Even een stukje uitleg als achtergrond. Ik heb een Gelderse Tuigpaardmerrie van 11jaar. Begin juli is ze behandeld in het UMC Utrecht aan een hartritme stoornis. Daarna is ze een periode op rust geweest, maar ik merkte dat ze zich verveelde en eigenlijk iets nodig had om te doen. Omdat ik toch rustig aan moest doen ben ik met haar gaan clickeren en VDen, daarnaast ben ik veel grondwerk gaan doen als in longeren en NH spelletjes (volgen, etc.).
Omdat dat allemaal goed ging en de basis er goed in zat vond ik het een leuk idee om buiten te gaan wandelen in het bos aan de hand. Nu weet ik dat mij paard een binnenvetter is en spanning opbouwt. De eerste 20 minuten gingen redelijk, alles was interessant, maar af en toe stilstaan en oefeningen vragen aan haar werd het beter van.
Na die 20 minuten had ze het wel gezien en begon ze steeds voor me uit te lopen, overal van te schrikken, en zich volledig van de stress op te pompen. Nu ben ik redelijk sterk, maar een paard van bijna 600kg gaat me echt niet lukken om rustig te houden. Haar dingen vragen als achterwaarts, wijken voor druk of jambette komen niet meer binnen en ze stoomt gewoon door, alsof we de weg kwijt zijn en niet meer thuis komen.
Normaal trainen we altijd endurance in het zelfde bos en op dezelfde paden. Mijn nichtje was mee met haar verzorgpony die ze ook gewoon kent en als ik alleen ben doet ze hetzelfde.
Mijn vraag aan jullie wat kan ik hier aan doen?
Thnx en respect voor het lezen van het verhaal