Sinds donderdag doet mijn paard moeilijk als ik ze longeer. Vrijdag had ze zichzelf losgetrokken aan de longe. Aan haar moeilijke kant loopt ze een halve toer en daarna draait ze zich om. En heb het vrijdag en gisteren opnieuw geprobeerd en ze blijft het doen. Weet er iemand hoe dit komt of wat ik verkeerd doe. Ik heb op den duur schrik van haar. Als dit zo blijft ga ik ze terug wegdoen. Erop rijden durf ik ook al niet meer.
Hoe lang heb je haar al? En sinds wanneer durf je er niet meer op te rijden? Als het namelijk zo erg is, had ik al lang een goed plekje voor haar gezicht.
Wb. het longeren, het is gewoon een "dominantie" kwestie. Ze wil die kant niet op, dus doet ze het niet, aan jou de taak (als je daartoe in staat bent) om dat omdraaien te voorkomen. Trekken gaat niet helpen, dat wint ze, maar bv. haar meer naar binnen vragen en zelf meer richting het achterbeen lopen, zodat haar kont naar buiten draait en ze naar voren gedreven wordt kan wel helpen. Hoe longeer je trouwens? Sta je stil in het midden? Loop je mee? Waar ter hoogte van je paard bevind jij je?
MarliesV
Geplaatst: 03-09-12 12:02
Waarom ze dit doet is niet te 'zien' vanaf internet.
Snapt ze jou wel, kan ze het lichamelijk wel of maakt ze er een spelletje van. Alle 3 vergen een andere oplossing.
Gezien je er ook niet meer op durft te rijden lijkt het mij dat er meer is dan alleen het longeren wat niet lekker gaat. Je zult eerst de oorzaak moeten vinden voor je de oplossing kan krijgen.
Heb je hulp of kan je aan goede hulp komen. Zo te lezen gaan jullie er samen niet uit komen zonder iemand die je op weg kan helpen vertrouwen opbouwen en een zet de goede richting in kan sturen.
Yellona
Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-12 12:02
Molfre: Ik heb haar al een jaar en door een val heb ik echt veel schrik gekregen. Ik loop een stukje mee met haar en ik sta ter hoogte van haar schoft Gisteren heeft er iemand anders moeten overnemen
Ter hoogte van de schoft sta je trouwens niet goed. Jou 'kern' (navel) moet het drijvende punt zijn, die moet dus gericht zijn richting flank van het paard. Door op de schoft te richten rem je alleen maar af en krijgt je paard meer ruimte om te keren.
Erg vervelend dat je zo'n angst hebt ontwikkeld maar ook wel begrijpelijk. Ik denk echt dat een stuk goede begeleiding je wel op weg kan helpen. Eerst vanaf de grond en dan misschien later ook weer in het zadel.
Dan is het waarschijnlijk inderdaad een kwestie van testen hoever ze kan gaan en door jou 'angst' laat je misschien onbewust meer toe dan goed is.
Ik zou tot je weer les hebt even het 'werken' laten zitten met haar. Ga genieten van de dingen die wel fijn gaan, wandelen, poetsen enz en laat de lastige dingen even zitten. Je kan in korte tijd voor jezelf en voor je paard meer kapot maken dan helen als het niet goed gaat.
Even rust voor jezelf zoeken en een stap terug doen is helemaal geen schande. Dan lekker weer gaan opbouwen met hulp. Mocht ze toch in beweging moeten blijven dan kan je misschien iemand anders vragen om haar bv 2x per week voor je te longeren.
Met 2 lijnen is inderdaad een prima plan maar je moet wel weten hoe je daar mee om moet gaan.
Als ze dan keert zonder dat het de bedoeling is dan kom je met de lijnen in de knoei en heb je helemaal een probleem. Heb je zelf ervaring met dubbele lijnen? Anders zou ik eerder adviseren om met een longeersingel en touwtjes te longeren, zo heeft ze minder vrijheid en heb jij minder druk.