paard spierloos door freestylen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Atmayjoti

paard spierloos door freestylen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 19:00

Heej bokkers,

Ik rijd mijn verzorgpaard bijna altijd met een barebackpad en een touwhalster.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat mijn paard bijna geen spieren meer heeft op zijn rug en flanken (achterhand).
Kan dit komen door mijn manier van rijden?
Als ik rijd, rijd ik in de bak of buiten. Als ik in de bak rijd, rijd ik gewoon alle gangen, figuren, af en toe een stukje wijken voor het been. Ik wissel af met ontspannen stukken en actieve stukken lopen en ik rijd mijn overgangen. Als ik buiten rijd is dat meestal ontspannen stappen en draven en op het zandpad een stukje galop waar ik hem (het paard) meestal zelf zijn tempo een beetje laat bepalen, maar als hij te langzaam of te snel is corrigeer ik hem wel.

Het paard is btw 20 jaar, en ik dacht zelf dat het gewoon door zijn leeftijd kwam?

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen?

Angela

Re: paard spierloos door freestylen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:04

Het zou goed kunnen dat het paard loopt met een net iets weggedrukte rug, en (net) op de voorhand (dat zie je vaker bij voornamelijk recreatief (in de zin van niet dressuurmatig) gereden paarden). Het effect daarvan is inderdaad dat de bespiering op de rug en de achterhand weg valt.

Als je een foto (of beter een filmpje) hebt van jou op je paard aan het rijden, dan is daar meer over te zeggen :j

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 19:10

Ik heb nu niet echt een recent filmpje, ik kan er donderdag wel een maken, dan zal ik die er wel op zetten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:46

Ik ben het eens met angela. Er is een reden waarom er al zoveel jaren zoveel nadruk is op dressuur. De oefeningen leren het paard hoe hij een ruiter zo goed mogelijk kan dragen. De spieren worden daarbij ontwikkeld. Freestyle rijden is niet slecht voor een paard; emotioneel heeft het veel waarde. De meeste mensen kunnen echter niet de specifieke invloed uitoefenen om het paard daadwerkelijk goed aan het lopen te krijgen, met goede rug en achterhandgebruik.
Vanaf de grond kun je overigens ook dressuren en dit kan ook bitloos ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:44

De leeftijd heeft echt niets te maken met magere bespiering, de manier van rijden wel. Feit is gewoon dat de motor in de achterhand zit, paardlief 60% van zijn gewicht op de voorhand heeft en hij ook nog een extra ruitergewicht moet gaan dragen als je hem aan het rijden bent. En met een lang teugeltje rondsloffen met minimaal contact in die mond (of op het hoofd als je bitloos rijdt) is echt geen recept voor een mooi bespierd paard dat leert zijn achterhand te gebruiken en rugspieren te ontwikkelen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:06

Leeftijd heeft er in zoverre mee te maken dat het op die leeftijd moeilijker wordt om de bespiering goed te houden. Maar uiteindelijk gaat het om correcte training van het paard als je rijdt, alleen maar "relaxt" rondhobbelen is in ieder geval niet opbouwend voor de spieren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:12

Het hangt ook van het paard af. Ik heb een arab, die ziet er een beetje hoekig uit, zijn zoon echter, ziet er perfect rond uit; boognek, mooi kontje etc. Terwijl ze allebei mogen bosklossen, grondwerken en weiland beheren :+

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:24

Rijden met een barebackpad is leuk als afwisseling, maar grote kans dat de spieren in dit geval wegvallen doordat je hem daar toch ergens in de weg zit. En hoe meer die spieren wegvallen, hoe lastiger voor het paard om je zonder zadel te dragen. Het hoeft verder niet eens aan jouw rijstijl te liggen. Als je er met zadel weer een laag spieren op kunt kweken kun je als afwisseling weer eens met je barebackpad rijden, maar zonder spieren is dat een zware belasting van de ruggegraat.
Over het risico voor de wervels bij gebrek aan rugspieren:
http://horses.nl/artikelen/blog-9-vlees ... van-cindy/

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:37

Arabesk schreef:
Het hangt ook van het paard af. Ik heb een arab, die ziet er een beetje hoekig uit, zijn zoon echter, ziet er perfect rond uit; boognek, mooi kontje etc. Terwijl ze allebei mogen bosklossen, grondwerken en weiland beheren :+

In mijn ogen bestaat er alleen zoiets van "het hangt van het paard af" in die mate dat een paard met meer of minder voeding toekan. Een hoekig paard (die niet over de 20 is) is echter in mijn ogen daarmee niet te excuseren. Je dient je voeding erop aan te passen. De beste voermeester is het oog van de eigenaar. Als je paard hoekig wordt dien je te kijken hoe je dit op kunt lossen, ook al druist de voeding die je gaat moeten geven tegen je principes in. Ook een paard met magere bespiering hoeft er echt niet hoekig uit te zien.