Lange lijnen, bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Lange lijnen, bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 14:12

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn Shetlander gaan beleren voor de slee/wagen. Nu wil ik eerst beginnen met aan de lange lijnen de commando's en zo gaan leren, plus het er achter lopen, etc.

Nu heb ik al een heel aantal keer een bitje in gedaan (verschillende), maar hij accepteert m met geen mogelijkheid (en dan ben ik er nog niks aangekomen). Wanneer hij het bitje in heeft (bij alle soorten en maten), doet hij zijn mond wijd open en dat blijft hij doen tot het bit weer uit zijn mond is.

Nu vind ik het niet eerlijk om zijn mond met een neusriem dicht te gaan snoeren. Dus was ik gaan longeren op een touwhalster, hier reageert hij erg fijn op.

Waarmee kan ik met hem aan de lange lijnen gaan beginnen. Een bit wil niet en een touwhalster lijkt mij erg schuiven plus je kan de lijnen alleen aan de onder kant vast maken?

Bitloze hoofdstellen zijn hier niet zo gewoon en zeker niet in zijn maatje.

Wie heeft er een idee/oplossing voor "ons" probleem (eigenlijk de mijne, haha. Hij zal t niet als probleem zien).

_PatriciaH

Re: Lange lijnen, bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:16

Misschien heeft hij last van zijn tanden? Anders toch een bitloos hoofdstelletje bestellen via internet....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 14:18

Hij heeft geen last van zijn tanden.
Via internet bestellen ga ik niet doen, ben ik een godsvermogen kwijt aan verzendkosten en weet ik nog niet of het bij hem wel werkt. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:19

Kaptoom :) heb die van mij bij Lusitana op bokt vandaan, wie weet kunnen die ook met de post naar zweden.

Mag ik vragen welke bitjes je hebt geprobeerd?
Mijn merrie (inmiddels verkocht) deed het in het begin ook heel erg. Heb er toen een paar weken een sperriempje omgehad, gewoon zo losjes dat hij net niet van haar snoetje gleed. En dat heeft fijn gewerkt. Daarna kon ie ook gewoon afblijven en hield ze haar mond netjes dicht :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 14:24

Hebben ze kaptoom in Shet maat? Dan ga ik daar eens naar kijken, hier hebben ze wel verschillende soorten van kaptoom. Bedankt! Ze kunnen inderdaad met de post mee (maar dat kost al snel rond de 25 euro en dat vind ik zonde als ik niet weet of ik er verder mee kom).

Ik heb geprobeerd, water en bus trensen, enkel en dubbel gebroken. Verschillende diktes en 1 men bitje (omdat die een dun ongebroken mond stukje had). Bij allemaal reageerde hij hetzelfde. Ik heb nu inderdaad ook geen neusriem om, misschien eens kijken of dat werkt alleen vast maken zonder dicht te snoeren.

Het kijkt zo gemeen, dat mondje wagen wijd open (alsof je enorm hard trekt).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:29

Heb je zowel dunnere als dikkere bitten geprobeerd en is dit echt de allereerste keer dat je pony een bitje in heeft?
Het is vrij logisch dat ze er even goed aan moeten wennen. Mijn keus zou (als het bit goed past en pony geen last van gebit heeft!!) inlaten tot hij ontspant en accepteerd, op dat moment bitje direct uitdoen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:31

Ik heb er eentje bij haar (lusitana @ bokt) laten maken, op maat.
Afbeelding

I know :) ze zijn enorm zielig als je het hun vraagt. Je hoeft de bekkies ook neit dicht te snoeren, gewoon normaal vastmaken zodat ze wat tegendruk voelen als ze hun mond open doen.
Ik heb nu myler bitjes voor mijn merries waar ze het erg goed op doen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 14:38

ijssnuiver schreef:
Heb je zowel dunnere als dikkere bitten geprobeerd en is dit echt de allereerste keer dat je pony een bitje in heeft?
Het is vrij logisch dat ze er even goed aan moeten wennen. Mijn keus zou (als het bit goed past en pony geen last van gebit heeft!!) inlaten tot hij ontspant en accepteerd, op dat moment bitje direct uitdoen.

Ja verschillende maten en diktes geprobeerd. Vorig jaar heeft hij ook bij mij een bitje in gehad, zelfde reacties. Daarvoor nooit eerder. Vorige jaar besloten dit jaar maar weer te proberen ook omdat ie nog jong zat is, maar ik kan zijn bitje uren in laten hij blijft zijn mond open houden. Ook geprobeerd wat te laten eten, dat pakt ie amper aan (en dat voor een Shet).

Hij heeft zeker geen last van zijn tandjes.

Die ziet er goed uit Evelli, ga ik toch eens over nadenken dan. Eerst even kijken of ik hier in de buurt wat kan vinden, blijf de verzendkosten gewoon aardig hoog vinden. :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:42

ik heb hetzelfde probleem. mede omdat hij een klein mondje heeft en enorm weinig ruimte heeft kan hij niet lekker voor de kar lopen. heb ook nog geen geschikt hoofdstel gevonden ( mede omdat zijn maat tussen mini en shet inzit) mij lijkt een sidepull wel het beste bitloze systeem.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:46

Ideal heeft fijne hoofdstelletjes voor het mennen (met en zonder kleppen) die vrij goed verstelbaar zijn (en heerlijk soepel leer) die hebben ook een bitloze neusriem geloof ik.

Mijn merries hebben 8,5 en 9 als bitmaat. Het enige bitje waar ze het fijn op doen is een Myler. Die zijn mooi dun, dubbelgebroken (kan niet doorklappen, dan wordt het een "stangetje") Heb er net weer een aantal besteld via Ebay.
Heb ook altijd de ellende dat alles te klein is, niet past of niet lekker zit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:48

Quir schreef:
ijssnuiver schreef:

Ja verschillende maten en diktes geprobeerd. Vorig jaar heeft hij ook bij mij een bitje in gehad, zelfde reacties. Daarvoor nooit eerder. Vorige jaar besloten dit jaar maar weer te proberen ook omdat ie nog jong zat is, maar ik kan zijn bitje uren in laten hij blijft zijn mond open houden. Ook geprobeerd wat te laten eten, dat pakt ie amper aan (en dat voor een Shet).

Hij heeft zeker geen last van zijn tandjes.

Die ziet er goed uit Evelli, ga ik toch eens over nadenken dan. Eerst even kijken of ik hier in de buurt wat kan vinden, blijf de verzendkosten gewoon aardig hoog vinden. :)

En als je gewoon aan het werk gaat? Dus even touwhalster oid eronder, lijn daaraan en iets richting grondwerk doen? Even afleiding zoeken zonder dat je aan het bit komt?

Mijn pony ging heel idioot doen met zijn mond, leerbitje in voor de eerste keer. Daar ben ik mee gaan loswerken en grondwerk daaraan gekoppeld en doordat we aan het werk gingen, vergat hij het bit ook.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 15:37

Zelfs dat heb ik ook al geprobeerd, gewoon alleen bitje in en halster er onder. Hij blijft het alleen doen. Ook na verschillende keren.

Ideal wordt hier ook verkocht, dus daar kan ik dan ook eens naar kijken. Ben inderdaad ook voor sidepull.

Bitje wat hem het mooiste past is een dun watertrensje enkel gebroken (ik geloof 8,5), maar hij doet toch zijn mond weer wijd open. Net geprobeerd wat met touwhalster te sturen, maar dat lukt echt niet. Hihi.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:50

Apart!

Maar desondanks, bitloos is ook prima. Ik doe beide!
Sturen op een touwhalster zal ook enige oefening vergen, tis een stukje wijken voor druk en dat moet je paard even gaan snappen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:27

Mijn shet had dit ook, en bitloos was de rem zoek.. :o
onder het zadel dan.. :=

en ik heb nu een onderlegbitje werkt prima!
ik heb hem toen altijd gereden met een sidepull.