[AR] Welsh A Roos @ Horse Driving Bussloo *FILMPJES!*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Welsh A Roos @ Horse Driving Bussloo *FILMPJES!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 22:43

Afgelopen zondag 26 augustus hebben we Horse Driving Bussloo gereden. Vorig jaar was het helaas afgelast vanwege het slechte weer voorafgaand aan de wedstrijd.
Dit jaar was het weer helaas ook niet super..... er zijn een paar flinke stortbuien geweest, maar gelukkig was het af en toe ook wel droog.

De lichtogen heb ik toch een gaatje omhoog gehesen. Had nog een gat gekund, ware het niet dat ik die ooit scheef heb geprikt, dus dat maar even niet gedaan. Laat ik nog wel even aanpassen.

Van de dressuur helaas geen foto's/filmpjes. Misschien maar beter ook, want dat heb ik flink verprutst eigenlijk ;( Ik kon voor 't eerst de letters niet goed lezen, en raakte daardoor een beetje in 'paniek'. Ik heb een bril voor veraf maar gebruik 'm nooit in de dressuur, ging altijd prima. Nu dus niet (meer). Daarnaast was Roos erg heet en sterk, die had echt zoiets van 'jáaa gassen! kom maar op met de marathon!'. Ze sprong vanuit halthouden zelfs paar x bijna in galop aan en was niet lekker te sturen. Ook waren er van mijn kant veel fouten.
We zijn geen dressuurwonders, maar we hadden zéker beter kunnen rijden. Een mooi leermoment, en ik ben nu nog meer gemotiveerd om flink te sleutelen aan de dressuur.

De vaardigheid heb ik werkelijk héerlijk gereden. Roos werkte super mee, heel wendbaar op kleine signalen en ik kon haar heel makkelijk weer terugnemen in draf, of even laten vertrekken. Ik weet uit ervaring dat de tijden hier altijd érrug scherp staan in de vaardigheid. Helaas stond de tijd niet in het boekje of in de papieren en heb ik te laat naar de tijd gevraagd (die ik dus ook niet wist toen ik ging rijden). Volgens de ringmeester zou ik prima binnen de tijd moeten kunnen blijven.
Dus niet...... -O- Toegestane tijd bleek 139 sec. en ik maakte er 158 sec. van, wat ons 10 strafpunten wegens tijdsoverschrijding opleverde. Wel waren we foutloos, en daar gaan we toch altijd voor. :j Liever correct gereden, dan gassen en weliswaar binnen de tijd, maar ballen er af. Ik heb toch best redelijk doorgereden, dus jammer van de tijdsoverschrijding.

Filmpje Vaardigheid: (ook in HD beschikbaar)

Uiteindelijk waren er over alle deelnemers maar 2 combinaties die foutloos binnen de tijd zijn gebleven. Mijns inziens wel degelijk een reden om de tijd íets ruimer te zetten.

Daarna was het tijd voor actie: de marathon. Het A-traject (draf) en het D-traject (stap) vormden geen probleem; daar waren de tijden juist zó ruim, dat ik Roos meerdere malen echt moest inhouden om niet vóór de minimum tijd binnen te komen. En dat terwijl ze héel relaxt een rustig drafje deed. Tijdens het A-traject nog een gigantische hoosbui over ons heen gekregen, alles zeiknat. Was wat minder -O-

In de marathon heeft Roos het weer súper gedaan. Wat was ze fijn te sturen! Ik reed nu met een sperriempje, omdat ze de vorige keer uit heetheid nog wel eens de tong over het bit wilde gooien. Dat heeft ze nu dus niet gedaan. Uiteraard wordt er gekeken naar een andere oplossing (bit met tongboog bijv.). Ze reageerde supersnel op mijn hulpen, dacht en werkte goed mee en had zelf vréselijke lol :j Ben helemaal trots op m'n meisje <3

Fotograaf Koen v. Blijderveen heeft nog wat foto's van ons gemaakt in Hindernis 3, waar ik héel erg blij mee ben.
Voor meer foto's van Horse Driving Bussloo, zie http://www.van-blijderveen.nl/webshop

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. :') _O- 2 héle geconcentreerde koppies _O- :')
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

De vriend van mijn groom heeft met z'n mobiel nog wat foto's van H4, de Waterbak + Brug gemaakt :D

7.
Afbeelding

8. Door de B, linksom naar C en dan de brug op
Afbeelding

9. Nogmaals door het water, naar E
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Draaien om E, weer door 't water naar F
Afbeelding

12. En nog 1 van Hindernis 6, de meest lastige hindernis
Afbeelding

13. Deze vond ik nog van een 'onbekende fotograaf'. Ziet er heel maf uit :+
Afbeelding

En dan, de filmpjes :D Mijn vriend was zo lief om ons in iedere hindernis te filmen _/-\o_
Het is voor mij erg leuk om eens te zien hoe 't er vanaf de 'zijkant' uit ziet. Daarnaast is het erg grappig om het commentaar van de speaker te horen, hoor je natuurlijk zelf niets van als je zelf aan 't rijden bent. 'De aanspanning met de héuuule vlotte pony '. 'Prachtig groomwerk achterop de wagen'. 'Groom geeft Joyce schouderklopje; goed gedaan!'. _O-

Het was alleen wel soms wat glad op het natte gras. Ondanks dat Roos geen ijzers onder heeft, voelde ik haar toch af en toe een beetje glijden en dat vind ik dan ook lastiger sturen.

Alle filmpjes zijn ook in HD beschikbaar.

Hindernis 1: lange lijnen, je moest vrijwel steeds omheen dus veel vaart maken.

Hindernis 2: Zo simpel, A t/m D achter elkaar zonder te wenden. Bij 't aanrijden liep er alleen wat publiek in de weg :+

Hindernis 3: Leek heel erg op Hindernis 6 en was dus even vergeten dat we rechtsom moesten starten, stom stom! Gelukkig heeft mijn lieve SuperGroom Mirjam _/-\o_ mij gered. Wel zonde van de sec. die toch doortikken, want ik wist hem best wel! |o

Hindernis 4: De waterbak + brug. Bij 't verkennen bleek de brug al érrug glad, er werd ook voor gewaarschuwd. Uiteindelijk bleek wel dat er gestrooid werd, ons was eerst verteld dat dat niet zou gebeuren dus zijn wij vrij rustig de brug op en vooral af gegaan.
Bij 't aanrijden had ik even een black-out, terwijl ik die hindernis wel kon drómen! Zo stom! Moest meteen door 't water naar A, maar daar schoot ik gewoon voorbij?! :? 8)7 Waarop ik wéér gered werd door m'n supergroom :o die riep: ' LINKS!!!! GEK!!!' :') _O- Vervolgens had ik te weinig snelheid om echt hard door 't water te gaan, wat wel nodig was want het was heel diep. Dus Roos moest extra aantrekken om 't water weer uit te komen en dat vond ik beetje sneu voor haar :(:) Dus flinke aanmoedigingen voor Roos van mij en groom.

Hindernis 5: Erg leuke. Stervorm met in 't midden een betonnen ring met een klein waterfonteintje. Roos keek er niet naar (te gefocust) maar toen ik haar na de wedstrijd nog ff aan de hand mee nam wandelen en langs het fonteintje in deze hindernis ging, vond ze het ineens vréselijk eng. :') _O- Dat wist ik van te voren, haha. Hier had ik eigenlijk best wat korter/scherper kunnen wenden.

Hindernis 6: Lastigste hindernis, beetje doolhof-effect. íets te ver doorschieten na A en je zat meteen in de E, en zo nog een paar van die 'geintjes'. Alhoewel Roos nog energie voor 10 had, hebben we hier bewust rustiger aan gereden, ik was niet van plan om in H6 nog ff een D'tje te gaan rijden, dat zou zonde zijn. Dacht 'm wel te weten, maar ook hier weer hulp van groomlief nodig gehad. En in Schalkhaar wist ik alles nog zo goed te onthouden ^) Ze werd hier wel wat sterk.

En toen was 't alweer voorbij. Roos had er echter nog geen genoeg van; toen we in een rustig drafje richting Finish E gingen, sprong ze in galop aan en wilde vervolgens weer naar rechts, naar het traject wat tussen de hindernissen loopt. :+

Helaas heeft de verprutste dressuurproef ons de top 3 klassering gekost; hadden we een redelijke, degelijke dressuurproef gereden, dan waren we 2e of 3e geworden. Nu pakten we nét buiten de prijzen met een 5e plaats van de 16 binnen onze klasse, met slechts 2 puntjes verschil met de nr. 4. Maar ach, ik ben super tevreden en ik heb héerlijk gereden (op de dressuurproef na dan). Was een erg geslaagde dag met weer veel leermomenten, waar ik zeker verder mee aan de slag ga :j

Alle dank aan mijn lieve SuperGroom Mirjam Afbeelding _/-\o_

Letsdunit

Re: Welsh A Roos @ Horse Driving Bussloo *FILMPJES!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:51

Ziet er leuk uit ! Zal Bussloo ook op mijn lijstje zetten voor volgend jaar.
Ik zie wel vaker dat de marathon toppers wat minder presteren in de dressuur.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 23:02

Is een mooie wedstrijd :j Alleen vraag ik me soms af waarom het water daar altijd zo diep moet...... 't heeft totaal geen meerwaarde, die van jou zouden er bijna in kunnen zwemmen :(:)

Klopt, daar heb ik dus 'geen zin in', dat het een super marathonpony wordt maar in de dressuur te heet. Thuis is Roos best fijn dressuurmatig te rijden, ze heeft er wel gevoel voor zeg maar. In de hindernissen springt ze nu nl. ook wel eens zelf over in galop, draait soms halve 'pirouetten' dat ik extra scherp kan wenden. Het merendeel qua fouten in de dressuur ligt echter vooral aan mij, vooral in deze wedstrijd. Daarnaast zijn we nog niet zo heel lang bezig met serieus dressuurmatig trainen, omdat ik eerst km's wilde maken. Het is ook lastig, omdat ik zelf geen bak tot beschikking heb. Ik kan wel in mijn wei rijden maar die is vaak te nat, en is door de helft gedeeld met een vaste omheining dus is vrij smal.

Ik train dan wel eens op een veldje bij mij in de buurt, dan pas ik goed op dat ik het niet stuk rijdt. Maar er is hier niets in de buurt waar ik een 40 x 80 baan zou kunnen uitzetten om een proefje te oefenen. Misschien dan toch eens een bak afhuren ergens.

Hier stond ze krap een maandje voor de wagen:
Afbeelding

En dat was geen 'momentopname'. Ze kán het dus wel. We moeten er alleen meer en beter aan werken. En ik moet haar beter begeleiden. Als ik haar in Bussloo wat langer en serieuzer had los gereden, denk ik dat ze wel wat minder heet en sterk zou zijn. Ze heeft het 'geintje' van wedstrijden en vooral de marathon nu wel door.... Nu nog doorkrijgen dat ze eerst netjes dressuur moet rijden en dáarna mag knallen in de hindernissen. :+
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 28-08-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:06

Ach je kunt niet in alles goed zijn, zolang je de punten maar ophaalt in de marathon. Hoewel het natuurlijk makkelijker is alvast wat goede punten bij elkaar te halen.
Zal mijn dames zwembandjes omdoen :')
Waarom heb je eigenlijk haar staart zo opgebonden ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 23:12

Toch is dat wel mijn 'doel' om naartoe te werken, wil haar ook gewoon fijn dressuurmatig kunnen rijden op wedstrijd in de proef. Vind ik ook belangrijk, je kan wel willen knallen in de hindernissen, maar dressuur is de basis van alles. En ik wil niet van die heethoofden die bijv. niet normaal kunnen stappen maar alleen maar willen gassen. Jury vond haar tijdens de dressuur ook veels te gespannen. Was ook zo. Terwijl ze tijdens de vaardigheid al dressuurmatig ook een stuk beter liep en véel beter te sturen was.

Edit:
Staart opgebonden........ ehm madame die zwiept constant met haar staart als ik wat zeg, doet ze altijd al. En dan wil ze de leidsels nog wel 'ns vangen.
Heb nu een verlengde culeron, maar zelfs dan weet ze nog 3/4 van de staart door het onderste riempje heen te werken (die ik vrij strak heb) en dan kan het haar alsnog lukken. Dus in de marathon naast verlengde culeron, ook vlecht in de staart en die half omhoog geslagen en met tape losjes vastgezet, dan lukt het haar niet meer.

En ze zit wel 'ns vast met haar staart in de paniekhaken van de strengen. Ik wil niet dat die los gaan schieten.......

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:26

Ziet er goed uit Joyce! Heb je klein stukje gezien in de vaardigheid, Roos is stoer!
Ik riep je nog terwijl je roos aant uitstappen ad hand was maar je hoorde me niet _O- (zat op wagen voor a traject)

Vaardigheid tijd staat vaak krap op sgmw's :j maar voor oefen mochten ze het wel wat minder krap zetten idd.

Kan de filmpjes helaas nu niet zien doe ik morgen ff maar foto's zien er leuk uit! :D

H6 was idd tricky! Ik had daar fout poortje _O- was nu 7e, anders 4e, en A traject fout gereden (zoals veel, oeps! _O- ).... als ik die goed had gereden was ik 3e _O-
Maar was wel leuke wedstrijd, volgend jaar met tweespan toch wel weer haha.

Edit: ff filmpjes gekeken, idd kun je wat korter wenden overal, maar dat leren jullie beide vanzelf! Roos trekt mooi door!
Zoals bij H2, had je veel kortere lijnen kunnen rijden, plus schuin door de poorten (zie: http://youtu.be/E6cInTBuNsA ) dat scheelt je heel veel secondes.
Maar ze pakt lekker aan!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:53

Leuk topic, ook leuk om jullie alsnog te zien rijden!

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:10

Gave pony, ik heb jullie niet zien rijden, alleen zien lopen met verkennen ;)
Jammer van je dressur maar wou dat de mijne zo goed aanpakte in de marathon.
Gefeliciteerd met je resultaat!

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:24

Wat een leuke filmpjes en wat een super pony heb je zeg.

Super zoals jullie haaar aanmoedigen. Echt leuk !!!!!

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:05

Ik heb in ieder geval genoten Joyce :D Nu nog "even" hard werken aan dressuur en dan komt het helemaal genoeg. Mijn vader zei me gister zelfs nog: Uh mirjam ja ik weet niets van dat mennen hoor maar lijkt me wel een fanatiek paardje die mee denkt en het liefst zo snel mogelijk instructies opvolgt. Haha moest er wel om lachen want dat is wel hoe Roos is in de marathon: Bloed fanatiek hehe :P

Edit: die foto van onze gezichten :') Lijkt alsof jij met grote verschrikte ogen zit en ik tegen het kwade aan ben/of er helemaal geen zin in heb _O- Maar goed weet dat ik altijd chagerijnig kijk als ik geconcentreerd ben, maar dan zit mijn gezicht gewoon lekker :P

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:28

Super gaaf,om jaloers op te worden!!!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:37

Nog wel een tipje voor je Mirjam: Hangen. :D
Kont over de rand en echt gaan hangen. Vooral in bochten in galop, geeft de wagen meer stabiliteit, nu je staat blijft er aan beide kanten nog gewicht, nu gaat roos gelukkig nog niet voluit, maar dat komt vanzelf wel dat je het hangen wel echt nodig hebt.
Drafjes kun je nog blijven staan en leunen, daar is het nog niet nodig :j
(Zie: http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... nen2-1.jpg )

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:05

Bedankt voor de tip :) Vind ik zelf nog erg lastig. Zit altijd te klungelen om over te pakken en daarnaast zijn mijn schouders heel slecht dus vandaar dat ik het gewicht dan op mijn benen gooi. Maar moet maar eens flink oefenen :D (en de fysio oefeningen voor mijn schouders oppakken.......)

edit: daarnaast weet ik trouwens ook nooit zo goed waar ik die andere hand moet laten omdat aan de achterkant niet nog een extra greep zit zeg maar. Um hoe leg ik dat uit.... Als ik bijvoorbeeld rechts ga hangen kan ik met rechts 'achter de bok' vast pakken bij die greep maar dan weet ik niet wat ik met links moet. Ik kan zeg maar echt niet met al mijn kracht aan 1 schouder hangen of zit ik nou moeilijk te denken?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:40

Ja dat is bij haar wagen lastig dat ie geen groom grepen heeft.
Wat ik ook bij mn eigen wagen doe als ik eens achterop hang is gewoon 2 handen aan de groombeugel hangen :j

En het is ook niet gemakkelijk hoor als groom zijnde, het vergt inspanning en best kracht om snel van de ene naar de andere kant te gaan (ik heb slappe benen dus heel moeilijk om snel op te staan en de andere kant op te springen haha) maar dat leer je snel genoeg :j

Wat je ook kan doen, bijv als je rechts zit, je linkerhand aan de groombeugel achter de stoel, en rechterhand aan die beugel die naast joyce's stoel zit. Doet mijn groom ook nog wel eens, zal eens kijken of ik foto kan vinden.
Edit: Zoals je hier ziet: (Hij moet alleen zn kont iets verder over de rand gooien. :P )
http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... 42D21E.jpg

Of 2 handen aan de beugel, doet mijn vaste groom graag, aangezien die ook nog mijn mengordel vast heeft
http://i210.photobucket.com/albums/bb19 ... 94C44F.jpg

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:49

ah zo ja :)* Volgens mij heb ik dat ook geprobeerd bij marathon in voorst, maar daar ben ik nog niet zo snel is (of te wel : niet snel genoeg haha). Joyce heeft het er wel eens over gehad om een extra beugel erbij te laten plaatsen maar ik zal eens kijken of het wat kan worden met oefenen en veel krachttraining doen voor schouders :)

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:03

dat ziet er weer goet uit met roos
topie

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:44

Gave foto's meiden, roosje heeft er zin in! Het is toch ook zo'n lekker dier!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:02

Leuk om je filmpjes te zien :) Knappe combinatie zo.

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:30

Wat een onwijs gave foto's en filmpjes! Fijn dier volgens mij, met een werkwillig karakter! En jullie moedigen haar zo heerlijk aan!! SUPER! +:)+
Krijg al helemaal de kriebels om mn kleine Dino te gaan beleren en zéker als ik dit zie!!! :D