Oefeningen met een jaarling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Oefeningen met een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 20:58

Hoi bokkers,

Ik heb sinds 2-3 maand een jaarling welsh hengstje, genaamd Azaro, bijgekocht.
Hij is zeer leergierig en slim.
Ben nu een weekje echt met hem begonnen en hij kan al zoveel.
Zo kan hij al flemen op commando, voetje kruisen op commando, komen (vanuit de weide ed) op commando (fluitsignaal),
acheruit gaan op commando en zijn voetje opheffen op commando. Dit alles op een week tijd.
Heb eergisteren mijn eerste grondwerkles gehad met hem, gewoon voor het basisrespect.
Ook omdat hij nogal vaak bijt.
Alles gaat super en ik wil graag verder met hem.
Toch heeft mijn lesgeefster afgeraden moeilijkere oefeningen te doen zoals de compliment omdat hij nog moet ontwikkelen.
Waarschijnlijk gaan we hem in december aanspannen voor de kar.
Weten jullie nog leuke vrijheidsdressuur oefeningen of dergelijke die niet te belastend zijn voor een jaarling? :)

Ps: morgen post ik een foto van tijdens de training :D

Groetjes

SandravdB

Re: Oefeningen met een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:01

Betuigen op nog geen twee jarige leeftijd, en zoveel al leren op leeftijd van een jaar is te belastend, beter is op groeien in kudde en alleen mee lopen, poetsen en dat soort basisdingen leren.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:03

ik zou een jaarling op het land zetten met leeftijds genooitjes en nog lekker jong laten zijn
en nog niet veel mee doen hij moet nog groeien in alles

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:04

Leukste én beste oefening voor een jaarling: spelen in de kudde....

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:07

Inderdaad vind ik ook een jaarling een leuke oefening om met hem/haar in de wei te spelen, ze zijn nog jong dus dat vinden ze helemaal geweldig.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:07

Iedereen heeft daar natuurlijk een andere mening over :)
Ik ben van mening en de mensen in mijn omgeving ook, dat je best niet wacht met een hengst tot 3 jaar.
Ik vind dat je er zeker 10 minuutjes per dag mee bezig kan zijn, als hij het zelf leuk vindt.
Daarom dat ik nog niet te belastende dingen wil doen, maar er wel een band mee wil creëren.
En van dat aanspannen, ik ben daar niet thuis in. Maar ik ken iemand die wedstrijden ed doet, en het een goed idee vindt om toch al wat vroeger te beginnen zodat hij nog niet te ontwikkeld is. Hij is nu al wel gespierd voor zijn leeftijd. :)

Hij staat wel elke dag bij de kudde hoor! :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:10

Nog niet ontwikkeld inderdaad op die leeftijd dus extra belasting als je hem dan in gaat spannen en erg veel slijtage.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:14

Waarom heb je geen 3 jarige gekocht als je graag aan de slag wilt?
Ik heb zelf een twenter, die heeft als veulen haar basisopleiding gehad, staat nu op het land, en zo af en toe pluk ik haar er een tien minuten uit, gooi er een borstel over, en ze gaat weer terug.
Een jong paard kan zich maar relatief kort concentreren, en voor het aanleren van trucjes is toch echt concentratie nodig.

Opvoeden? Ja.
Grondwerkles, trucjes, tuig, nee

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:14

Mijn pony vond het als jaarling harstikke leuk om dingen mee te gaan doen. Ik bouwde een schriktraining parcoursje ik liet 'm bijvoorbeeld spelen met zeiltjes. Ik ging met hem korte stukjes wandelen en toen ie helemaal verkeersmak was mocht ie een keer in de paar weken een rondje mee met de fiets. Beestje vond 't harstikke leuk. Ik leerde hem ook kleine kunstjes zoals flemen en nee schudden. Ook deed ik grondwerk met haar, dat was bij mij gewoon een rondje lopen aan het halster, ging dat goed was ze weer klaar, de volgende keren probeerde ik het zonder halstertouw etc. :) Ook kun je je jaarling leren om te wennen aan dekentjes. :)

Je moet het gewoon kort houden, de mijne was misschien 1 uurtje per week niet in de wei met z'n vriendje. De rest van de tijd stond ie daar gewoon in. Zolang je alles speels aanpakt en niet te sirieus doet vind ik dat er niks mis mee is om je jaarling wat bij te brengen.

Sommige mensen zien het nut er niet van in om al wat met je jaarling te doen, ik wel. Mijn pony is nu 2 jaar, is voor 99% verkeersmak, weet goed wat ie wel en niet mag doen en heeft er verder niks mee geleden. :) Mij lijkt het makkelijker om een jaarling aan dingen te laten wennen dan een volgroeid paard die een stuk sterker is, zolang het maar geen hele trainingen worden. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:17

Das die van mij ook, dus dat zegt niks.
Aan een touwtje mee lopen vind ik trouwens geen grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:19

Grinnik. Dit is bokt, vol met mensen die denken dat een paard 'geen paard meer kan zijn' als je al lekker op tijd begint. (Vraag me nog altijd af waar die paarden dan in veranderen.)

Beleren is wellicht wat vroeg maar de lichte oefeningen vrijheidsdressuur kan je prima doen, overleg dit met je instructeur. Grondwerk kun je ook prima doen, denk er wel aan dat dit geestelijk belastend is dus doe dit niet vaak en lekker kort. En liefst met les erbij (doe ik ook met mijn tweejarige). Daarnaast is wandelen ook een goed idee, lekker het bos in om je vast voor te bereiden op buitenrijden en zo leer je hem meteen mee wandelen en vertrekken van de kudde. Ook trail (hindernisjes als een hek open doen en sluiten, achterwaarts gaan tussen de balken etc) kun je prima doen met een jong paard, dat vormt een uitstekende voorbereiding op een leven als rij- en karrenpaard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:21

Een twee jarige is alweer heel wat anders dan een jaarling.

Overigens ben ik niet typisch bokt hoor, als heel bokt links gaat, ga ik meestal rechts ;)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:37

Maar waarom mag je een veulen wel manieren leren en een jaarling niet? Zolang het geen trainingen zijn van een half uur lang ofzo, lijkt mij het niks kwaad kunnen..

TS, ik zou toch even wachten met het beleren in december, dat is nog wel heel vroeg. Je paardje moet nog groeien.

Toen ik mijn pony een jaar geleden kocht, dacht ik ook een jaartje niks doen, dan kan ze volgend jaar voor de kar, maar als ik zie hoe ze in een jaar tijd is verandert, denk ik toch dat ze nog maar een jaartje wacht met dat beleren. Als 1 jarige; http://i56.tinypic.com/vwtjd1.png & Als 2 jarige; https://lh5.googleusercontent.com/-_aJ_ ... loos-1.jpg.
En dan is ze nog maar 2, dus dan moet ze nog een jaar voordat ze eigelijk voor de kar kan. Jou paardje moet waarschijnlijk ook nog flink groeien. Dus dat zou ik als ik jou was nog een jaartje uitstellen. :j

Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is hem alvast leren stil te staan op commando, te stappen en draven. Zulke dingen zijn makkelijk als ze straks voor de kar staat. Die grondwerk lessen zou ik eerlijk gezegt nog niet doen. Als ie bijt moet je gewoon een keer streng zijn en hem op z'n donder geven. Dan kun je het geld voor die lessen bijv. sparen voor een leuke kar om straks te mennen? :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:54

En wat is nu een jaartje wachten terwijl je daarna nog (meer dan) 20 jaar alle dingen kunt doen die je zo graag wilt?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 22:05

Van dat beleren kan je gelijk hebben hoor. Ik ken er weinig van en had advies gevraagd aan een kenner.
Mij maakt het niet uit om een jaartje te wachten :)