Met een veulen springen????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Met een veulen springen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:43

Heey ik heb een vraag ik ga een SHETLANDER VEULEN!!!!!!!!!!!!!!!!! :D verzorgen maar ik heb een vraag want mag je met een veulen dus aan de longe al springen of longeren Ja toch? of niet hij heet trouwens Yeden *D

Groetjes!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:44

Met het veulen mag je helemaal niks anders dan knuffelen, halstertje oefenen & leren dat hij niet mag bijten, haha. :))

Myraxhorsey

Re: Met een veulen springen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:45

Oke dankjewel!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:45

Ik zou een dier onder de 2-2.5 jaar zeker niet aan de longe laten lopen en al helemaal niet laten springen. Die moet je nog lekker in een groep ponys laten opgroeien. Hoogstens een paar keer per week borstelen max 10 minuutjes.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:46

ga jij maar met een veulen springen hoor,
Je kunt toch immers ook van een 2 jaar oud kind verwachten dat hij zijn eigen luier verschoont en te gelijkertijd de handstand doet...................................................................................................................................................................
Grootste zucht die er bestaat!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:46

leren voetjes optillen, aan halstertje lopen (en doe dit soort dingen niet te lang! hooguit 5 minuten) en doe dit elke keer eventjes. Verder kan je natuurlijk poetsen en evt een keertje wassen zodat ze daar ook gewend aan raken :j

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 23:48

Oke

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:49

Wat leuk, gefeliciteerd! Wat je met het veulen mag doen kun je het beste even met de eigenaar overleggen. :)

trustHim

Ik zou niet gaan wassen met een dier dat buiten staat, is niet bevordelijk voor de vacht.

Idd, wennen aan halstertje, xtje meelopen, voorzichtig wennen aan vast staan, beetje borstelen, voetje geven

Saintelette

ligt ook een beetje aan je veulen (springen zou ik ook niet doen), is het al gespeend, zo ja, hoe lang dan al? maar je kunt er een beetje mee wandelen, leren wennen aan 'enge' dingen, knuffelen, kort oefenen van het geven van hoefjes, overal aanraken etc etc.. (de eerste 'oefeningen' gaan wel over een al wat langere tijd gespeend veulen)

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:51

kvika schreef:
Je kunt toch immers ook van een 2 jaar oud kind verwachten dat hij zijn eigen luier verschoont en te gelijkertijd de handstand doet...................................................................................................................................................................

je kunt toch ook rustig reageren ;)
wees blij dat ze het hier vraagt en het niet meteen doet.
ze weet nu dat het niet verstandig is

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:52

Myraxhorsey schreef:
Oke dankjewel!

Goed dat je het vraagt, als je iets niet weet. :j Zou ook even met de eigenaar overleggen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:52

Het is juist erg leuk om een veulentje te laten wennen aan dingen :) Je voelt je zo trots als het veulentje uiteindelijk aan het leidsel kan lopen! Ik heb dit onlangs zelf ook mogen ervaren. In 2 weken tijd een 2 maand jong veulentje halstermak gemaakt en geleerd te lopen aan een leidsel. Het was noodzakelijk gezien haar moeder helaas overleden was en je moet een veulentje toch buiten kunnen zetten... In stal is ook niks. Ik heb haar in die 2 weken dus van alles geleerd. Voetjes optillen (2 x gedaan, dan til ik het beentje 2 secondes op en zet het weer netjes neer) ook met een rasp langs voetjes zodat ze ook bij de hoefsmid geen problemen zal geven en heb haar ook gewassen met waterslang, gepoetst en geknuffeld en ga zo maar door. Het was echt een engeltje :j Als haar moeder niet overleden was, was dit pas gedaan als ze een maand of 5/6 waren bij het afspenen :) (voor mensen die denken dat dat veel te zwaar is voor zo'n jong ding, elke dag even 5 minuten met halstertje klooien, dat was genoeg :P halstertje om, 2 rondjes in stal lopen en klaar was ik. En dan 2 weken lang en toen ik eindelijk dacht dat het veilig was om met haar aan de hand naar buiten te gaan, hebben we dit gedaan en ze deed het super. Maar dit is dus wel een extreem jong geval door omstandigheden. )

edit: als het dier 24.7 buiten staat is de situatie natuurlijk wel anders, het veulen waar ik mee bezig was stond in stal :) dan kun je wassen. Verder was het ook 40 graden dus ze zou geen kou vatten :')

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:57

irisloove schreef:
kvika schreef:

je kunt toch ook rustig reageren ;)
wees blij dat ze het hier vraagt en het niet meteen doet.
ze weet nu dat het niet verstandig is

Je hebt gelijk. *\o/*

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 00:24

Oke jullie hebben me goed geholpen dank jullie wel ;-)

Groetjes!

Weggebokt

Re: Met een veulen springen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:34

Net zo als ze hier zeggen met halstertje doen en beentje optillen.
Maar je kan hem/haar ook proberen leren te flemen. Heel schattig en het heeft geen gevolgen voor de spieren ofzo ;)