Ik wil graag weer bitloos gaan rijden met mijn haflinger. Ik rij alleen buiten in het bos Ik heb dit 1,5 jaar lang gedaan (met touwhalster) tot dat ik in 2010 een ongeluk kreeg. Ik was er toen zo klaar mee dat ik weer ben overgestap op het ''gewone''engelse rijden.
Sinds 1,5 jaar rij ik weer met mijn boomloose zadel en ik wil nu eigelijk ook wel weer bitloos gaan rijden. Met alleen touwhalster durf ik niet meer. Hoewel mijn paard echt goed te rijden was wil ik nu graag meer controle hebben en na mijn idee heb ik dat niet met een touwhalster.
Ik ben op zoek naar een bitloze optoming waar ik zo mee het bos in kan. Dus zonder dat ik eerst maanden moet oefenen en of curcussen moet volgen.
Welke bitloos hoofdstel adviseren jullie of hebben jullie ervaring mee?
bedankt voor jullie reactie.
Ervaringen zijn ook erg welkom
Peppertree
Geplaatst: 10-08-12 22:28
Ik heb vandaag mijn eigen bitloze hoofdstel gemaakt van een lage neusriem. Was een hele oude met ringetjes aan de zijkant, daar de teugels aan vast gemaakt...Klaar! Ging prima. Wel iets hoger op haar neus als een lage neusriem officieel moet, aangezien je anders de neus dicht knijpt. Is vergelijkbaar met een sidepull.
Heb ook met een kaakgekruist systeem gereden, vond ik niet fijn, werd paard erg hangerig van. Kingekruist wil ik nog wel een keer proberen, al heb ik het idee dat dat sterker inwerkt dan wat ik nu doe, dus zolang dat niet nodig is vind ik het prima.
Zijn er mensen die cursussen nodig hebben om bitloos te gaan rijden dan? Geinig.
er zijn ook F.R.A bitloze hoofdstellen. moet je op google opzoeken
Saars
Geplaatst: 10-08-12 22:32
Ik raad je absoluut de Nurtural aan... (zie profiel) Ik kan niet met bit, sidepull of iets anders naar buiten zonder me zo veilig te voelen als met mijn Nurtural. Ze geeft geen druk waar die niet nodig is (zoals achter de oren) en geeft geen druk als je de teugels losjes hebt hangen op buitenrit. Maar als je even een noodstop nodig heb is het een optoming die de bedoeling zonder enige ruis overbrengt: stop is stop! Mijn paard loopt er nooit doorheen. Het zijn ook erg mooie hoofdstellen...
Ik zou zeggen een sidepull, of als je wel meer scherpte wilt maar toch bitloos kun je voor hackamore gaan. Niet mijn persoonlijke favoriet, maar door de hefboomwerking kun je prima losse teugel rijden maar indien nodig toch snel en goed ingrijpen. Ik zou niet voor kin/kaakgekruisd gaan, net zoals Peppertree, zijn er maar weinig mensen die ik ken die daar echt tevreden over zijn.
Mag ik vragen wat er precies gebeurd is tijdens het ongeluk? Raakte jij de controle kwijt of was er een 3e partij ? Als het inderdaad een controle issue is(zeg je paard maakt zich erg sterk) zou ik sowieso voor iets gaan wat goed inwerkt. Persoonlijk zou ik het eerst in de bak oplossen(en dan niet zo scherp), maar als je meteen wilt kunnen wegrijden zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
supriceee
Geplaatst: 10-08-12 22:45
ik ben heel erg blij met mn kin/kaakgekruist egt een aanrader.
Supriceee, wat zijn precies je problemen met sidepull dan? Welk hoofdstel heb je daarvan dan gehad/getest?
marjor
Geplaatst: 10-08-12 22:49
Ik heb een maand geleden een kaakgekruist hoofdstel van Barefoot (Walnut) gekocht. Dressuurmatig loopt mijn paard net zo fijn als met een bit. Ook rijd ik er gewoon mee over de weg tussen het verkeer door. Geen verschil te merken, qua rijden niet, maar ook niet bij mijn paard. De rem en stuur zijn precies hetzelfde. Dit hoofdstel is echt aan te raden.
supriceee
Geplaatst: 10-08-12 23:07
Laraax schreef:
Supriceee, wat zijn precies je problemen met sidepull dan? Welk hoofdstel heb je daarvan dan gehad/getest?
pff wat voor geen idee, ooit van een vriendin gehad/geleend. maar hij svhuurde filnk over haar neus heen!
@laraax Ik reed gewoon ergens in het bos met een losse teugel. Mijn paard is toen geschrokken van iemand in de bosjes. normaal zou hij blijven staan of hooguit 2 passen weg rennen. nu draaide hij als een gek om en ben ik er naast gevallen. ik heb hem geprobeerd vast te blijven houden met als gevolg dat een behoorlijk eind ben mee gesleurd over een onverharde weg. Ik had toe heel erg het gevoel dat ik een paard van 500 kio tot stilstand moest krijgen met alleen een touwtje. Dit wil k niet meer. al is het om de veiligheid van me paard en omgeving want nu iis hij als een gek een 80 kilometer weg alleen overgestoken gelukkig met goede afloop! vandaar dat ik nu naar iets op zoek ben met iets meer hoofdstel.
Lara
Geplaatst: 11-08-12 08:00
supriceee schreef:
pff wat voor geen idee, ooit van een vriendin gehad/geleend. maar hij svhuurde filnk over haar neus heen!
Dan zat de neusriem niet strak genoeg
@xrenox, ik zou dan voor hackamore of glucksrad gaan, omdat het iets is wat toch erg scherp kan inwerken(in vergelijking tot andere bitloze optomingen) geeft dat voor jezelf ook meer rust> voor paard ook fijner als jij meer rust hebt, daarbij kan je die vastmaken aan je gewone hoofdstel. Te koop bij o.a. divoza, ej, e.d.
viola
Geplaatst: 11-08-12 20:52
Mijn nieuwe pony had nog nooit iets van bitloos of nh van dichtbij gezien en ik kon hem zo rondsturen en stoppen op de sidepull die mijn stalgenoot voor hem gemaakt heeft. Ik vind een simpele sidepull het duidelijkst, maar het is maar net waar jij en je pony goed op reageren. Mijn stalgenoot (http://customtack.weebly.com/) maakt ook sidepull neusriempjes die je zo aan je huidige hoofdstel kan hangen. Fijn om uit te proberen, niet heel duur en je kan evt het bit er ook bij laten hangen als je dat nog een fijner gevoel geeft.
BillieJean
Geplaatst: 12-08-12 20:02
Mijn paardje ben ik nu bitloos aan het inrijden met een sidepull van FRA (type Indy), een heel fijn zacht hoofdstel, goed onderlegd, en mijn paardje reageert er tot nu toe supergoed op! Bij FRA hebben ze de bitloze hoofdstellen ingedeeld van heel veel druk naar weinig druk, type 1 t/m 5, voor uitleg zie deze link: http://www.ej.nl/SupplyImages/pdf/bitloosrijden1.pdf
DemiCruijff
Geplaatst: 12-08-12 20:03
Hackemore is ook een super goed bitloos hoofdstel!
Ik zit dus ook met zo'n dilemma.. Ik rijd een Tinker, die de laatste tijd voor geen meter reageert op het bit.. Dus dat is letterlijk plots omdraaien en wegrennen, dan is er echt geen stop op.. Persoonlijk twijfel ik ook tussen een glücksrad (type bloem) of een sidepull. Alhoewel ik denk dat een glücksrad beter zal helpen in mijn geval.
Als je paard voor geen meter reageert op het bit ga je hem ook kapot rijden met een bitloos hoofdstel.
Met een glucksrad heb je dat inderdaad wat sneller voor elkaar. Met een sidepull heb je dan waarschijnlijk zelf spierpijn.
Vilar
Geplaatst: 13-08-12 12:10
Je paard raakte toen blijkbaar volledig in paniek en was onbereikbaar voor jou. Dat gebeurt met een bit net zo goed. Juist iets scherps (zoals een touwhalster of een bit) doet de paniek en de vluchtreactie verergeren. Dus ik zou juist géén scherp hoofdstel overwegen, het kan echt levensgevaarlijk zijn.
Probeer vanaf de grond te oefenen met dergelijke schrikreacties en leer jezelf (in je houding en lichaamstaal) dat je hoe dan ook rust en overwicht uitstraalt, zodat het paard leert dat hij jou kan vertrouwen, in welke situatie dan ook. Dat is de veiligste basis om met je paard naar buiten te gaan.
Klopt, ik ga al hulp krijgen om mijn leiderspositie te verbeteren Echter doet mijn merrie dit niet altijd en heeft ze dagen dat ze poeslief is..
Ik snap de standpunten van jullie en zal inderdaad proberen om wat meer vanaf de grond te werken. Maar dan nog, zoals peppertree zegt, wat kan ik dan doen? Ik moet toegeven dat ze werkelijk bij niemand goed reageert op het bit. Dat heeft ze nooit echt goed gedaan. Ik wil haar niet kapot rijden, helemaal niet, ik wil gewoon kunnen genieten ipl dat zij bang en gespannen is.. Dan is er niets leuks aan. Maar als ze zo'n schrikreactie heeft is het echt levensgevaarlijk voor ons allebei..
Maar goed, onlangs was ik aan de hand gaan wandelen met haar en toen ging het werkelijk super! Ze was wat angstig van een lint, ik ben er naar toe gestapt en heb haar rustig laten kijken en dan was het schrikachtige helemaal over. Het is dus niet dat het vertrouwen er niet helemaal is, ik moet het gewoon ook leren doen als ik op haar zit. Het respect en vertrouwen moet van beide komen natuurlijk.
Ik heb dus wel degelijk hulp nodig en die komt er ook. Iemand bood het me zelf aan en hij kent mijn paard ook al erg lang, hij heeft altijd wel van haar gehouden en vind het dus geen probleem om me te komen helpen.
bruja
Geplaatst: 27-09-12 11:32
ik ben super blij met de rambo micklem multi bridle! die kan op drie manieren bitloos en er kan ook nog een bit aan bevestigd worden. dus of je nu een sidepull of kingekruisd wil of iets anders, dat kun je met deze heel goed uitproberen. daarbij is ie anatomisch gevormd waardoor het voor het paard ook erg comfortabel zit. ik kan m echt aanraden!
3uitenbeen
Geplaatst: 03-10-12 13:36
Het is zo verschillend welk bitloos hoofdstel bij jou en je paard past, dit is afhankelijk van jouw eigen rijstijl en de gevoeligheid van het paard. Bij een wat gevoeliger paard is een sidepull al snel voldoende, een minder gevoelig paard zal hier waarschijnlijk doorheen lopen. Zelf begon ik met de Igor en ging daar na 3x mee gereden te hebben (1x in de bak, 1x in het land en 1x op de weg) het bos in met een stel andere paarden en mijn paard was geen koele kikker, maar ook geen hittepetit.. Sindsdien heb ik nooit meer iets anders omgehad bij hem en had er volledig vertrouwen in, hij was zelfs gevoeliger bitloos dan met een bit!
Het fijne van de Igor vond ik dat je hem omdoet en wegrijdt, geen riempjes die je vast gespt oid en als hij vies is: in het wasmachine, prima!! Ik verkoop ook bitloze hoofdstellen van FRA, mocht je meer informatie willen dan kun je altijd een bericht sturen!
Ik ben zelf begonnen met een sidepull van FRA. Mijn paard heeft een traumatische ervaring opgelopen wat betreft het bit bij vorige eigenaren. Hij reageerde zeer goed op de sidepull! Inmiddels rijd ik met de kaak en kingekruiste van FRA, hiermee heb ik meer invloed en kan ik makkelijker sturen en wat serieuzer aan het werk. Voor buitenritten gebruik ik de sidepull gewoon. Het ligt heel erg aan je eigen paardje, ik denk dat anderen je hier betere info over kunnen geven specifiek gericht op jou paard (bitloos instructie?)
Henkje
Geplaatst: 03-10-12 14:30
Ik heb ook verschillende bitloze modellen uitgeprobeerd. Glücksrad beviel ons het beste uiteindelijk. Ik heb niet het idee dat het veel scherper inwerkt, maar heb 'm ook altijd op standje sidepull staan.
Moet wel zeggen dat ik een braaf paard heb en in het bos eigenlijk net zo goed zonder hoofdstel kan rijden Op straat vind ik het voor mijn eigen idee wel fijn om meteen in actie te komen. En ik vind het ook wel stoer staan bij mijn watje, maar dat mag natuurlijk geen reden zijn.
Maris
Geplaatst: 04-10-12 21:15
ik heb een cook bitloze optoming te koop ( omdat ik altijd weer naar mijn kaptoom pak ). als je er iemand voor weet ..... het is een full - extra full van beta biotane....