Compliment op zweepcommando

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Compliment op zweepcommando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:20

Hoi allemaal

Ik ben nu een tijdje bezig met mijn nieuwe paard in de vrijheidsdressuur.
Hij leert gelukkig vlot en heb tot nu toe alles (mbv inlezen) alles wat hij nu kan zelfstandig aangeleerd.
De kunsten die hij nu kan kun je vinden in mijn profiel.

Nu ben ik met de wat zwaardere oefeningen bezig zoals spaanse pas, klassieke buiging en het compliment.
Het compliment vond hij in het begin wat spannend maar nu zakt hij gelukkig vanzelf in het compliment, ik help hem nu alleen nog met het buigen van zijn voorbeen.
Nu wil ik de volgende stap maken en het op zweepcommando zetten. Ik zit me nu af te vragen hoe ik dat kan gaan doen?

Ik zat zelf te denken aan het leren buigen van het voorbeen op zweepcommando en als hij dat snapt hem naar achter te vragen.
Hoe hebben jullie het geleerd?

PS: Als het mezelf niet gaat lukken wil ik les gaan nemen, maar aangezien ik de enige bij ons op stal die in vrijheidsdressuur traint en het daarom best prijzig is om in mijn eentje een les te nemen houd ik dat liever als laatste optie :)

xJessicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:16

Ik neem aan dat hij wel gewoon uit zichzelf zijn voetje op kan tillen als je hoeven uit gaat krabben?
Ik heb het namelijk zo aan mijn pony geleerd dat ik eerst om haar voorbeen vroeg, toen ze die gaf, lokte ik haar naar achteren met wat lekkers, ze vond het eerst heel spannend, maar heb aan het begin al beloond toen ze een klein beetje naar achteren ging. Nu lok ik haar zo ver naar achteren tot haar knie zegmaar op de grond ligt. Elke keer als ik het vroeg heb ik ook het zweepcommando gegeven. Op een gegeven moment toen ik het zweepcommando gaf tilde ze haar been al op, en na lang oefenen zakte ze in het compliment op zweepcommando! :)
Dus als ik jou was zou ik gewoon als je hem het buigen van zijn voorbeen vraagt, meteen het zweepcommando geven!
Hoop dat je er wat aan hebt, succes! :D

Esbjerg

Re: Compliment op zweepcommando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:35

Bij mijn pony duurde het heel lang om op zweepcommando te zetten... Wel 3 maanden! Maar uiteindelijk is het gelukt. Ik legde eerst steeds met mijn hand het been op de grond, dit heeft wel even geduurd aangezien mijn pony nog niet durfde te zakken. Toen ze dit kon, ging ik steeds minder met mijn hand werken en steeds meer met de zweep. Het been 'buigen' dus op zweepcommando leren. Bij mijn pony ging dit vrij snel. Dus je gaat van met je hand het been optillen naar een tikje met de zweep. Succes!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 20:57

Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga gewoon weer lekker verder oefenen.
Verdere adviezen zijn natuurlijk altijd welkom ;)