Vast op links bij werk d. lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Vast op links bij werk d. lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 09:41

Het onderwerp zegt het eigenlijk al :o Ik ben sinds afgelopen zaterdag met dubbele lijnen bezig met onze merrie. Nu is ze er 2 jaar uit geweest, dus ik verwacht niet direct dat het helemaal vlekkeloos loopt, maar ik merk dat ze op de rechterhand moeite heeft met het reageren op druk aan de linkerkant. Wanneer ik haar naar buiten wil sturen, reageert ze daar niet of heel traag op.

Belangrijk detail is misschien dat ik ons paard altijd bitloos gereden heb en nu dus ook bitloos met de dubbele lijnen bezig ben. We hebben een FRA Pardoes hoofdstel, dus geen problemen met de release. Daarnaast heb ik op de linkerhand nergens problemen mee en reageert ze op het kleinste beetje druk, het werken op die hand vind ik bijna 'magisch': ze reageert al als je het alleen maar denkt. Daarom is de (eigenlijk afblijvende) reactie op de rechterhand ook wat frustrerend.

Ik vermoed dus dat ze links wat vast zit. Eigenlijk heb ik geen ervaring met paarden die aan 1 kant vast zitten. Kan iemand mij tips geven hoe ik dit 'rijtechnisch' op kan lossen (tandarts en osteopaat heb ik zelf al bedacht ;) )? Mijn instructrice komt volgende week zaterdag pas weer, maar ik hoop er voor die tijd gewoon lekker aan te kunnen werken.

Jessica_D

Re: Vast op links bij werk d. lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:51

Je kan de volgende oefening proberen.
Zet je paard op de cirkel (niet te klein).
Laat je paard aandraven en probeer met zachte hand op beide lijnen gelijke druk te creeren zodat je paard gaat nageven. Wanneer je paard nageeft stel je je paard recht op de cirkel. Wanneer je paard op dit punt nageeft geef je iets ruimte met je buiten lijn waardoor je paard inbuigt en zijn binnen achterbeen verder onder de massa plaatst.
In sommige gevallen is rechtstellen niet voldoende en kun je iets buitenstelling vragen voordat je ruimte geeft met je buitenlijn.
Deze oefening is het makkelijkst uit te voeren in draf.

Succes!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:06

Op de linkerhand op de cirkel of op de rechter?
In draf op de volte krijg ik haar wel recht gericht, maar het lukt me dan niet meer om haar recht naar de hoefslag te laten lopen bv. Ik moet haar dan eerst terug zetten in stap en pas dan kan ik haar met enige moeite weer rechtdoor laten lopen. Ze maakt zich dan alleen erg sterk.

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:44

Op de linkerhand omdat dit de kant is waarop ze zich zo vast zet. Wanneer dit echt onmogelijk is zou je het ook op de rechte lijn kunnen proberen. Hiervoor kan je in menpositie schuinachter je paard lopen.
en dan lichte stelling naar links en rechts vragen.
Stelling vraag je dan door ook te beginnen met gelijke druk op beide lijnen. Wanneer je paard nagevelijk wordt geef je iets ruimte opje binnenlijn. Stelling naar buiten is het makkelijkst omdat je dan steun hebt van de bakrand.
Daarna kan je ook stelling naar binnen vragen.
Wanneer dit goed gaat kan je de mate van stelling vergroten waardoor de stelling overloopt naar buiging en je een volte in kan zetten.
(de mate van ruimte die je geeft met je buitenhand geeft de grote van de stelling/buiging weer)

Het is wat lastig om dit zo uit te schrijven, dus ik hoop dat het duidelijk is!

Groetjes

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:07

Ben erg benieuwd of de oefening je heeft kunnen helpen?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:09

Ik moet heel eerlijk zeggen dat je uitleg niet helemaal overkwam, maar vanavond heb ik weer les gehad en toevallig deed ik precies hetzelfde met mijn instructrice. Mijn paard vond het erg moeilijk, maar deze oefening gaat ons zeker helpen, dank je wel! ;)

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:36

haha het is ook altijd een beetje lastig uitleggen zonder dat je de combinatie voor je hebt... Succes en veel plezier!