[AR] Iejoor's debuut als karrepeerd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa05

Iejoor's debuut als karrepeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 12:57

Iejoor is niet vaak ITP op Bokt, maar ik ben zó trots op hem dat ik dit graag aan jullie wil laten zien :)

Woensdag was het dan EINDELIJK zo ver. Pff, wat is ruim 2,5 jaar toch een lange tijd om te wachten. Aangezien ik hem vanaf 6 maanden oud heb.
Maar, Iejoor is nu oud genoeg, braaf genoeg, en stuurbaar genoeg haha.

Ik heb enorm veel met hem gewandeld in de tijd dat ik hem heb. Ik durf dus eigenlijk wel te zeggen dat hij voor 99% bomproof is. Van de week kwam een stuiterende lege aanhangwagen voorbij, hij keek nog niet eens op haha. Terwijl ik met mijn bijrijpaard dan allang in de sloot had gelegen.
Maandagavond ben ik met hem langs een kennis gelopen (in het tuig, en ik wandel er dan achter aan). Hij maakt zelf vele lange ritten met zijn haflinger en kar. Zijn koetsiersbewijs heeft hij al ruim 20jaar op zak, dus ervaring heeft hij wel haha. Daar aangekomen wilde hij ook wel eens de leidsels in handen nemen. Ik kreeg al direct te horen dat hij ontzettend goed luistert en dat er een goed stuur op zit.

Woensdag heb ik hem opgebeld, of hij me wilde helpen met Iejoor inspannen. En natuurlijk wilde hij dat! Dus 's avonds was het zo ver..

Ik ben dit karretje via Bokt aangekomen, wat een geluk! Je komt niet vaak een klein, licht karretje op vier wielen tegen. Van sulky's ben ik niet zo'n fan, dus ik ben enorm blij met dit beginners karretje. Ik vond hem wel vreselijk lelijk, dus ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan, hihi...
Even een reminder van hoe mn karretje was;

Afbeelding

Karretje uit de 'stalling' halen
Afbeelding

Optuigen, Iejoor had er al zin in!
Afbeelding

Passend maken
Afbeelding

En, hoppakee!
Afbeelding

Iejoor vond het allemaal wel best
Afbeelding

Afbeelding

En toen heeft Iejoor een stukje met een onbemande kar gestapt, maar al gauw mocht ik er op!
De aller, áller eerste keer!
Afbeelding

Vré-se-lijk trots!
Afbeelding

Sommige vinden dit misschien onverantwoord, maar deze weg is niet zo druk en Iejoor was wel niet zo ongelofelijk braaf dat we ons hier geen zorgen over gingen maken (en het is ook geen één keer fout gegaan). Ohja, ik heb nooit een cap op. Ook niet te paard, dus dat is mijn eigen risico.
Afbeelding

Brááááve poowny! (Die man, Sel, heeft het eerste stuk gewoon gelopen)
Afbeelding

Kijk die oortjes van Iejoor!
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar stal (met publiek haha!)
Afbeelding

Gheghe, midget. Ik wil de kar nog een keer verlagen, gewoon dat het wat mooier is voor het oog.
Sel wilde ook even, is toch wat anders als je altijd met een Haflinger ment haha.
Afbeelding

We hebben uiteindelijk het borstblad nog een gaatje omhoog gepikt. De rest zat eigenlijk wel lekker!
Afbeelding

Lieve poowny!
Afbeelding

Afbeelding

Nog een filmpje;
Iejoor moest hier de helling oplopen vanuit stilstand. Maar dat ging hem nog redelijk goed af! Hij is sterker dan ik dacht. Ben zo trots!
http://youtu.be/8sbsBtSnG1M

En nog eentje van gisterenavond, toen zijn we een klein stukje de bossen in gegaan en hebben daar lekker pauze genomen. Kon Iejoor even bijkomen hihi
Afbeelding

Die lamoenen vond ik bij de eerste keer niet lekker zitten. Sel vond dat het pinnetje wat bij het uiteinde van de lamoenen zit, vóór de lichtogen hoorde te zitten. Ik ben het daar niet mee eens, dus ik doe het pinnetje achter de lichtogen, zodat de kar niet naar voren schuift als we van de drempel af lopen. Ik heb immers geen rem op dit beunkarretje. (Daarover discussiëren we ook in het filmpje haha)

Ik ben in ieder geval SUPER trots op Iejoor, dat hij het zo braaf deed! Alsof hij niet anders gewend was; wat een geweldig beest... <3

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:22

Sel heeft gelijk ;) het pinnetje (stophaken) hoort achter de lichtogen te zitten. Je lichtogen horen dus voor het pinnetje. Je hebt namelijk wel een rem, je broek! Die remt de wagen af.

Leuk karretje geworden! Mooi in kleur met pony en tuig.

capopjekop

Re: Iejoor's debuut als karrepeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:30

Gaaf dat hij er nu eindelijk voor gelopen heeft, hij doet het super!

Enne gelijk de weg op kan best na een goede voorbereiding. Toen we Amber gingen inspannen zijn we ook gelijk de weg op gegaan. Ze is altijd buiten gereden door mij en dus verkeersmak. Anders moesten we in het weiland beginnen en dat kan soms enger zijn als hij niet vlak is, omdat de kar dan ook geluid maakt en beweegt. Een tip: wen jezelf aan altijd de zweep vast te hebben als je gaat mennen. Als er iets gebeurt dan heb je hem hard nodig heb ik laatst zelf ondervonden. Ik had hem overigens wel vast, maar hij was eigenlijk net te kort. Dus nu ga ik pas weer mennen als ik een langere zweep heb gekocht. Veel veilige km's toegewenst!

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 13:33

Aah, dat heeft dus een naam haha.
Maar waarom hoort er voor dan? Mijn meninstructeur zei ook dat ze er achter moesten liggen.
Toen ze er voor lagen, zag ik de lamoenen continu een paar cm op en neer schuiven. Nu ligt het veel stabieler..
Ben nog een beetje leek haha -:)

Maar bedankt voor je reactie!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:37

Wat een plaatje zo voor het rijtuigje, mooi tuigje.

Zelf zou ik alleen dichte schoenen aandoen i.p.v. klompen.
Loopt/springt wat prettiger in een noodgeval.
En je handen niet in je schoot leggen met rijden.
Je hebt beter contact als je ze netjes voor je houdt.

Veel plezier verder samen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:39

Hij is super zeg :) echt om op te vreten! Fijn dat hij het zo goed doet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:39

Bij mijn wagen zitten de stophaken achter de lichtogen, om te voorkomen dat het lamoen ver door de lichtogen schiet (neem ik aan). Ervoor zou dan juist zijn om te voorkomen dat de lichtogen eruit schieten, maar dat kan niet als je je strengen op de goede lengte hebt lijkt mij, plus het lamoen loopt meestal wat uit.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 13:41

Pien28 schreef:
Wat een plaatje zo voor het rijtuigje, mooi tuigje.

Zelf zou ik alleen dichte schoenen aandoen i.p.v. klompen.
Loopt/springt wat prettiger in een noodgeval.
En je handen niet in je schoot leggen met rijden.
Je hebt beter contact als je ze netjes voor je houdt.

Veel plezier verder samen.

Haha daar betrap ik mezelf inderdaad ook op! Zei het gisteren nog, je komt erg in de verleiding om te gaan 'hangen' met je handen, nu er zo'n kleine pony voor mn neus loopt. Met de les men ik met grotere pony's, dus dan houd je automatisch je handen op een lijn met het bit.
Komt goed, ik zal er op letten hihi!

@Capopjekop;
Ja, zo dacht ik er dus ook over..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:44

Ik had toevallig een paar jaar terug een vraag over stophaken op bokt gesteld: [AR] Stophaken

Maar mss een spraakverwarring? Want met ervoor en erachter kan je soms door de war raken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:05

Ik moest zo lachen om foto 4. :')
Gewoon echt op je knieën moeten zitten om het tuig op te doen.

Maar je bewijst maar weer dat Shetlanders een hoop aan kunnen en echt niet minder sterk zijn dan grotere paarden.
Erg stoer paardje en geweldig dat je nu dit met hem kunt doen. :j

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:44

Geaa05 schreef:
Die lamoenen vond ik bij de eerste keer niet lekker zitten. Sel vond dat het pinnetje wat bij het uiteinde van de lamoenen zit, vóór de lichtogen hoorde te zitten. Ik ben het daar niet mee eens, dus ik doe het pinnetje achter de lichtogen, zodat de kar niet naar voren schuift als we van de drempel af lopen. Ik heb immers geen rem op dit beunkarretje. (Daarover discussiëren we ook in het filmpje haha)

Ik ben in ieder geval SUPER trots op Iejoor, dat hij het zo braaf deed! Alsof hij niet anders gewend was; wat een geweldig beest... <3

Idd de spraakverwarring zoals capopjekop al aangaf :D

Ik bedoel uiteinde van het lamoen, dan lichtoog en dan stophaak en dan de rest van het lamoen, oogje voor broek (heeft vast een naam, maar ben ik kwijt :o ) en dan zweng.

Ik noem het dan lichtoog voor de stophaak :P

[edit] op foto 7 zit het dus imo niet juist [edit]

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:49

Wat goed zeg! *\o/*
Ziet er echt leuk uit!
Iejoor ziet er wel heel mini uit := Hoe 'klein' is hij?

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:50

Ja zo, op die manier heb ik het de laatste keer dus ook gedaan.
Dus dat is goed? Ofja, wat is nou echt de juiste manier, want ergens anders hoorde ik dat het zoals foto 7 moet.
Meningen verschillen haha.

Oh en Iejoor meet ongv 84cm!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 23:00

Wat een klein leuk propje zeg! Hij doet het erg netjes!
Wagen heb je ook leuk opgeknapt. Ik vind het alleen totaal geen porum, sorry. Inderdaad, véels te hoge wagen achter deze pony. Voor het plaatje staat het echt niet.

Geaa05 schreef:
Sel vond dat het pinnetje wat bij het uiteinde van de lamoenen zit, vóór de lichtogen hoorde te zitten. Ik ben het daar niet mee eens, dus ik doe het pinnetje achter de lichtogen, zodat de kar niet naar voren schuift als we van de drempel af lopen. Ik heb immers geen rem op dit beunkarretje.

Voor wat betreft stophaken (zo heten die pinnetjes op het lamoen) en lichtogen...... stophaken zijn bedoeld waar de naam al aan doet denken: ze moeten het lamoen stoppen, zodat die niet doorschiet naar voren. En niet de wagen stoppen, zoals jij suggereert, en als een soort rem functioneren. A dat kan niet, B daar heb je een rem voor. Heb je geen rem, dan gebruik je een broek op je tuig (die je er ook aan hebt zitten). Als je dan een heuveltje/helling af gaat, dan remt de wagen op de broek (pony moet het gewicht dan zelf tegenhouden via de broek) en dat voorkomt weer dat de wagen op de hakken/kont van de pony loopt.

voor en achter geeft spraakverwarring. Laat ik het zo zeggen: als jij vóór je aanspanning staat, met het gezicht naar je pony toe, (of aan de zijkant) dan moeten de stophaken áchter de lichtogen zitten. Je moet je lichtogen dus niet óver de stophaken trekken.

Zo dus, beetje onduidelijke foto, maar het pijltje geeft aan waar de stophaken zitten (in dit geval zijn dat driehoekjes aan het lamoen):
Afbeelding

Als je dan (abrupt) stopt of inhoud, dan schiet het lamoen niet dóór de lichtogen heel ver naar voren. Daar is het voor bedoeld.

Dus wie gelijk heeft weet ik niet, want volgens mij heb je het zo opgeschreven dat het net andersom lijkt.

Het is een goede beslissing geweest om het borsttuig even wat omhoog te hijsen; hij zat idd te laag op sommige foto's. Daarnaast; inderdaad áltijd de zweep in je hand houden, kan een hele hoop ongelukken voorkomen.

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:11

Ja inderdaad spraakverwarring hihi (Ik heb alles beschreven vanaf de opzij gezien). Want ik ben het er zelf ook mee eens dat het zoals jou foto het beste is. Zo heb ik het dus ook nog iedere keer gedaan. En met dat ik geen rem hem bedoel ik ook dat ik hem niet kan helpen met de kar een klein beetje tegen houden. Ik wist inderdad wel al dat de broek daar voor is. Maar toch schiet de lamoen dan een paar cm naar voren, als ik hem halt zet. Toen het op de manier als de foto's zat.
Zweep heb ik na deze ene keer ook nog iedere keer in mijn handen gehad. Dat komt omdat ik dat bij de menles nooit heb gehoeven..

Ik loop van het weekend even naar een man in het dorp, die al heeft aangeboden het karretje te vermaken. Ik zei al meteen toen ik het kocht dat ik 'm lager wilde hebben. Ons pap kreeg alleen de wielen niet van de assen, en hij was dus bang dat als hij ging lassen de banden misschien kapot zouden gaan. Toen heb ik besloten het toch maar even te houden (met tegenzin hoor haha), maar ik ben er ook nog steeds niet tevreden over. Van de achterkant is het al helemaal geen gezicht.
Qua gewicht maakt het niet uit, want hij rold als een trein! Iejoor loopt er gemakkelijk mee weg. Het scheelt denk ik ook dat ik hem al best zware dingen heb laten trekken voordat hij ingespannen werd.

Maar bedankt voor de tips allemaal!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:20

Ziet er leuk uit zeg. Wat een superpony'tje heb je!

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:36

Super leuk!
Hoe groot is je pony??
gr Erica

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 22:22

Thanks!
Iejoor heb ik met de waterpas gemeten op 84cm.

Hier nog een duidelijke foto van gisteren, eerste 'wedstrijdje' (een onderlinge met alle leerlingen waar ik menles heb gehad), vaardigheidsparcoursje.
Je kunt hier goed de verhoudingen zien, want de foto's uit de openingspost vertekenen nog al qua grootte van de kar.

Afbeelding
Op het moment wordt hij verlaagd, en dan heb ik er echt alles aan kunnen doen om hem zo mooi mogelijk te krijgen voor het oog.

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:32

Wat een gave foto!
ik vind je hele span er gaaf uitzien...!
ik ben telkens aan het proberen foto's te plaatsen maar mijn bestanden zijn te groot:(

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:55

Haha leuk Gea! Ziet er echt heel mooi uit! :D

Ik zie op foto 5 dat ik veraf ook aan het kijken was toen :P

Echt super tof!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:41

Mooi tuig heb je daar! Staat heel netjes, en dan met dat gepimpte karretje: super!

Stoer pony'tje met een erg leuk koppie!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:32

Wauw wat heb je die kar opgeknapt. Wat een verbetering dan dat lelijke rode ding.

Super leuk dat je mini er nu lekker voor kan lopen! Het is al moeilijk genoeg een 4 wieler te vinden voor een mini.