Hallo iedereen!
Waarschijnlijk gaan wij twee falabella's aanschaffen. Zij kennen het begrip longeren niet. Ikzelf weet wel hoe ik moet longeren, aan een enkele lijn. Maar ik heb dit alleen gedaan bij paarden die dit aangeleerd hebben gekregen.
Mijn plan om het ze te leren is eigenlijk eerst de stemhulpen aanleren. Dus in de longeercirkel , halt, stap, draf, galop aan te leren. Hier moeten ze ook in de cirkel lopen. Wanneer dit goed lukt, ga ik proberen ze aan de longe te laten lopen. Mijn 'assistente ' loopt aan de buitenkant mee. de eerste paar keren gaan we alleen stappen en hooguit beetje draven. Mijn 'assistente' gaat ze niet vasthouden, alleen corrigeren. Als dit goed lukt, ga ik het alleen proberen, zij gaat er niet langs lopen, en buiten de cirkel staan. Alle dingen blijf ik herhalen. ik ga ook nog zonder longe de stemhulpen herhalen. Wanneer het longeren in stap en draf goed gaat, ga ik de galop erbij nemen, de assistente gaat er weer naast lopen. Alleen corrigeren natuurlijk. En hierna ga ik het alleen proberen.
Dit proces gaat natuurlijk wel over een paar maanden verdeeld worden. Ik wil het echt rustig aandoen en ze niks verkeerd aanleren. Als het met een enkele lijn goed gaat, wil ik een dubbele lijn met longeersingel proberen. Zodat ik echt goed met ze kan oefenen. Iedere eerste paar keren gaat mijn 'assistente' mij helpen.
Zou dit plan kunnen werken denken jullie?
Moet ik een longeerzweep gebruiken bij het aanleren van de stemhulpen?
Ik wil het beste voor de paardjes daarom vraag ik het!
Alvast bedankt!