn hing wat te slap waardoor ze er op ging staan.. Mevrouw zelf vond het allemaal best, ze ging lekker gras staan eten.