paniek en stress reactie paard buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

paniek en stress reactie paard buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 20:34

ik weet niet of het hier goed staat, dus als het niet goed staat graag verhuizen :o

Even een stukje uitleg als achtergrond. Ik heb een Gelderse Tuigpaardmerrie van 11jaar. Begin juli is ze behandeld in het UMC Utrecht aan een hartritme stoornis. Daarna is ze een periode op rust geweest, maar ik merkte dat ze zich verveelde en eigenlijk iets nodig had om te doen. Omdat ik toch rustig aan moest doen ben ik met haar gaan clickeren en VDen, daarnaast ben ik veel grondwerk gaan doen als in longeren en NH spelletjes (volgen, etc.).

Omdat dat allemaal goed ging en de basis er goed in zat vond ik het een leuk idee om buiten te gaan wandelen in het bos aan de hand. Nu weet ik dat mij paard een binnenvetter is en spanning opbouwt. De eerste 20 minuten gingen redelijk, alles was interessant, maar af en toe stilstaan en oefeningen vragen aan haar werd het beter van.
Na die 20 minuten had ze het wel gezien en begon ze steeds voor me uit te lopen, overal van te schrikken, en zich volledig van de stress op te pompen. Nu ben ik redelijk sterk, maar een paard van bijna 600kg gaat me echt niet lukken om rustig te houden. Haar dingen vragen als achterwaarts, wijken voor druk of jambette komen niet meer binnen en ze stoomt gewoon door, alsof we de weg kwijt zijn en niet meer thuis komen.

Normaal trainen we altijd endurance in het zelfde bos en op dezelfde paden. Mijn nichtje was mee met haar verzorgpony die ze ook gewoon kent en als ik alleen ben doet ze hetzelfde.

Mijn vraag aan jullie wat kan ik hier aan doen?

Thnx en respect voor het lezen van het verhaal

Mungbean

Re: paniek en stress reactie paard buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:46

Bijna niets behalve steeds weer corrigeren en aandacht vragen.
Mijn eerste paard was onder her zadel erg braaf in het bos maar aan de hand echt een onbehouwen buffel.
Terwijl je haar op concours dan weer gewoon los kon laten staan :?
Heb jaren geoefend, maar langer dan een half uur wandelen werd altijd een ellendig gevecht.
Idem met aan de hand grazen. Dat ging exact 20 minuten en dan begon ze te snuiven/dansen en wegrennen.
Ik heb het maar gewoon opgegeven en ben er gewoon weer op gaan zitten.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 21:27

Je zegt dat je al aan het clickeren bent?
Gebruik die methode om je paard op de manier te laten lopen zoals jij wil :)

Als het gaat flippen, vraag om HO, click, beloon, aai en ontspan zelf.

Zie jij al aankomen dat het gaat gebeuren? Dan ben je al gespannen en merkt je paard het waardoor het alleen maar erger word :)

Tegen het voor je uit lopen mag je wel iets duidelijker optreden. Een paard moet naast jou lopen en mag niet gaan lopen trekken, punt. Op mijn paarden zat altijd de 'noodrem'. Zweep voor de neus en dan hadden ze maar halt te houden, dramden ze door dan was het hun eigen schuld als er toevallig een zweep tegen de neus aan kwam. Klinkt hard, maar het is wel een veilige back up. Meestal is een tik geven niet eens nodig omdat een standaart paard niet door de zweep heen dendert.

Een ander truukje om haar bij je te houden als ze er vandoor wil is door je elleboog in de hals te zetten en haar om je heen te trekken. Als die hals maar omgebogen is en het hoofd naar jou is dan gaat ze er bijna niet meer tussenuit. Is die hals eenmaal recht dan kan ze gaan.

Hoe wandel je met haar? Misschien anders gewoon met bit wandelen?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 11:39

@Sizzle ik hoopte het te kunnen doen als onderdeel van de revalidatie, om gewoon rustig te kunnen wandelen in het bos, zonder dat ze mij hoeft te dragen, want ze is momenteel na 20 minuten actief stappen in de bak helemaal kapot.

@VisibreTeam gister liep ze idd een aantal keer door me heen alsof ze me ook niet meer zag staan. Ik ben op dat moment heel boos geworden (wat ik eigenlijk gewoon niet moet doen). Ik ga het idd even proberen.
Ik wandel haar met een touwhalster, leadrope en zweep mee. Verder neem ik me clicker mee en doe voordat ik het terrein af ga eerst bevestigen dat ik de clicker gebruik door de basis een keer door te lopen.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:20

Als je paard weer boos word, zeg met een rustige toon 'Hoo''en probeer je pony even te aaien en blijf zelf ook rustig.

Wees consuqeunt tegen over je paard en laat zien dat jij de baas bent. Dat ze naar jou hoort te luisteren, en niet naar haar zelf. Paard moet naast jou lopen, niet trekken, bijten of andere aandacht trek dingen. Mijn Shetlander weet wanneer het genoeg is, 1 keer spelen is leuk. Maar dan word het serieus. Hij mag dan ook niet tegen werken. Houd ze nog niet op, en heb je de laatste waarschuwing gegeven, dan zoals @VisibreTeam al gezegd heeft, zweep voor neus. Want ze moet echt naar jou luisteren. Want ieder paard kan vrijheidsdressuur doen, en naar z'n baas luisteren.
Het klinkt heel streng wat ik zeg over de zweep, maar een paard moet luisteren. Voor je eigen veiligheid.

En hoe gaat het nu?
Gaat het beter?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:01

Ik heb ook heel wat maanden/jaren gerevalideerd inderdaad, daarom wilde ik het ook gewoon voor elkaar krijgen. Maar blijkbaar dacht mijn opgewonden standje daar anders over :+

Probeer het anders eerst korter en plak er dan steeds 5 minuten bij. Dan sluit je het tenminste goed af zonder stress.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 08:58

@Mandy daar zit denk ik het probleem. Als ik haar een zweep voor haar neus hou dan komt ze zowat omhoog. Ze was een klein beetje kopschuw toen ze bij mij kwam. Een hoofdstel indoen alleen al was een hel en kwam ze zowat omhoog. Nu is het over en mag ik zelfs haar oren vasthouden. Dit heeft echt heel lang geduurd en ik ben bang dat als ik haar nu weer een zweep voor haar neus ga houden, ik weer dit in de hand ga werken.

@Sizzle steeds 5 minuten erbij is denk ik wel verstandig. Ik was zelf op een gegeven moment ook moe en dan kan ik ook niet meer consequent zijn. Door kortere stukjes wordt ik zelf ook minder moe.

Gister had ik rijles, dus vandaag ga ik het weer proberen. Een kleiner stukje en dan consequent blijven.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:08

Ik zou de optie van Sizzle inderdaad even proberen, eerst eventjes rustig aan. 5 minutjes ;)

Dan zou ik eerst proberen met een rustige toon 'hoo' en eventjes proberen te aaien en rustig tegen je paard
praten. Fluisteren 'Rustig maar' of wat je meestal doet. Tja, als het niet anders is, moet je het toch gaan doen. Maar probeer eerst maar is andere opties :) Dus rustig en 5 minutjes ;) Succes

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:06

Gister ging een beetje de mist in, dus ik hoop dat het vandaag gaat lukken. Mijn nichtje gaat mee met haar verzorgpony en die is altijd heeeeeeeeeeeeeeel relaxed. Ik hoop dat ze er wat van over neemt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:44

*\o/* vandaag ging het echt een heel stuk beter. Een klein stukje gedaan en consequent stil zetten, rust en dan weer doorstappen. Aan het eind van de wandeling, het stuk naar huis waar ze het meest druk is heb ik haar aan het werk gezet door haar gelijk met mij te laten stappen, als ik mijn linkerbeen naar voren zet moet zij dat ook doen als ik mijn rechterbeen naar voren zet moet ze dat ook doen op hetzelfde tempo, enz.... Werd ze heel gefocused van :D

Dank voor de tips allemaal het heeft echt geholpen *D

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 20:37

Fijn om te horen :)
Veel succes verder ;)