[AR] Marathon op ijzers ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Marathon op ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 19:07

Ben even benieuwd hoe jullie dat doen met marathons. Mijn ponies liepen afgelopen weekend op blote voeten de marathon maar dit vond ik toch niet zo'n succes omdat je op de weg toch rekening moet houden met de voetjes. Maar op ijzers kunnen ze weer gaan glijden in de hindernissen.
Hoe doen jullie dat ?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:12

Mijn pony's lopen merendeels blootsvoets zonder ijzers, mits dit kan. Als de hoeven toch te kort dreigen te worden, pleeg ik overleg met mijn hoefsmid.

Mijn shetmerrie heeft 2x ijzers onder gehad, en ook met ijzers marathons gelopen. Voor de marathon draaide ik er dan kalkoenen/stiften in. Als er ijzers onder gaan, zorg ik er dus ook altijd voor dat mijn smid er voor de zekerheid kalkoensgaten in maakt (dat wil hij zelf nog wel eens vergeten of vergeten te vragen).

Helaas zijn er ook veel wedstrijden waarbij het traject tússen de hindernissen asfalt is, en er geen gelegenheid en/of ruimte is om in de berm te gaan rijden. Dan moet je dus met je kalkoenen over het asfalt, en tsja dat wil ik dus absoluut niet, want dat is héeel slecht.
Kiezen tussen 2 kwaden dus.

Je zou ook hoefschoentjes kunnen proberen, maar die moeten wel perfect passen anders dan wil je ze nog wel eens kwijtraken onderweg, en da's zonde want ze zijn duur genoeg.

Letsdunit

Re: Marathon op ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 19:17

Ik had er bij eentje voor hoefschoenen om maar ik voelde haar 2 keer glijden op hindernis 1 en 2 dus toen heb ik ze uit getrokken. Ik zag veel mensen kalkoenen in draaien tijdens de veterinaire stop na traject A maar deze moesten dus allemaal nog over het asvalt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:19

Letsdunit schreef:
Ik had er bij eentje voor hoefschoenen om maar ik voelde haar 2 keer glijden op hindernis 1 en 2 dus toen heb ik ze uit getrokken. Ik zag veel mensen kalkoenen in draaien tijdens de veterinaire stop na traject A maar deze moesten dus allemaal nog over het asvalt.

Dat is idd een afweging die je moet maken....... vind dat ook altijd moeilijk hoor. Ik wil graag van te voren weten of er in het E traject ook asfalt zit...... en hoeveel. En of je dan in de berm kan rijden.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:54

kalkoenen draaien in de rust voor je E traject. Dat doen volgens mij de meeste mensen.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:54

Vorige marathon heb ik met ijzers zonder stiften gedaan. Heb voorzichtig het E traject gereden, je moest heel veel over de straat. Ging opzich prima, maar de grond was ook mooi droog(dit is natuurlijk niet altijd zo)
De keer ervoor heb ik wel stiften ingedraaid, maar ben ze in het a traject al verloren, en mijn pony liep echt niet fijn op het harde.

Heb van andere gehoord dat ze hele kleine stiften in hebben , en er dus de hele marathon mee rijden.
Dit ga ik de volgende keer ook proberen, omdat ik zonder stiften(met ijzer) toch wel een beetje link vind..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:56

en zijn ijzers met widea puntjes dan niks voor je?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:10

Ik rijd tweespan zonder ijzers, en ze gaan flink hard.
Hoeven moet je de tijd geven om te sterken en aan de weg te wennen als ze dit niet gewend zijn.
Gaat dit na een tijd nog steeds niet zou ik ijzers doen, wel met stiften.

Mijn tinker heeft ook ijzers omdat ze gewoon niet fijn loopt zonder (zelfs na een jaar niet), dus dan zou ik op het Rustgedeelte voor je E traject stiften in draaien, maar zou zelf nooit draven met stiften in, dus dan blijf ik wel stappen, vind dat net te schadelijk voor de pees.
Zonder stiften kan wel als de grond mooi droog is, maar als het geregend heeft zou ik dit niet aandurven.

Denk dat ik voor hoefschoenen zou gaan voor de marathon alleen, kun je draven, maar toch niet met stiften in, maar wel grip.
Moet nog maar eens zien hoe ik dat ga doen, maar zover is het voor de pony nog niet.

Mijn tweespan gaat super zonder ijzers, in't begin bleven ze wat kort, maar lekker geoefend en over de weg gereden en nu gaat gewoon fijn. :j Ze moeten ook zelf leren goed hun voeten neer te zetten en niet uit elkaar te vallen in hun lichaam dan staan ze stevig.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:09

ik draai altijd al de stiften in voor het A-traject vind het altijd zo'n gedoe om het voor het E-traject te doen, je hebt maar 10 min.

heb mijn stiften wel met widea punten omdat je er anders niks van overhoud na de marathon en mijn grootste stiften zijn 1cm, bij mijn jonge paardje draai ik voor de A altijd hele kleine stiften in deze zijn net 0.5 mm en dan voor het E draai ik aan de voorkant grotere in, en omdat de gaten dan al schoon zijn draai je de grote er zo in.

en ja ik rij ook gewoon over de weg met stiften, liever 3km over het asfalt met stiften als mijn pony onderuit in een hindernis.

en na al die jaren dat ik wedstrijden rijd nog nooit problemen met de pezen of iets gehad, en heb wel eens marathons gereden waarbij we zeker 7 a 8 km over het asfalt hebben gereden met stiften.

Afbeelding
dit zijn de kleine stiften die ik gebruik

Afbeelding
en dit zijn de grote

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:13

Mijn haflinger staat altijd op ijzers en gebruik eigenlijk nooit stiften. Heb hier ook nog nooit problemen mee gehad. Wel heeft ze altijd widia in haar ijzers. Haar ijzers versleten veel te snel waardoor ze veel begon te glijden op het asvalt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:50

Ik heb nu 2 marathons gereden, op ijzers (paard kan niet zonder) en zonder stiften. Maar bij de laatste wedstrijd waren de hindernissen nogal glad en heb ik echt heel rustig moeten rijden. Mijn volgende marathon draai ik dus toch maar stiften in. Wel voor het A traject, want in 10 minuten stiften draaien met ook nog een ingespannen paard, lijkt me wat krap in tijd en niet veilig (achterbenen, dan moet je zelf tussen de bomen in gaan staan om erbij te kunnen)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:51

Tussen de bomen in staan om erbij te kunnen?
Mijn paarden kunnen allemaal wel de been iets schuin naar achter doen.. En ik sta er altijd naast, zou never nooit tussen de bomen gaan staan, vragen om ongelukken

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:22

bij een enkelspan moet je idd tussen de bomen door om bij de achterbenen te kunnen (natuurlijk niet tussen lamoen en paard gaan staan), moet je wel een erg lenig paard hebben als deze het been helemaal naar buiten doet..

dat is ook een van de redenen dat ik liever geen stiften voor de E in draai, bij de voorbenen wil het nog wel prima maar de achterbenen vind ik altijd lastig vooral omdat je ook nog met de strengen enzo zit.

Irnesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:36

wij draaien altijd tussen na A stiften is, aangezien alles met veiliheidsluitingen zit halen wij ons paard gewoon ff voor de wgan vandaan, wel zo veilig, en met dopjes zodat de gaten niet vol zitten kan je de stiften er meestal zo indraaien en staat je paard binnen korte tijd weer voor de wagen. met daarbij heb je ooit een wedstrijd mee gemaakty waarbij je gelijk weer in t e traject door kon starten 10 minuten na binnenkomst van je staptraject??? met daarbij soms is het zo druk bij de vetrenair dat je een tijdje staat te wachten dus niet te druk om maken om die tijd ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:31

Irnesto schreef:
wij draaien altijd tussen na A stiften is, aangezien alles met veiliheidsluitingen zit halen wij ons paard gewoon ff voor de wgan vandaan, wel zo veilig, en met dopjes zodat de gaten niet vol zitten kan je de stiften er meestal zo indraaien en staat je paard binnen korte tijd weer voor de wagen. met daarbij heb je ooit een wedstrijd mee gemaakty waarbij je gelijk weer in t e traject door kon starten 10 minuten na binnenkomst van je staptraject??? met daarbij soms is het zo druk bij de vetrenair dat je een tijdje staat te wachten dus niet te druk om maken om die tijd ;)

Ja, beide keren hoor!! En die dopjes vind ik erg slecht werken, dus ik ga maar gewoon voor stiften vanaf A. Want dan zijn 10 minuten gewoon krap en slecht voor de stress.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:06

Wij gebruiken oordopjes (van die gele) in de gaten dan blijven ze ook schoon. En wij hoeven ook niet in het lamoen te gaan staan om ze in te draaien. Gaat eigenlijk altijd prima in de 10 minuten. Eventueel zou je ook kunnen uitspannen of alleen in de voorhoeven kalkoenen draaien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:57

Maisie schreef:
Wij gebruiken oordopjes (van die gele) in de gaten dan blijven ze ook schoon. En wij hoeven ook niet in het lamoen te gaan staan om ze in te draaien. Gaat eigenlijk altijd prima in de 10 minuten. Eventueel zou je ook kunnen uitspannen of alleen in de voorhoeven kalkoenen draaien.

Maar jullie hebben een kleine pony. Ik heb een groot paard met een heel breed (aangepast) lamoen. Denk niet dat ik bij zijn achterbenen kan, als hij ingespannen staat. En ben zo bang dat uitspannen erbij teveel tijd gaat kosten.

Irnesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:44

tine10 schreef:
Irnesto schreef:

Ja, beide keren hoor!! En die dopjes vind ik erg slecht werken, dus ik ga maar gewoon voor stiften vanaf A. Want dan zijn 10 minuten gewoon krap en slecht voor de stress.

in 5 jaar tijd gemiddeld 7 a 8 wedstrijden hebben wij nog maar 1 x de opmerking gehad dat we eigenlijk wat laat waren maar dat was ook omdat het druk was bij de vetrenair ivm temperaturen omdat dat een belachelijk hete dag was.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:27

Stiften indraaien in de rust gaat prima hoor! Vaak kun je wat 'tijdwinst' boeken door te draven vanaf finish D ipv stappen.
Als je je paard schuin in het lamoen laat staan kun je er ook gewoon makkelijk bij. Even de voorhand opzij vragen en dan komt de achterband vanzelf aan.de zijkant van het lamoen te staan.
Stiften indraaien voor A doe ik eigenlijk nooit. Kan me niet voorstellen dat het lekker loopt en echt goed is voor het bewegingsapparaat, dus probeer zo min mogelijk met de stiften over straat te rijden. Berm pakken waar mogelijk en gewoon pas voor E indraaien.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:25

Ik heb er 2 voor de wagen staan en dan red je het echt niet om in 10 min de stiften in te draaien. daarnaast heeft er eentje ook nog eens een vreselijke hekel aan, dus daar ben ik zoiezo al langer mee bezig. Wij draaien daarom ook altijd voor het A traject de stiften in. Ook als we over asfalt moeten. Ik heb het trouwens een keer meegemaakt dat 1 pony onderuit schoof, ik had toen weinig tijd en dacht dat het niet nodig zou zijn! Ik heb er met die pony nog steeds last van!
momenteel heb ik 1 pony op blote voeten lopen en volgende week ga er voor het eerst een wedstrijd mee rijden, kijken hoe dat bevalt en of de hoeven zich goed houden, ik heb dat nog nooit geprobeerd en ben erg benieuwd naar hoe dat zal gaan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:02

Zelfs met de vaardigheid draai ik al stiften in.
Een paar weken geleden dacht ik dat ik wel zonder kon tijdens de les. Maar ze gleed toch wel behoorlijk in de hindernissen. Dus ik draai ze nu altijd in.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:45

Wij rijden ook sgmw met de pony's en we rijden altijd met ijzers zonder stiften. Ik rijd 2 span en ben veel te bang dat ze elkaar bezeren en ik vind het niet goed voor de pezen (vooral als ze veel op het asfalt lopen).
Met ijzers alleen gaat het ook er goed. Het is maar af en toe dat ik een pony eens iets zie glijden.

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:34

Ben het helemaal met GaitMonster eens.
Die van mij loopt gewoon op ijzers zonder stiften en heeft in de hindernissen weinig of geen problemen met de grip.