[AR] Hoofdstel vast vlechten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Hoofdstel vast vlechten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 13:24

:wave:
Hallo allemaal.

Ik hoor wel eens dat mensen hun hoodstel met een touwtje vast in de manen vlechten. Nou wil ik dat ook graag gewoon als zekerheid voor mijzelf. Alleen nu komt het probleem... ik heb een fjord met korte manen waar je niet in kunt vlechten. Iemand een idee hoe ik dit wel zou kunnen doen?

Alvast bedankt.

Brittney.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:25

Waarom zou je je hoofdstel vast vlechten?

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 13:28

veersche schreef:
Waarom zou je je hoofdstel vast vlechten?

Als extra zekerheid voor mij dat het hoofdstel niet af kan vallen. Want dat hoor je nog weleens dat het hoofdstel afzakt tijdens het mennen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:28

Kun je niet een plukje van de voorpluk naar achteren trekken en dan met een elastiekje aan de boog vastmaken?

veersche

Re: Hoofdstel vast vlechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:31

Kijk heb ik weer wat geleerd!
Maar dat heb ik nog nooit gehoord, gezien en ook niet gedaan. Bij ons bleef het menhoofdstel altijd prima liggen.
Maar ik kan je dus geen advies geven...

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:33

ohh echt nog nooit van gehoort haha.
bij ons is het pas 1 keer gebeurt dat het hoofdstel wegzakte, maar dat had die zelf afgeschuurd.
maar het hoofdstel hoor toch niet af te vallen, dan heb je toch gewoon geen goed hoofdstel ?? :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:35

dit schijn je tijdens je koetsiersbewijs te leren. Ik doe het overigens nooit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:36

Het komt bij het mennen wel vaker voor, zeker bij tweespannen als ze aan elkaars hoofd schuren.
Met een Fjord is het inderdaad lastig om vast te vlechten. De enige oplossing is die van Lynn Nikita.
Laatst bijgewerkt door janouk op 14-08-12 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:36

een plukje van de voorlok onder het kopstuk doorhalen en dan terug in de voorlok vlechten?

(uitleg voor mijn warrige zin: ik neem aan de je fjord wel een voorlok heeft? is het dan een idee om een plukje daarvan aan de 'verkeerde' kant van het kopstuk te laten. En dat plukje dan over het kopstuk weer terug in de voorlok laten komen door middel van staartje of een vlechtje. )

Of een bandje/riempje of touwtje van de onderkant neusriem naar keelriem maken. Dit heeft ons ook wel geholpen.
succes!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:37

In de voorpluk een vlechtje maken met een veter erin verweven, met deze veter maak je dan het hoofdstel 'vast', zodat, mocht het paard gaan schuren, het hoofdsel niet vlot af wil. Heel goed te doen en op deze manier loop je minder kans dat bij het mennen het hoofdstel wordt afgeschuurd. We hebben hier een welsh-A lopen die het wel eens is gelukt zonder vlecht, nu met is het over-en-uit/

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:55

Wij doen dit nog wel eens bij onze shetten, en helemaal als er niks is weggeknipt voor het halster/hoofdstel.
Bij mijn fjord heb ik dit nog nooit gedaan.
Een goed hoofdstel gaat niet zomaar af, en in een enkelspan moet je gewoon opletten dat als je stilstaat hij niet te hard gaat staan schuren.

En in de voorpluk vlechten heeft niet zo heel veel zin, dan zakt het hoofdstel alsnog, en kan het bit hard tegen de tanden slaan, of uit de mond gaan, en heb je er nog niks aan.

Beste optie is gewoon goed knippen, en evt een veter om het hoofdstel doen, en vastmaken/ vlechten met de manen op de hals.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:59

Wij doen altijd een plukje vlechten en vanaf het begin er een dun touwtje (dubbel gevouwen) in mee vlechten. Dan kun je dat touwtjes boven aan je hoofdstel vastmaken met een simpele knoop die je er snel uit kunt halen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:01

susanne_m schreef:
Of een bandje/riempje of touwtje van de onderkant neusriem naar keelriem maken. Dit heeft ons ook wel geholpen.
succes!

:j Ook een hele handige oplossing. Daar bestaan speciale riempjes voor, maar je kan ook gewoon een sporenriempje gebruiken bijv.
Dit heeft het zelfde effect.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:24

Oke bedankt voor de tips!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:12

Ik deed het nooit maar de vorige keer lette ik 2 sec niet op en mn rechterpony schuurde zo z'n hoofdstel af... levensgevaarlijk met die pittige scheurmonsters in een marathon hihi.
Dus voortaan gaat er een vlechtje in en aan het hoofdstel, en een verbindingsriempje van keelriem naar neusriem :j

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:23