[AR] Heel wat vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Heel wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 12:31

Ik heb een 8 jarige ruin die wegens artrose in de hals niet meer bereden kan worden. Hij kan de druk van een zadel en ruiter niet verdragen.
Daarom dacht ik om met hem te gaan mennen. Maar buiten 1 x met een koetsje gereden te hebben (met een paard dat de weg zelf al wist..) heb ik totaal geen ervaring met mennen! Daarom hier wat vragen..
1) Zou het fysiek mogelijk zijn? maw: staat er veel druk op die 'singel'?
2) Trekt het paard het gewicht met zijn borst of op die 'singel'?
3) Is het niet te laat om hem nu nog te beleren voor de koets?

Hij staat momenteel met pensioen op een weide, dus een plek om hem wat te leren heb ik al..

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:43

Het eerste wat in mij opkomt is; Wat zegt de DA?

Wij kunnen moeilijk vanaf deze kant zien hoe ernstig de atrose voor je paard is. En ik vraag mij af, als hij ruiter en zadel druk niet aankunt bij atrose in zijn hals, waar ligt dat dan aan? Want bij het mennen gebruik je de hals spieren ook...

Te laat om te beleren is het denk ik zeker niet! Hulp inschakelen en dan komt dat vast goed...

Het paard trekt door middel van het borst-tuig, wat jij de singel noemt denk ik...

Of het fysiek mogelijk is kan ik niet zeggen, maar er zal continu een druk staan op het borsttuig, als de wagen eenmaal rolt wordt de druk minder.

JoyCiej007

Re: Heel wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:51

Goh, was zeer recent ook nog een topic van iemand met een paard met lichamelijke problemen, die ook vroeg: 'kan m'n paard dan wel probleemloos zonder klachten voor de wagen?'.

Bokt is toch geen DA?? Ik zou zeggen; overleg het éérst met je DA.

Paard trekt wagen idd met z'n borst. Tenminste, als jij het tuig goed afstelt. Het 'gevaar' bij een 2wieler/sulky bestaat dat deze niet goed in evenwicht/balans is versteld, en dat paard nog klappen op z'n rug krijgt. Als je met een 2wieler/sulky gaat rijden moet je dit dus echt goed laten afstellen.

Ook oudere paarden kunnen nog prima beleerd/omgeschoold worden. Ga er echter niet zelf mee aan het prutsen, aangezien je er geen ervaring mee hebt.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:34

hij heeft 2 halswervels die aangetast zijn door een trauma. Hij heeft er geen last van zolang er geen zadel of longeersingel aangespannen wordt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:44

Nogmaals; waar is de DA in dit verhaal?!

Hoe moeilijk is het om je DA op te bellen en te vragen: 'u weet hoe het zit met mijn paard x die zus en zo heeft. Denkt u dat ik hem evt. wel voor de wagen zou kunnen rijden, gezien zijn aandoening?'.

Oh, en denk er aan dat een borsttuig toch echt bestaat uit een halsriem, waar dus net zo goed druk op komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:41

In principe trekken ze het gewicht met hun borst, echter zit de motor nog altijd aan de achterkant!
Het is belangrijk dat het tuig goed past.
Persoonlijk zou ik liever voor een 4 wielig wagentje gaan wat licht loopt, het is stabieler en makkelijker in balans te krijgen naar mijn idee.
De borst van het tuig heeft ook een gedeelte wat over de hals heen loopt, welke wervels zijn aangetast? Zit het hoog in de hals of juist meer bij de schoft?

Laat je paard beleren bij een vertrouwd iemand, die rekening kan houden met de artrose.
Maar ook vraag het aan je dierenarts, die kent je paard en kan je zeker antwoord hierop geven!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:33

Natuurlijk ga ik niet zonder overleg met de DA daaraan beginnen!
De artrose zit meer omhoog. Maar de druk van een aangespannen singel kan hij niet verdragen dus ik denk dat het verhaal hier al eindigt.
Daarom bel ik dus niet onmiddellijk mijn DA. Als ik hier al teweten kan komen dat mijn paard een deel van het tuig niet zal kunnen verdragen, dan hoef ik ook geen consult te betalen.

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:45

Als het puur om het aanspannen van de singel gaat

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:56

Tichla schreef:
Als het puur om het aanspannen van de singel gaat

? Wat bedoel je?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:07

Zou zeker DA even bellen en navragen.
Die weet wat het probleem van je paard precies is.
Waar in hals arthrose? Is alleen zadel het probleem of ook inbuigen van hals en hoofd/hals houding?
Kan me namelijk voorstellen dat dat net zo goed probleem kan zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:34

Aan mentuig zit net zo goed een singel als aan een zadel.

2 zelfs, de binnen- en de buitensingel. En alhoewel die net zó strak worden aangetrokken als een singel van een zadel, moeten ze wel 'vast' bevestigd worden.

Aangezien mennen zonder schoftje niet gaat, en jou paard kan een vastgemaakte singel niet verdragen vanwege de artrose, tsja dan houd het al snel op lijkt me.

Tichla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:38

Sorry, even verbindingsprobleempjes:
Als het puur om het aanspannen van de singel gaat, deze hoeft met mennen veel minder strak dan onder het zadel (hoeft alleen lamoen op zijn plaats te houden). Mijn singel van het schoftje zit altijd heel losjes, mijn paard kan ook geen vaste singel verdragen.
Overleg inderdaad met je da waar het probleem precies zit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:41

Mee eens met Tichla, ik heb de singel van het schoftje ook minder strak dan de singel van mijn zadel.
Kan je niet eens met iemand samen een tuig passen? Dan kan je kijken wat je paard doet met een schoftje om...
Hoe deed je dat voorheen dan met rijden?

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 19:21

Enkel de druk van het zadel is een probleem. Er is uitgebreid onderzoek geweest in de kliniek dus wat het probleem is weten we maar al te goed.

Voorheen ging rijden goed, tot hij in verzet ging. DA laten komen, dan fysio 2 x, maar zonder resultaat. Dus doorgegaan naar de kliniek, onderzocht en foto's en echo gemaakt. Rijden ging dus niet meer.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:05

Waarvoor dient dat lamoen?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:45

Lamoen zit aan de wagen en is zeg maar je stuur. Het lamoen draagt of trekt niets. (als je alles goed hebt afgesteld)
De wagen wordt getrokken door het borsttuig dat met een riem om de hals van het paard zit.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 22:06

Dus dan staat er geen druk op? Dan moet de singel in principe ook niet spannen lijkt me..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:14

Singel gaat gewoon 'vast' niet zo strak als een zadel.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 22:49

Dan zou het eventueel met een wol of gel eronder wel gaan voor mijn paard.. Ik heb iemand in de buurt gevonden die me wilt helpen dus dan kan ik aan de gang :D

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:54

Heel veel succes en let goed op wat je paardje aangeeft! :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 11:23

Hij geeft duidelijk aan wanneer hij last heeft (lees bokken en steigeren) dus we weten binnen de seconde wanneer we moeten stoppen

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:52

je zou een neopireen onderlegger er onder kunnen doen zilco heeft ze ook nog in diverse kleuren !!
ik denk echter als ik t verhaal lees dat er met tt tuig te veel belasting op hals en schoft komt
maarja je kan t altijd poberen toch ,hou ons op de hoogte van je vorderingen
succes