Is elk bit te gebruiken bij longeren met Pessoa?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Is elk bit te gebruiken bij longeren met Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:33

Zoals in mijn openings post staat, kan je met elk bit een Pessoa gebruiken?
Mijn verzorgster had haar laatst met haar stang in gelongeerd met Pessoa, en ik vroeg me af of dat ook mogelijk was? Eindelijk begon ze namelijk goed te lopen.

Welk bit gebruiken jullie?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:35

Alle bitten kunnen, maar of het zo vriendelijk is weet ik niet :=

Ik gebruik gewoon een enkelgebroken argentaan bustrens.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:36

Hoi, ik longeer ook vaak met pessoa. Ik vind een stang behoorlijk scherp en mij lijkt stelling vragen daarmee ook lastig. Ik doe het met een dubbelgebroken bitje. De longe haal ik door het bit heen naar de longeersingel om stelling te kunnen vragen. Ik moet zeggen dat ik het bit pas door haar mond trok toen ik haar op de binnenvolte wilde zetten... Ai... Paard had gelukkig geen kloofje er aan over gehouden maar ze schrok erg. Ik doe het nu met een kaptoom, bevalt stukken beter.
Als je het met bit doet en je vraagt veel stelling, zou ik het doen met een kneveltrens. Dat bit trek je minder door de mond dan een gewone trens.
Succes!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:37

grootse onzin natuurlijk om te longeren met een stang (of je bedoeld een ongebroken trens?)
longeren doe je gewoon met een ongebroken, enkel of dubbelgebroken trensje

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:38

ik gebruik gewoon het bit waarmee ik rijd, dus een dubbel gebroken watertrens.

ik zou nooit een pessoa bevestigen aan een bit met hefboomwerking. Het zou zelfs niet mogen gebruikt worden zonder trensbit erbij. Want aan een pessoa heb je constant contact en niet zoals in de reining losse teugels...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:39

qt_shetties schreef:
Mijn verzorgster had haar laatst met haar stang in gelongeerd met Pessoa, en ik vroeg me af of dat ook mogelijk was? Eindelijk begon ze namelijk goed te lopen.

Goed lopen, of in de krul getrokken lopen....??
Neem aan het laatste... aangezien je zegt stang en 'eindelijk'.

Gewoon je bit gebruiken waar je mee (dressuur) rijd. Ik gebruik gewoon mijn pony's myler bit waar ik haar ook op dressuur. (Al longeer ik liever met dubbele lijnen ipv pessoa)

Muppett schreef:
Als je het met bit doet en je vraagt veel stelling, zou ik het doen met een kneveltrens. Dat bit trek je minder door de mond dan een gewone trens.
Succes!

Je paard hoort netjes op de volte te lopen om jou , dus niet de bocht om te trekken, dus kneveltrens omdat je als longeur te hard trekt ben je fout bezig.
Dan kun je beter eerst het longeren gaan leren aan je paard met idd een kaptoom.

Muppett

Re: Is elk bit te gebruiken bij longeren met Pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:43

@MelanieB: klopt, maar soms moet je wel een keer doorkomen als hij de hoefslag niet af wil.

Ik denk dat longeren met bit uberhaupt niet handig is, het bit gaat snel scheef in de mond zitten waardoor het paard gaat kantelen / scheef gaat lopen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:46

Muppett schreef:
@MelanieB: klopt, maar soms moet je wel een keer doorkomen als hij de hoefslag niet af wil.

Ik denk dat longeren met bit uberhaupt niet handig is, het bit gaat snel scheef in de mond zitten waardoor het paard gaat kantelen / scheef gaat lopen.

Dan is je paard nog niet goed genoeg in het longeren als je zo hard moet doorkomen... Dus dan liever geen bit, pas als je paard goed luistert.

Bit en longeren is ideaal, vooral dubbele longeerlijn, zelf bepalen zoals je ohz doet, maar ook kunnen ontspannen, stelling vragen, enz. Dus juist ideaal.
Er zijn zoveel manieren om goed je paard los te werken tijdens het longeren, men weet alleen te weinig en is er vaak ietwat lui voor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:12

Ik zou alleen geen bit met een hefboomwerking gebruiken. Verder maakt het niet uit of het enkel, dubbel of ongebroken is. Gewoon gebruiken waarmee je ook dressuurmatig gaat rijden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:25

Met dubbele lijnen en bit vind ik persoonlijk minder fijn. Dan gaat mijn paard gauw met de kin op de borst. Met kaptoom doet ze dat niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:03

Ik ga met Angela mee. Gewoon een basisbit gebruiken (enkel-, dubbel- of ongebroken, bus-, water-, d- of kneveltrens) , geen hefboomwerking of ophaalwerking.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:51

HAR-->GVL