Voernijd, wat tegen te doen kwa oefeningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mijnluxor

Voernijd, wat tegen te doen kwa oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:10

mijn pony heeft voernijd.
zelf heb ik nergens last van, maar mijn stalgenoten wel.
Zodra ze het in de gaten heeft dat iemand met voer achter haar langs loopt
wat niet voor haar is, dan word mevrouw heel boos en draait ze haar kont
naar diegene toe en probeert soms dan ook nog een trap te geven.
(nu iets van 5x voorgekomen), ikzelf heb nergens last van, maar dit heb ik wel
gezien dat ze dit deed.

Zodra ze op stal gaat ligt er al voer in de bak,
dat gaat wel goed met haar buurman.
Zelf doe ik aan parelli, maar ander soort NH sta ik ook voor open.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen kwa oefeningen ?

Buffelo

Re: Voernijd, wat tegen te doen kwa oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:13

Zorgen dat alle paarden tegelijk eten krijgen, vind het namenlijk een erg logische reactie als de een wel krijgt en de ander niet!

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:19

Hoi

Mijn ruin had dit ook heel erg. Ik kon niet eens bij zn voerbak in de buurt komen als er voer in lag. Wat ik als eerste heb gedaan is toch de voerbak voor mezelf maken. Dus hem wegjagen net zolang dat hij weg bleef en hij rustig werd en dan pas toelaten om te eten. Ook gaf ik voer bij als hij al aan het eten was. Nu kan ik met mijn handen gewoon in zn voerbak ook al is ie aan het eten. Ik kan nu zelfs voer weghalen.
Als dat geen probleem is, moet je eens nagaan of er ook echt niemand is die je paardje wel eens voer geeft. Dan doen ze dan vaak als ze zo aan het bedelen zijn en dan worden ze voor dat gedrag beloond. Doet ze dit gedrag in stal of in de wei? Staat ze in stal op vlas of zaagsel? Als ze kunnen knabbelen aan stro en hooi hebben ze dit gedrag veel minder vaak.
En in de wei zou ik me afvragen waarom mensen daarin voeren? Of is het in de paddock? Is het niet slimmer om als je je paard apart voeren wilt dat je hem er dan even uit haal en buiten de groep te eten geeft?
Heb je al eens geclickerd met je paard? Ook dit heeft mijn ruin heel veel geholpen met zn voernijd..
Succes!

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:28

Buffelo schreef:
Zorgen dat alle paarden tegelijk eten krijgen, vind het namenlijk een erg logische reactie als de een wel krijgt en de ander niet!

lijkt me logisch.. maarre kan er niets aan doen als mensen met krakende broodzatten rondlopen..

[quote="DaniOx"]Hoi

Mijn ruin had dit ook heel erg. Ik kon niet eens bij zn voerbak in de buurt komen als er voer in lag. Wat ik als eerste heb gedaan is quote]
Owja en hoe heb jij dit geoefend, in de rijbak? dat je een bak voer neerzet en hij mag er dan niet van eten tot jij het zegt, en hij rustig is? want ik denk als ik er mee ga lopen kl**en dat ze dan mij ook aanvalt..
en niet meer luisterd naar de stick of wat dan ook..
en ze had dit al voordat ze bij bij kwam, word wel minder, maar weg is het niet.
In stal heeft ze nergens last van, tis voornamelijk bij de poetsplaats als andere mensen ook met hun paard bezig zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:46

Begin maar eens met een rondje informeren of je stalgenoten jouw paard ook voeren als ze iets lekkers voor hun eigen dier meenemen. Gelazer komt nl vaak van de associatie van een mens met voer.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:46

Zoek eens op Youtube!
Er zijn echt ge-wel-dige filmpjes te vinden.

Ik heb het met de yoyo game afgeleerd.
Juiste attitude afwachten en dan pas één stapje naar voren.
Vervolgens weer achteruit yoyo-en en bij braaf wachten en de juiste attitude twee stapjes.
Enz.

Je zult wel je stalgenoten op moeten voeden :)
Lesje leiderschap :P ?
Laatst bijgewerkt door Puchje op 30-07-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:53

Puchje schreef:
Zoek eens op Youtube!
Er zijn echt ge-wel-dige filmpjes te vinden.

Ik heb het met de yoyo game afgeleerd.
Juiste attitude afwachten en dan pas één stapje naar voren.
Vervolgens weer achteruit yoyo-en en bij braaf wachten en de juiste attitude twee stapjes.
Enz.

oke :) dat kent ze wel, dat zou ik eens kunnen gaan proberen, maar ik neem aan dat ik dan
met een bak voer in mn hand sta?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:53

Nee, bak voer staat op de grond tussen jullie in.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:33

kan hier geen youtube kijken op mn werk :( loopt mn pc'tje vast..

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:49

Kan je je stalgenoten vragen om in ieder geval je paard niet te voeren en te negeren als die drijgt? Desnoods (voor hun eigen gevoel) een zweepje of stick meenemen om afstand te houden?

Het blijven Haflingers, hoe goed je ze ook opvoed :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:10

Het is ook heel gemeen om niet alle paarden tegelijk te voeren. En wat kost het nou om ook jouw paard op het moment dat ze hun paard voeren iets lekkers toe te stoppen? Ander zet je zelf een emmer met appels neer oid, waaruit jouw paard een kleinigheid kan krijgen? Moet je wel zeker weten dat dat gebeurt en niet dat een ander zich daaruit bediend om hun eigen paard iets lekkers toe te stoppen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:19

Cassidy schreef:
Het is ook heel gemeen om niet alle paarden tegelijk te voeren.

Stel, je staat op een stal met 25 paarden, die samen op een weiland staan. Moet iedereen dan alle 25 paarden een snoepje geven, als diegene z'n paard uit het land haalt met een voedselbeloning? Of staan er 25 emmers bij het hek?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:08

Om te beginnen zou ik mijn paard niet uit het land halen met voedselbeloning. Daar kweek je alleen maar voernijd en bedelende paarden mee. En in de stal is het een kleine moeite om de paarden naast jouw paard iets te geven. En dan niet uit de hand maar in de voerbak gooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:06

Paarden leren erg snel de mensen kennen waar ze eten/lekkers van krijgen. Als die dus in de buurt zijn en met voer bezig breken ze logisch! de box zowat af, want etenstijd. Juist als je ook andermans paarden voert krijg je onrust op stal. Weten de paarden dat er alleen van de stalbaas en hun eigen mens eten te verwachten valt, worden ze echt niet actief door de aanwezigheid van een ander, ookal voert die zijn eigen paard.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:55

Cassidy schreef:
Om te beginnen zou ik mijn paard niet uit het land halen met voedselbeloning. Daar kweek je alleen maar voernijd en bedelende paarden mee. En in de stal is het een kleine moeite om de paarden naast jouw paard iets te geven. En dan niet uit de hand maar in de voerbak gooien.

Als ik de OP lees, maak ik op dat het gaat om de situaties buiten de voertijden om. Je kan niet voorkomen dat andere mensen hun paard iets lekkers toestoppen. Je paard maar ook de mensen om je paard heen, moeten niet jouw paard voeren. Daarmee krijg je inderdaad vervelend gedrag en daartegen moeten mensen zich kunnen wapenen. Zorgen dat ze iets bij zich hebben om hun ruimte te beschermen, zodat ze veilig hun paard kunnen pakken zonder last te hebben van anderen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:35

En ik ben van mening dat er gerust met medeeigenaren te communcieren valt (als ze niet echt een betonnen plaat voor hun hoofd hebben)
Als jij liever niet hebt dat een eigenaar zijn paard met voedselbeloning uit het land haalt, of deze beloning pas buiten het hek geeft, moet daarover te praten zijn.
Ik had verder uit de opmerking van de TS begrepen dat het jaloerse gedrag hoofdzakelijke op stal voorkomt.
Maar dat is mijn fout, ik moet geen aannames doen....:D
Dus de vraag aan de ts is: komt dit jaloerse gedrag voor op momenten dat je hem op stal hebt staan en anderen hun paard wat lekkers toestoppen?
Of is het gedrag ook zichtbaar op momenten dat hij in een kudde staat en andere eigenaren hun paard niet te pakken kunnen krijgen als ze niet met voedselbeloning gaan werken?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:46

Heb er ook erg last van met mijn ruin.
Zelfs de hengst weet hij weg te trappen.
Ik probeer ze zo snel mogelijk en apart eten te geven, maar hij wordt dan agressief.
Meestal pak ik hem stevig past en laat ik de rest lekker eten.
Succes.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:11

Sorry tijdje niet op dit forem geweest. Ja ik ben gewoon ook met hem in de bak zo met die voerbak gaan oefenen. Bij clicker trainingen vrat ie me in het begin echt op. Maar ik bleef volhardend en ik joeg hem echt weg totdat hij rustig werd of naar de andere kant van de bak liep en dan pas ging ik opzij zodat hij eten mocht. Zo gaat dat ook onderling met paarden. Met clickeren heb ik les gehad en dat heeft geweldig geholpen. Met die voerbak ben ik zelf gaan doen en ook als hij aan het eten is dan wat extra eten erin stoppen. Nu kan ik al zn voer weghalen en hij doet niets. Als jij bang bent dat ie je aanvalt dan zou ik je wel aanraden om er iemand bij te halen die het wel durft en doet. Hij zla je angst voelen en dat zou juist voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.

Maar zowieso praat met de mensen dat als ze hun paard wat willen geven ze dat dan maar uit het zicht van jouw paard moeten doen en niet in de wei. Beetje sneu.

Cindy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:38

Dus toch voernijt zei ik je toch zo heeft ze mijn zoontje aangevallen ik geloof dat er ooit gezegt werd waar jij haar van gekocht heb het niet waar was toch.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:50

Mijn paard had ook heel erg last van voernijd.
Alleen was dit nooit tegen mensen gericht,maar alleen tegen de paarden.
Hij steigerde tegen de tralies en schopte standaard iedere dag zijn waterbak kapot.
toen ik hem gekocht had was hij ook vel over been ,dus wel "logisch"

Helaas gaven mensen hem ook ieder keer lekkers,maar toen ze eindelijk
stopten ermee ,nadat ik het gevraaagd had ,werd het langzaam ,maar zeker minder.
Dat kwam denk ik ook mede ,omdat ik wanneer ik hem voerde ,wachtte tot hij klaar was met zijn razernij en hem
ook gewoon negeerde.
Was hij rustig?Dan kreeg hij pas zijn voer.
(eerst hooi ,omdat hij ook rustiger reageerde dan ,want dat was minder interesant )dan krachtvoer natuurlijk,wanneer hij een poosje stond te knabbelen ,kreeg hij zijn biks.

Wat ook hielp is denk ik dat hij van mij gewoon 4x per dag 2 plakken kreeg en op den duur vond ik s`morgens altijd nog een restje hooi.
Dus hoefde hij niet meer bang te zijn om zonder eten te staan.
Later deelde hij zelfs zijn biks op de wei,waar hij met een shetje stond ;)