longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaahx

longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:54

Hallo bokkers,

Ik heb sinds juni een eigen pony, een haflinger.
Hy is al onder het zadel, en voor de kar.
Maar zo op een zonnige dag, als ik hem niet wil rijden - wil ik hem ook wel eens longeren.
Alleen het probleem is, hij kent longeren niet...
Ik heb het zelf ook al geprobeerd met een longeerlijn en zweep erachter, maar toen galoppeerde hij met mij eraan vast weg omdat toen hij nog een veulen was nooit een tik van de zweep heeft gehad..
hij heeft dus eigenlijk een soort van zweep-angst.

Nu wil ik graag aan jullie vragen,
Wát moet ik doen?
Hebben jullie tips? ik hoor ze graag.

Groetjes Lisa. /3

Lovly123

Re: longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:16

probeer eens zonder zweep en alleen met je stem?
In het begin liep Picasso ook alijd weg, met mij eraan, maar van mij is dat dan opgelost, door hem niet los te laten, en gewoon weer verder te doen. Vanaf dat je voelt dat hij weer gaat weglopen trek je eens hard aan de longeer lijn! Probeer eerst in stap, als dat goed gaat begin je met draf en zo verder...

Succes!

Lisaaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:20

Lovly123 schreef:
probeer eens zonder zweep en alleen met je stem?
In het begin liep Picasso ook alijd weg, met mij eraan, maar van mij is dat dan opgelost, door hem niet los te laten, en gewoon weer verder te doen. Vanaf dat je voelt dat hij weer gaat weglopen trek je eens hard aan de longeer lijn! Probeer eerst in stap, als dat goed gaat begin je met draf en zo verder...

Succes!

Alleen er is 1 probleem :oo
hij reageert niet goed op mijn stem,
maar ik zal het zeker proberen. :]

_Lobke_

Re: longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:23

Desnoods doe je het eerst met zijn tweeën, dat er iemand naast loopt en dan hou jij de longe vast. Misschien dat hij het dan een beetje snapt dat hij rondjes om je heen moet lopen.
Succes! ;)

Lisaaahx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 11:27

_Lobke_ schreef:
Desnoods doe je het eerst met zijn tweeën, dat er iemand naast loopt en dan hou jij de longe vast. Misschien dat hij het dan een beetje snapt dat hij rondjes om je heen moet lopen.
Succes! ;)

Ja bedankt,
ik zal het proberen. :]

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:27

Neem een paar longeerlessen. Je openingspost getuigt van onkunde op dat gebied. Onkunde is niet erg zolang je er maar op een goede manier aan wil werken en daar valt zelf aanmodderen niet onder. Als je een zweep nodig hebt om je paard te longeren gaat het niet goed. Iemand die goed kan longeren heeft niet meer nodig dan zijn ademhaling en lichaamstaal om zijn paard in het gewenste tempo en op de gewenste afstand om zich heen te laten lopen.

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:27

Ja, met 2 gaat het ook goed! Wat wij soms ook doen, als hij niet vooruit wil, dat er iemand naast hem loopt en bv, z'n halster vastneemt of z'n teugels, dan lopen ze meestal wel mooi naast je, en begrijpen ze ook wel, dat ze er niet onderuit kunnen muizen! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:28

Ten eerste moet je een stuk afzetten, zodat hij niet met je aan de haal kan gaat. Ten tweede denk ik dat hij gewoon reageert op de zweep zoals dat hoort. Een tik is voorwaarts.
Heb jij zelf ooit wel gelongeerd? Zo niet dat zou ik het eerst bij iemand gaan leren die dat wel heeft gedaan.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:29

Eerst de commando's stap,draf,galop halt er goed in hebben en gewoon beginnen met zn tweeen.
Jij in het midden en een ander naast haar, als ze eenmaal het rondje snapt zonder die persoon en dan zodra ze ook maar een klein beetje het rondje loopt goed belonen dan snapt ze het vanzelf, en van daaruit kan je het uitbreiden. moet lukken :)
Desnoods les nemen,

Mansour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:26

Lammert Haamstra geeft op 2 september op de MH dag op Stal Mansour in Arnhem een gratis demonstratie longeren en een workshop !
Naast alle andere leuke demonstraties en een strodorp leuk om naar toe te komen ! www.mansour.nl