De broek is juist bedoeld als 'rem', zodat de wagen niet tegen de kont en/of op de hakken van het paard terecht komt.
Ik heb járen zonder rem gereden. Mits je de broek juist bevestigd, kan je prima op de broek remmen.
Alleen is een rem wel altijd nog een stukje handiger/veiliger, vind ik dan. Hier in de buurt hebben we een speciale fietsbrug, die loopt heel steil omhoog en even steil ook weer naar beneden. Toen ik nog een ongeremde wagen had was het echt onmogelijk om álleen op de broek te remmen. Helaas moest ik dan de pony ook altijd wat in de mond zitten zeg maar, want die kreeg natuurlijk een hele flinke druk van de broek en kon dat niet helemaal zelf handelen.
Ook vind ik de rem handig als je even stil staat, om bijv. een kruising over te steken. Tuurlijk moet je paard gewoon leren netjes stil te staan, waar en voor hoelang jij maar wil. Maar als ze iets heter zijn, is het wel fijn dat je de rem kan intrappen. Dan is het vanuit stilstand wel heel moeilijk om dan voorwaarts/achterwaarts te gaan.
En de broek heeft idd een handige functie bij het achterwaarts gaan. Vandaar dat ik, ookal heb ik inmiddels wel een goede rem, nog steeds wel met broek rijdt. En ik heb geen zin om bij ieder klein heuveltje meteen te gaan remmen (ook zonde van de remschijven
).
Dus je zou best wel een tijdje zonder rem maar met broek kunnen rijden. Op termijn zou ik echter de rem er wel op laten zetten, helemaal als dat vrij makkelijk te doen is omdat hij er al op heeft gezeten