Draver laten buigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmetje_94

Draver laten buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:03

Hoi,

Ik ben vanmiddag bij een draver wezen kijken, was nu 2 a 3 weken onder het zadel.
De stap draf en galop beheerste hij erg goed! Alleen soms wilde hij wat sneller, maar dat is een kwestie van afremmen natuurlijk.
Nu had hij wel een probleem, het lijkt wel of het een houten plank is, hij wil niet buigen/stelling aannemen.
Daar aan stal zeiden ze dat het veel oefenen enzo is.
Ikzelf heb daar dus helemaal geen ervaring mee om dat een paard aan te leren.

Dus mijn vraag aan jullie,
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee, om het hem aan te leren, of moet ik hierdoor maar de optie laten vallen?

Morrow_Less

Re: Draver laten buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:07

Ik had net hetzelfde probleem alleen waren de gangen ook een ramp.
Ik heb het opgelost met veeeeeeel geduld (toch een jaar zeker) en oefening.

eerst in stap beginnen grote cirkels, 8-tjes. Lukte dit daarna in draf.
En van daaruit telkens kleinere figuren rijden zoals afwenden, kleine cirkels ook steeds vanuit stap opbouwend.

Ik moet je zeggen er kruipt veel tijd in dus als je snel een soepel paard wilt is het niet zo verstandig :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:08

Ik denk dat dit heeeeeeeel lang oefenen wordt. Van een draver maak je nooit een soepel dressuurpaard. Beetje recreatierijden kan je er prima mee.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:10

Wat ik altijd doe met het losrijden is mn paard van en naar de hoefslag laten stappen (hierbij de teugel iets van de hals af om hem te helpen buigen) In het begin gaat dit echt heel moeilijk en absoluut niet soepel, maar het is een goede rekoefening!

Kimmetje_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:13

@Morrow_Less
Hoelang heeft het bij jou ongeveer geduurd, voordat hij het redelijk onder de knie kreeg?

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:14

met een draver kan je prima dressur rijden alleen niet zo hoog als met een ander paard en ze kunnen juist wel heel soepel maar dat kost wel wat meer moeite en tijd.
ik heb zelf een draver en zoals morrow_less al zegt kost het wel wat tijd en inspanning.
Het is maar wat je zelf wilt. Met een draver heb je wel een vriend voor het leven en ze zijn heel werkwillend voor je.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:17

Tilmar schreef:
Ik denk dat dit heeeeeeeel lang oefenen wordt. Van een draver maak je nooit een soepel dressuurpaard. Beetje recreatierijden kan je er prima mee.

:') Het zal geen grand prix paard worden nee, maar ieder paard kan soepel en lenig worden met de juiste training en zonder medische mankementen.

Kimmetje_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:18

Dat merkte ik ook al ja tijdens mijn proefritje!
Vond het echt een geweldig paard!
Maar een vriend van mij raad het af, omdat je beter met een paard kunt leren, dan dat jij eerst hem nog iets moet leren.
Maar dat lijkt mij dan juist weer een leuke uitdaging!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:28

Het ligt er dus inderdaad maar net aan wat je wil. Paarden zijn niet erg duur op dit moment, dus als je graag dressuur wil rijden zou ik geen draver kopen. Die zijn namelijk gefokt en getraind om heel hard rechtuit te draven. Dat kunnen ze goed.
Ik heb al zoveel mensen het zien proberen met een draver, ze blijven altijd snel en moeilijk soepel te krijgen.
Misschien wel heel werkwillig en een vriendje voor het leven hoor, maar vaak worden ze dan na een paar jaar modderen weer verkocht. Daarom waarschuw ik de ts nu.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:31

Tilmar schreef:
Het ligt er dus inderdaad maar net aan wat je wil. Paarden zijn niet erg duur op dit moment, dus als je graag dressuur wil rijden zou ik geen draver kopen. Die zijn namelijk gefokt en getraind om heel hard rechtuit te draven. Dat kunnen ze goed.
Ik heb al zoveel mensen het zien proberen met een draver, ze blijven altijd snel en moeilijk soepel te krijgen.
Misschien wel heel werkwillig en een vriendje voor het leven hoor, maar vaak worden ze dan na een paar jaar modderen weer verkocht. Daarom waarschuw ik de ts nu.

Glas is zeker altijd halfleeg bij jou?

Soms zijn Dravers net gewone paarden <<) en net als andere paarden die wel eens stijf zijn, moet je er aan rijden om ze soepel te krijgen. Jammer genoeg gaat dat nou eenmaal niet vanzelf. Neem goed les, ga aan de slag met voltes, slangevoltes, etc. en je merkt verschil. Maar zeker wanneer een paard nog maar 2-3 weken onder het zadel is, kan je niet verwachten dat alles al perfect gaat.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:40

Ha, ha, tuurlijk niet. Ik ben zelf jury, dus ik ben altijd hartstikke positief. Ben alleen niet zo'n fan van dravers, de ts vraagt toch om advies?

En zeg nou zelf hoeveel dravers kunnen een fatsoenlijke dressuurproef lopen? Ik zeg toch niet dat je geen plezier met een draver kan hebben? Alleen moet je er wel bewust voor kiezen.

Kimmetje_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:41

Ik wil niet echt de dressuur in, vind het beetje te bekakt.
Dressuur is altijd wel de basis, daarom is de stelling altijd wel nodig.
Ik wil een beetje richting de 'uitdagerende' kant van de paardensport,
denk dan aan eventing, of op een B/L niveau springen, tenzij wij beide eraan toe zijn!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:43

Kimmetje_94 schreef:
Ik wil niet echt de dressuur in, vind het beetje te bekakt.
Dressuur is altijd wel de basis, daarom is de stelling altijd wel nodig.
Ik wil een beetje richting de 'uitdagerende' kant van de paardensport,
denk dan aan eventing, of op een B/L niveau springen, tenzij wij beide eraan toe zijn!

Voordat je mag springen moet je toch een winstpunt in de dressuur rijden ;)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:44

Les nemen is belangrijk :-) Ik kreeg juist complimenten over mijn Draver (ex-koerspaard) dat hij alles zo snel opppikt en qua buiging en soepelheid zéker niet minder is dan een gemiddeld rijpaard. En snel? Nee niet echt :')

Je bent niet echt fan? Ok dat snap ik, ieder zijn eigen voorkeur :-) Gelukkig zou ik bijna zeggen :-D Scheer ze niet allemaal over één kam ;-) Er lopen ook bokken van KWPNers rond die niet een fatsoenlijke dressuurproef kunnen lopen.

TS: probeer gewoon zoveel mogelijk paarden uit, alle soorten en maten. Kun je goed vergelijken!

Kimmetje_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:46

@ Tilmar
Haha dat wist ik dus niet!
Ik heb altijd op maneges gereden, en dan zit je niet echt in de wedstrijd wereld haha
Fijn om te weten!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:47

Dressuur kan ook heel uitdagend zijn trouwens :D

Kimmetje_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:48

Ik vind het maar enorm saai, net ballet voor paarden haha!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:51

Dat komt mss omdat je op manegepaarden rijdt. Met je eigen paard is het heel anders! En veel springruiterd springen maar 1x per week, de rest werken ze aan de basis. Dus dressuur :D

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:51

Nou blijf ik toch nog even doorzeuren, sorry :o
Er zijn toch procentueel gezien een stuk minder soepele dravers dan soepele kwpn paarden toch?
Dat is mijn enige punt. Ts vraagt wat ze moet doen met een draver die niet wil buigen.
Dus dan zeg ik heeeel veel oefenen.

Misschien heb ik het helemaal mis en heeft ts een super draver gevonden waar ze nog jaren plezier van heeft en die kan dressuren en springen.

Ps dressuur is niet saai en bekakt hoor! Het is juist je paard heel soepel maken!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:53

@ Kimmetje: Proefjes rijden misschien, maar de dressuur is wel de basis van de rest van je rijden, dus die moet in orde zijn. Of je nou op een Draver, Tinker of KWPNer rijdt.

Ik ben ook geen fan van tinkers, maar je zal mij niet zien reageren in een topic over iemand die er een wil kopen dat ze het niet moeten doen. Is eigen keus. Smaken verschillen en ga zo maar door. Niet iedereen heeft ambitie om Z te starten, genoeg mensen die recreatief willen rijden. En daar is de Draver uitermate geschikt voor.

Tilmar schreef:
Nou blijf ik toch nog even doorzeuren, sorry :o
Er zijn toch procentueel gezien een stuk minder soepele dravers dan soepele kwpn paarden toch?

Hoe wil je dat meten? Verschillende rassen met een verschillende doelgroep ruiters. Appels en peren vergelijken, m.i.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:56

Geen idee, ik zit niet te turven :D Ik denk dat je van elk paard een soepel paard kunt maken, het ligt ook meestal aan de ruiters. Ik ben het met je eens dat een Draver wel wat werk met zich meebrengt en daar moet je bewust voor kiezen. Maar als het dan lukt kun je iedereen de ogen uitsteken :D

Vandaar dat TS gewoon lekker verl paarden moet proefrijden, dan merk je vanzelf wat bij je past.

(laatste overigens helemaal mee eens! :D)

Edit: dit is ern reactie op Tilmar
Laatst bijgewerkt door Marrit13 op 05-08-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:56

Kimmetje_94 schreef:
@Morrow_Less
Hoelang heeft het bij jou ongeveer geduurd, voordat hij het redelijk onder de knie kreeg?

Nu begint hij soepel te worden in de rug en af en toe laat hij zijn hoofd wat zakken.
Ben er nu ongeveer een jaartje (eerst in open veld grote voltes) en sinds mei ongeveer rustig aan in de bak opbouwen.
Maar het duurt echt lang en je kan je er soms echt zo kwaad in maken. Ondanks dat zijn het echt super lieve beestjes die alles voor je doen en echt leergierig zijn, want ze doen echt wel degelijk hun best.
Zoals hier al eerder is aangehaald, je hebt er moeite mee maar door het harde werk dat je samen verricht heb je echt een vriend voor het leven :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:57

Ik geef het op.. Je wil mijn punt niet snappen.
Omdat dit een forum over dravers is mag ik niet kritisch zijn tov dravers?

Ts, sorry dat ik een beetje doordraaf. Succes met je keuze voor een paard!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:58

Doordraaf :') Zie je wel, je vindt ze stiekem wel leuk :D

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:58

Tilmar schreef:
Ik geef het op.. Je wil mijn punt niet snappen.
Omdat dit een forum over dravers is mag ik niet kritisch zijn tov dravers?

Ts, sorry dat ik een beetje doordraaf. Succes met je keuze voor een paard!

Ik snap wel wat je bedoeld hoor en maar heel goed ook ;)
Maar er bestaan ook uitzonderingen en een geluk dat je die vind.