[AR] Hoe weer beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Hoe weer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 08:02

Hi!

Heb even een vraagje met betrekking tot mennen... Zelf heb ik behalve een paar lesjes totaal geen ervaring hier mee, maar mijn stal eigenaresse heeft gewoon haar koetsiersbewijs en kan dus mennen..

Nu heb ik een kleine pony (1.25m, hackney die beleerd is voor de wagen. Ze is nu 5, en het is ongeveer 12 maanden terug dat ze voor het laatst voor de kar heeft gestaan. Ze heeft passend tuig, en ook een karretje is aanwezig (4 wieler). Nu vroeg ik me af hoe ik dit het beste weer met haar op kan pakken? (natuurlijk onder begeleiding)

Ze loop wel nog regelmatig aan de lange lijnen, en daar merk je ook echt dat ze voor de kar heeft gelopen. Dit doet ze dan ook erg goed.

Is het slim om eerst in de bak met sleep o.i.d. er achter te gaan voor we er weer een karretje achter binden? Of heeft iemand andere tips om haar weer te laten wennen aan het karretje?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:05

Mijn shetlander had ook een jaar of 5 niet meer voor de kar gestaan nadat hij in bruikleen is geweest. Ik ben begonnen met lange lijnen, en daarna direct weer voor de wagen gezet. Dat ging prima, maar hij is ook een heel nuchter dier, dus denk dat je het beste zelf kan beoordelen wat handig is :)

EmptyWords

Re: Hoe weer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:59

Mijn paard staat regelmatig een half jaar niet voor de wagen. Gewoon inspannen en gaan.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:20

Ok, ik ga maandag met haar aan de gang.. Ben benieuwd wat ze doet :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:34

blijf wel goed opletten. niet ieder paard pakt het zomaar weer op allemaal. paardje is ook nog maar vijf dus mentaal sterk in ontwikkeling, dat is heel anders dan bij een tienjarige.

Het kan sowieso nooit kwaad om eerst de stappen van het beleren een keer te doorlopen, dus waarom niet? ;)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:06

dat dacht ik indd ook, we hebben het door het weer een dagje verplaatst naar morgen, en besloten er eerst een keer bandjes achter te hangen om te kijken hoe ze reageert. Een stap verder kan altijd, maar voor de veiligheid is het toch wel handig denk ik... :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:13

Een bandje slepen hoeft niet per se veilig te zijn. Ik heb er erg slechte ervaringen mee.
Paarden die al beleerd zijn zou ik gewoon voor de wagen zetten. Ze zijn het echt niet verleerd.
Wees even met 2 of 3 man, eentje aan het hoofd bij het wegstappen dan weet je al snel genoeg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:23

Hihi ik heb goede en minder goede ervaringen met het slepen van een band. MAAR ik heb ook goede en minder goede ervaringen met het inspannen na een langere (paar maanden tot een jaar) periode van niet inspannen. De meeste paarden lopen er inderdaad zó mee weg, maar niet allemaal.
Daarin zit ook groot verschil in de ervaring, bij ons op stal zijn op het moment meerdere paarden die na een aantal jaren weer ingespannen worden. deze paarden zijn goed boven de tien jaar en hebben als jong paard meerdere jaren ervaring opgedaan voor de wagen. Die lopen er tot dusver dan ook allemaal zó mee weg.

Dit geeft echter geen garanties natuurlijk. Persoonlijk zou ik dus zeker de voorbereidende stappen van het beleren meepakken. dit hoeft overigens niet per sé een band slepen te zijn, niet iedereen gebruikt het band slepen standaard bij het beleren.
als het paard de band kent, moet het geen probleem zijn. als ze het niet kent zou ik het ook niet doen. puur de stappen die ze kent om haar geheugen op te frissen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 08:36

Probleem is dat ik niet weet wat ze kent en hoe ze haar beleerd hebben. Ik heb liever dat ik er eerst naast sta gezien ik haar dan zeker kan houden en haar kan "steunen" mocht ze het spannend vinden, ze hangt namelijk enorm op mij. We zijn iig met z'n tweeen, maar zijn ook meer mensen op stal mocht er hulp nodig zijn.

Bedankt voor de reacties btw :) Ben blij dat er iig iemand bij is die genoeg ervaring heeft met het beleren van paarden voor de kar.

Weten jullie nog andere manieren om haar weer te laten wennen dan met een sleepje er achter?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:20

Je kan ook druk op de strengen brengen door gewoon iemand aan de strengen te laten hangen (meestal zal je de strengen wel wat langer moeten maken bijv mbv een longeerlijn.) Dan kan je de druk ook wat makkelijker loslaten of varieren, het is vaak ook wel verstandig om de strengen op die manier even tegen de benen aan te wiebelen en ook even te oefenen met een van de strengen tussen de achterbenen. Mijn instructeur doet dat meestal even voordat hij een sleep gebruikt.

Overgens ken ik ook een boel paarden die na een na langere tijd stil te hebben gestaan gewoon weer voor de wagen konden en wegliepen alsof ze nooit stil hadden gestaan. Ligt misschien ook wel aan het karakter van het paard en inderdaad hoe ervaren het dier al was voordat het stil kwam te staan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:13

toevallig vandaag nog één bij ons op stal. paard is nu naar ik meen 18, en heeft tot een dik jaar geleden Z dressuur gelopen. als jong paard liep hij voor de wagen, maar toen hij fanatieker op concours ging niet meer. ik sta nu vijf jaar op deze stal en in die tijd heeft het paard niet voor de wagen gelopen. vandaag heeft onze stalhouder op zijn dooie akkertje dit paard in tweespan gespannen (in zijn ééntje, man van 75), en een blokje gereden... zo kan het dus ook.

inderdaad het hangen in de strengen zou ik sowieso doen, om antwoord te geven op je vraag. Verder het paardje bij de eerste keer inspannen even goed de wagen laten voelen, lamoen even links tegen het lijf en even rechts tegen het lijf, etc.

verder maak ik zelf gebruik van een tussenstap om het lamoen na te bootsen, dit doe ik met behulp van lange stokken. aangezien een paard tussen de lamoenbomen behoorlijk beperkt wordt in zijn beweging kan dat ook weleens een issue zijn. maar goed ik geloof niet dat dat in NL een veelgebruikte manier van doen is.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 16:26

We hebben er vandaag 1 bandje achter gehangen, dit ging erg goed. Wel merk je af en toe dat ze niet echt juist is behandeld (in eens bang stil gaan staan en achteruit lopen, daarna weer in alle rust vooruit) maar ook dit ging steeds beter! strengen tegen de benen waren ook geen probleem, en ging dus erg goed :D Wel ben ik blij dat we dit eerst hebben gedaan (en nog een paar keer gaan doen) voor ze weer voor de wagen gaat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:28

heel verstandig! eerst alle mogelijke spanning/ stress eruit voor je inspant, kan een hoop gezeur voorkomen. Momenteel ben ik zelf druk met mijn eigen paardje die door een stom ongelukje met een wagentje een fors trauma heeft. zodoende weet ik hoe belangrijk piepkleine details voor sommige paarden kunnen zijn, en vooral het belang van 'terug naar de rust'.

klinkt ernaar dat jullie goed bezig zijn, ik ben benieuwd naar het paardje voor de wagen!